Σύσταση Αερολέσχης ΠΥΛΗΣ,δημιουργία πεδίου προσγείωσης

fiki2

Τον Μάρτιο του 2011 μια μικρή στην αρχή ομάδα ανθρώπων αποδεχόμενη την πρόταση του Ηλία Ντούβλη – που λίγους μήνες πριν είχε αποστρατευθεί από την Πολεμική Αεροπορία – για τη σύσταση Αερολέσχης και τη δημιουργία ενός εγκεκριμένου Πεδίου Προσγείωσης στην ευρύτερη περιοχή της Πύλης Τρικάλων, ξεκινώντας διερευνητικές επαφές με τους μόνιμους κατοίκους (αλλά και τους απόδημους), με Φορείς και φυσικά τη Δημοτική Αρχή.

Τα οφέλη πιστεύουμε πολλαπλά για την περιοχή από μια τέτοια κίνηση και ειδικότερα :

α. Διάδοση του “αεροπορικού μικρόβιου” στη νεολαία και όχι μόνο, με την εκπαίδευση χειριστών των διάφορων πτητικών μέσων (αεροσκαφών – ελικοπτέρων – ανεμόπτερων – αιωροπτέρων – αλεξίπτωτων πλαγιάς και αερομοντέλων).

β. Ανάπτυξη της αεροπορικής επισκεψιμότητας σε ένα ραγδαία αναπτυσσόμενο τουριστικά περιβάλλον.

γ. Δυνατότητα πραγματοποίησης αεροδιακομιδών ασθενών.

δ. Ενίσχυση της πυροπροστασίας του ιδιαιτέρως φυσικού κάλους ορεινού όγκου, με την εκτέλεση τους θερινούς μήνες, πτήσεων αεροεπιτήρησης σε συνεργασία με τα όργανα Πολιτικής Προστασίας.

ε. Σημείο αναφοράς αρκετών νυν και μελλοντικών κατόχων μικρών αεροσκαφών και πόλο έλξης πτυχιούχων χειριστών αεροσκαφών της ευρύτερης περιοχής που σήμερα μετακινούνται για εκτέλεση πτήσεων σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη.

Η ανταπόκριση αυτών που προσέτρεξαν να προσυπογράψουν το Καταστατικό ίδρυσης του αεραθλητικού μας Σωματείου, πέραν του αναμενόμενου ενθουσιώδης – ιδιαιτέρως των αποδήμων που έδωσαν το παρόν δια του Προέδρου της Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Θεσσαλικών Συλλόγων & Ομοσπονδιών κου Διαμ. Γκίκα ο οποίος ταξίδεψε για το σκοπό αυτό αυθημερόν από τη Νυρεμβέργη (Γερμανία) στην Ελλάδα.

Επιστήμονες, δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι, επιχειρηματίες, δημοσιογράφοι, απόστρατοι & εν ενεργεία Στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, σύμβουλοι επιχειρήσεων και φυσικά επαγγελματίες ή μη χειριστές αεροσκαφών, που αγαπούν τον τόπο μας ανεξαρτήτως καταγωγής τους, μας έδωσαν το κουράγιο αλλά και το δικαίωμα, τον Μάιο του ίδιου έτους να προχωρήσουμε στη διαδικασία ίδρυσης της “ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ ΠΥΛΗΣ”.

Πεδίο Προσγείωσης

Στο θέμα της δημιουργίας του Πεδίου Προσγείωσης (AIRFIELD στη διεθνή ορολογία), προχωρήσαμε άμεσα στη συγκρότηση ομάδας εργασίας αποτελούμενη από τα ιδρυτικά μέλη μας και ειδικότερα, τους χειριστές αεροσκαφών, του πολιτικού μηχανικού των τεχνολόγων γεωπόνων και του συμβούλου επιχειρήσεων για την εύρεση της καταλληλότερης τοποθεσίας διαμόρφωσής του.

Η σκέψη απλή κατά τα διεθνή πρότυπα, μια περιοχή επίπεδη το δυνατόν (σίγουρα με όχι μεγαλύτερη από 3% κλίση) ελεύθερη φυσικών – τεχνιτών εμποδίων, διαστάσεων 800μ επί 60μ εντός της οποίας θα διαμορφωθεί ο διάδρομος αποπροσγείωσης διαστάσεων 740μ επί 30μ (σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας-ΥΠΑ) με τη μικρότερη δυνατόν παρέμβαση στο περιβάλλον και όσο το δυνατό χαμηλότερο κόστος χρησιμοποιώντας ενδεχομένως σε κάποιες εργασίες, μηχανήματα του Δήμου και της Περιφέρειας.

Στο πεδίο θα μπορούν να προσγειώνονται αεροσκάφη ελαφρά (τετραθέσια / εξαθέσια) με μέγιστο βάρος απογείωσης 1200 κιλά μικτά, υπερελαφρά (μονοθέσια ή διθέσια) με μέγιστο βάρος 450 κιλά μικτά, ανεμόπτερα και μηχανοκίνητα αιωρόπτερα σε καμία δε περίπτωση αεροσκάφη αερογραμμών καθόσον χρειάζονται διαδρόμους πολύ μεγαλύτερου μήκους (2000-3800μ).

 

 


Όλες οι προαναφερόμενες πτητικές μηχανές (πλην των ανεμόπτερων που δεν διαθέτουν κινητήρα) είναι χαμηλού έως πολύ χαμηλού θορύβου, εφοδιάζονται με βενζίνη αεροπορικού τύπου ή αυτοκινήτου (unleaded 95 – η γνωστή αμόλυβδη που θα προμηθευόμαστε από τα βενζινάδικα του χωριού) αναλόγως του έτους κατασκευής του κινητήρα και η ωριαία κατανάλωσή τους είναι πολύ μικρότερη ενός μεσαίου αυτοκινήτου με αποτέλεσμα να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον.

fiki

Αρχικά ο διάδρομος μπορεί να είναι από χώμα καλυμμένο με γρασίδι ή αδρανή υλικά (χαλίκι πιεσμένο) ώστε να μην επιβαρύνει το περιβάλλον (αν και η καλύτερη των περιπτώσεων θα ήταν μια ελαφριά ασφάλτινη επικάλυψη).

Σύμφωνα με την επίσημη περιγραφή “ως Πεδίο Προσγείωσης νοείται κάθε χώρος ειδικά διαρρυθμισμένος για την προσγείωση, απογείωση και τους ελιγμούς αεροσκαφών “.

Ένα τέτοιο πεδίο, δεν απαιτεί για τη λειτουργία του κτιριακές εγκαταστάσεις, όπως για παράδειγμα πύργο ελέγχου ή γραφεία, χωρίς βέβαια να αποκλείεται η μελλοντική τους εγκατάσταση (και αναφερόμαστε σε εγκατάσταση μιας και προτιμούνται συνήθως προκατασκευασμένοι ισοθερμικοί οικίσκοι (ISOBOX) για τη στέγαση χώρων γραφείων) και χαμηλού ύψους υπόστεγα φύλαξης των πτητικών μέσων. (στις επόμενες φωτο Πεδίο Προσγείωσης στην Ιταλία)

τυπικό Πεδίο Προσγείωσης στον Ιταλικό βορρά ….. καταμεσής στον κάμπο, απαλλαγμένο από υψηλή βλάστηση εκατέρωθεν του διαδρόμου αποπροσγείωσης και πλαστικούς κώνους για σήμανση.μέσα στο απέραντο πράσινο κάμπο ….χαμηλό κτίριο γραφείων, κυλικείου και επικοινωνιών με το απαραίτητο ανεμούριο και τις κεραίες ασυρμάτων στη στέγη, κιόσκι για την ξεκούραση των επισκεπτών υπόστεγα στο μέγεθος θερμοκηπίων για την προστασία των πτητικών μέσων

Με τη δημιουργία ενός τέτοιου πεδίου τα πλεονεκτήματα είναι οφθαλμοφανή για την περιοχή που μέχρι στιγμής, αν και σε τροχιά τουριστικής ανάπτυξης, δεν έχει κανέναν λόγο στην τουριστική αεροπορική επισκεψιμότητα καθώς δεν έχει γίνει τίποτα ακόμη προς αυτή την κατεύθυνση τόσο σε Δημοτικό όσο και Περιφερειακό επίπεδο.

Η εμπειρία μας από την ενασχόλησή με τη Γενική Αεροπορία, μας έχει διδάξει ότι όσοι μετακινούνται με τα υπερελαφρά – ελαφρά αεροπλάνα, αναζητούν πρωτίστως ένα “ήσυχο” πεδίο που θα πραγματοποιήσουν την προσγείωση του αεροπλάνου τους με ευκολία και συνοπτικές διαδικασίες προσέγγισης, σε αντίθεση με αερολιμένες όπως της Λάρισας και της Ν. Αγχιάλου που έχουν μεγάλη κυκλοφορία στρατιωτικών και πολιτικών αεροσκαφών, πολλές διαδικασίες έγκρισης προσγείωσης και συνήθως βρίσκονται μακριά από τους τελικούς τουριστικούς προορισμούς τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι συχνές επισκέψεις στην περιοχή μας επώνυμων επιχειρηματιών και καλλιτεχνών που όμως προσγειώνουν τα ιδιόκτητα αεροσκάφη τους στο κοντινότερο σε εμάς (80χμ.) Πεδίο Προσγείωσης της Τερψιθέας Λάρισας και μελλοντικά ίσως στον υπό κατασκευή Δημοτικό Αερολιμένα Κάμπου Καρδίτσας.

Αεροφωτογραφίες του Πεδίου Προσγείωσης Τερψιθέας Λάρισας – διαστάσεις : μήκος 1000μ. – πλάτος 80μ.

Επομένως θα υπάρξουν πολλοί ιδιοκτήτες ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών, Έλληνες και αλλοδαποί που θα φτάσουν στην περιοχή της Πύλης για ολιγοήμερες ή πολυήμερες διακοπές.

Επιπλέον υπάρχουν και οι Αερολέσχες του εσωτερικού-εξωτερικού, που ενδιαφέρονται για τέτοια πεδία με σκοπό ολιγοήμερες επισκέψεις το χειμώνα και καλοκαίρι ή εκτέλεσης τριγωνικών ταξιδιών (π.χ. ένα τέτοιο ταξίδι των Αερολεσχών Λάρισας και Παλαμά θα μπορούσε να περιλαμβάνει τα σκέλη ΤΕΡΨΙΘΕΑ – ΠΥΛΗ – ΠΑΛΑΜΑ – ΤΕΡΨΙΘΕΑ) στα πλαίσια εκπαίδευσης αέρος των Σχολών χειριστών τους.

 

χάρτης τυπικού τριγωνικού ταξιδιού μεταξύ των υπαρχόντων Πεδίων Προσγείωσης ΤΕΡΨΙΘΕΑΣ – ΠΑΛΑΜΑ και του σχεδιαζόμενου ΠΕΔΙΟΥ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ ΠΥΛΗΣ

Η πρόκληση μεγάλη καθόσον η τοποθεσία αναζητείται στην επικράτεια ενός Δήμου που η μεγαλύτερή του έκταση είναι ορεινή, πρέπει να έχει τον κατάλληλο προσανατολισμό (Ανατολή – Δύση) πρέπει να είναι Δημοτική ή Δημόσια και όχι ιδιόκτητη μιας και το Πεδίο Προσγείωσης θα πρέπει να είναι Δημοτικό όπως και οι λοιπές αθλητικές εγκαταστάσεις (γήπεδα ποδοσφαίρου-μπάσκετ-βόλεϊ-τένις) με παραχώρηση χρήσεως και σε άλλα αεραθλητικά σωματεία που ευελπιστούμε να δημιουργηθούν σε όμορους Δήμους και όχι με παραχώρηση γης.

Η βοήθεια του Δήμου καθοριστική στη διαδικασία αυτή που συνεχίζεται έως σήμερα με την Τεχνική Υπηρεσία να διευκρινίζει πρωτίστως το ιδιοκτησιακό καθεστώς των υποδεικνυόμενων από εμάς περιοχών αλλά και την πιθανή δέσμευσή τους από σχεδιασμούς άλλων τεχνικών έργων – όπως συνέβη με δύο παραποτάμιες τοποθεσίες στο Παλαιομονάστηρο και τη Λυγαριά που όμως συμπεριλαμβάνονται στη χάραξη της Ν.Ε.Ο Τρικάλων – Πύλης.

Ακόμη και τοποθεσία στον Άγιο Βησσάριο στην οποία πραγματοποιήθηκε αυτοψία, παρουσία του αρμοδίου Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, κρίθηκε δυστυχώς ακατάλληλη μετά την παραλαβή από το Μετεωρολογικό Κέντρο ΑΤΑ των μετεωρολογικών -κλιματολογικών δεδομένων της περιοχής που την καθιστούν σύμφωνα με τη συνήθη φορά των πνεόντων ανέμων, μη ορθά προσανατολισμένη.

Καταλληλότερη σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, είναι η περιοχή μεταξύ Φήκης – Λιλή βορειοανατολικά του ΣΚΟΠΕΥΤΗΡΙΟΥ ΦΗΚΗΣ σε μια χορτολιβαδική έκταση μεγαλύτερη των 1000 στρεμμάτων, επίπεδη με χαμηλή βλάστηση (λυγαριές – σπάρτα και μερικά μεγαλύτερα πλατάνια), απόλυτο προσανατολισμό, ισοπεδωμένη πριν μερικά χρόνια από τον τότε Δήμο Πιαλείων, το έδαφος της δε αποτελείτε από ποταμίσια κροκάλα το καταλληλότερο αδρανές υλικό που μάλιστα είναι και το κατεξοχήν υλικό αμμοληψίας της περιοχής μας από τις κατασκευαστικές εταιρείες.

Τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης τοποθεσίας αναφορικά με τη διαμόρφωσή πολλά και εκτίμησή μας το κόστος κατασκευής του μικρό (ειδικότερα στην περίπτωση χρήσης κατά περίπτωση των Δημοτικών-Περιφερειακών χωματουργικών μηχανημάτων).

Επιπροσθέτως η Φήκη διαθέτει από 10ετίας, δικτυακό – ψηφιακό Μετεωρολογικό Σταθμό διαχειριζόμενο από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης/Δνση Έρευνας, παρέχει εύκολη οδική πρόσβαση στο κύριο οδικό δίκτυο καθόσον η οδός του σκοπευτηρίου είναι ασφαλτοστρωμένη.

Οπωσδήποτε το οικονομικό όφελος των πάσης φύσεως τουριστικών επιχειρήσεων που υπάρχουν στην περιοχή ή που θα δημιουργηθούν στο μέλλον θα είναι αυξημένο. Το σίγουρο είναι ότι η δημιουργία του επίσημου αεροπορικού πεδίου θα φέρει στα χωριά της Πύλης και ειδικότερα της Φήκης και του Λιλή αύξηση των εμπορικών συναλλαγών σε ευρεία γκάμα επιχειρήσεων.

Η περιοχή θα αποτελέσει παράδεισο της ανεμοπορίας, σημείο αναφοράς αρκετών νυν και μελλοντικών κατόχων μικρών αεροσκαφών και σημείο ανάπτυξης σχετικών δραστηριοτήτων όπως παράδοση μαθημάτων σε όσους κατοίκους του Νομού Τρικάλων ενδιαφέρονται να μάθουν να πιλοτάρουν.

Ήδη αρκετοί Τρικαλινοί είναι κάτοχοι τέτοιων πτυχίων ενώ κάποιοι άλλοι παρά το ότι επιθυμούν να μάθουν να πιλοτάρουν, δεν το αποφασίζουν λόγω του ότι θα πρέπει να μετακινούνται κάθε τόσο σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη.

Επιπλέον μεγάλο όφελος μέσα από την υλοποίηση αυτής της σκέψης μπορεί να έχει και το περιβάλλον του Νομού, μιας και θα μπορούν να πραγματοποιούνται πτήσεις αεροεπιτήρησης κατά τις οποίες θα υπάρχει η δυνατότητα πρόληψης και έγκαιρης αντιμετώπισης των πυρκαγιών, τις ημέρες υψηλού κινδύνου, με τη συνεργασία των οργάνων Πολιτικής Προστασίας. Οι αεροεπιτηρήσεις της ευρύτερης περιοχής, πραγματοποιούνται από την ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΛΑΡΙΣΑΣ, εδώ και χρόνια.

Σοβαρότατη επίσης παράμετρο αποτελεί και η δυνατότητα αεροδιακομιδής ασθενών μιας και αρκετά χωριά του Δήμου είναι αρκετά απομακρυσμένα και αυτός ο αεροπορικός διάδρομος, ενίοτε θα αποτελέσει λύση ζωής.

Φορέας Διαχείρισης του αερολιμένα μπορεί να είναι δημόσια υπηρεσία, νομικό πρόσωπο που έλαβε την άδεια ίδρυσης – κατασκευής και την άδεια λειτουργίας –εκμετάλλευσης (π.χ. ο Δήμος Πύλης) ή άλλος από τον κάτοχο άδειας ίδρυσης – κατασκευής και λειτουργίας – εκμετάλλευσης (π.χ. η ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΠΥΛΗΣ ή ιδιώτης στον οποίο παραχωρήθηκε η εκμετάλλευση). Στην περίπτωση που η άδεια χορηγείται σε Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α και Β βαθμίδας, ο Φορέας Διαχείρισης μπορεί να είναι και Δημοτική επιχείρηση.

Συνήθως, η διαχείριση – εκμετάλλευση παραχωρείται σε αεραθλητικό σωματείο (Αερολέσχη) ενώ δύναται να παραχωρηθεί η χρήση των εγκαταστάσεων κατόπιν αιτήσεως και σε έτερα αεραθλητικά Σωματεία που ευχόμαστε να συσταθούν σύντομα.

Κατόπιν των ανωτέρω και με εμφανή τα οφέλη από τη δημιουργία του μοναδικού στο νομό Τρικάλων πεδίου προσγείωσης (σε αντίθεση με τους κοντινούς νομούς Καρδίτσα-2, Λάρισα-1, Ιωάννινα-2, Άρτα-1 υπό κατασκευή, Πρέβεζα-1 υπό κατασκευή) σε ένα σύνολο τριανταπέντε (35) επίσημα αδειοδοτημένων πεδίων προσγείωσης στον Ελλαδικό χώρο (στην συντριπτική τους πλειοψηφία Δημοτικά), πιστεύοντας ότι πρέπει να αποτελεί (και είμαστε βέβαιοι ότι αποτελεί) κοινή υπόθεση-επιδίωξη του συνόλου των δημοτών του “Καλλικρατικού” Δήμου Πύλης (μονίμως διαμενόντων αλλά & της διασποράς) και όχι πεδίο αντιπαράθεσης,

καλούμε

τους Φορείς, κυρίως όμως τους αιρετούς εκπροσώπους μας ανεξαρτήτως των εδράνων που καταλαμβάνουν στη Βουλή, στην Περιφέρεια ή το Δημοτικό Συμβούλιο, να στηρίξουν έμπρακτα την κοινή προσπάθεια των δημοτών – προς επίτευξη του σκοπού το συντομότερο δυνατόν, προτείνοντας ενδεχομένως περισσότερες τοποθεσίες προκειμένου να αξιολογηθούν από μέλη της Αερολέσχης, τόσο με αυτοψίες όσο και από αέρος με την πραγματοποίηση πτήσεων εικονικής προσέγγισης και βιντεοσκόπησης – όπως αυτή που έλαβε χώρα τη Μεγ.Τρίτη πάνω από τον κάμπο μας.

Ευελπιστώντας ότι η ανταπόκριση σας θα είναι θετική και ομόφωνη, καλούμαι επίσης τους συνδημότες μας αλλά και όλους τους κατοίκους του Νομού μας, να εγγραφούν ως μέλη στην ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΠΥΛΗΣ και τους υποσχόμαστε μοναδικές εναέριες εμπειρίες μέσα από τις πτήσεις με αεροπλάνο & ανεμόπτερο, τις πτώσεις με αλεξίπτωτο και τον αερομοντελισμό.

Για την προσωρινή Διοικούσα Επιτροπή

Ο Πρόεδρος

Ηλίας Ντούβλης

Αξκός ε.α. Πολ. Αεροπορίας

(6983503531 – 2105324187)

Ο Γεν. Γραμματέας

Πέτρος Τεντολούρης