Β. Παππάς: Ιδρυση πειραματικού σχολείου στα Τρίκαλα

Συγκροτήθηκε στον νομό, μετά από πρόταση του Δημάρχου Τρικκαίων και προέδρου της ΚΕΔΕ, της Βουλευτού του νομού και των Δ/νσεων Εκπαίδευσης ομάδα εργασίας για την ίδρυση  Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων.

Η ομάδα εργασίας αποτελείται από έναν εκπαιδευτικό κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης (από νηπιαγωγείο μέχρι λύκειο), από έναν χωροτάκτη/πολεοδόμο, από έναν αρχιτέκτονα, από τους υπεύθυνους των υποστηρικτικών δομών εκπαίδευσης του νομού (Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών, υπεύθυνο Πληροφορικής κά). Την ομάδα συντονίζουν οι προϊστάμενοι της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Καθορίστηκε  ο χώρος που θα δημιουργηθεί το Πειραματικό Γυμνάσιο / Λύκειο του νομού. Προφανώς θα πρόκειται για νέο σχολείο, με όλες τις σύγχρονες κτηριακές υποδομές ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να μπορούν να παραμένουν σε αυτό μέχρι τις 4.00 μμ. με διευρυμένο ωράριο (με χώρους εστίασης), όπως συμβαίνει με το Μουσικό Σχολείο Τρικάλων. Εξυπακούεται ότι το νέο σχολείο θα υλοποιεί νέα καινοτόμα προγράμματα και εκπαιδευτικές πρακτικές και θα θεραπεύει γνωστικά αντικείμενα και μέσω μη τυπικής εκπαίδευσης (όμιλοι μαθηματικών, stem, όμιλοι ρητορικής κλπ.). Αυτό προϋποθέτει χώρους. Τουλάχιστον δύο αίθουσες πλήρως εξοπλισμένες για το μάθημα της πληροφορικής με έναν υπολογιστή ανά μαθητή, όπως επίσης και αίθουσα ξένων γλωσσών με την απαραίτητη υποδομή ανά μαθητή. Ο απόφοιτος του Πειραματικού σχολείου θα μπορεί να αποκτήσει την απαραίτητη επάρκεια από το δημόσιο σχολείο!

Παράλληλα η επιτροπή άρχισε τις διερευνητικές συζητήσεις με το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και του Βόλου, όπως και τη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ώστε να υπάρχουν προγράμματα ενίσχυσης της διδασκαλίας μέσω τροποποιημένου Αναλυτικού Προγράμματος, για να εφαρμόζει (το Πειραματικό) εκπαιδευτικές δράσεις και να μετρά τα αποτελέσματά τους, σε μαθητικό πληθυσμό που είναι εκτός πανεπιστημιακών κέντρων. Να είναι ένα εν «δυνάμει» εργαστήριο παιδαγωγικών ιδεών και εφαρμογών.

Υπήρξε συζήτηση εκτενής,  στον τρόπο με τον οποίο θα εξασφαλιστεί  το μαθητικό του δυναμικό. Αφού είναι το σχολείο Πειραματικό και η επιλογή θα γίνεται με κλήρωση, αποφασίστηκε να καθοριστούν ποσοστά επιλογής μαθητών από τα υπάρχοντα σχολεία του νομού. Με διττό στόχο. Και τα υφιστάμενα σχολεία δεν θα χάσουν  μαθητές και το σπουδαιότερο θα υπάρχει χωροταξική κατανομή των εγγεγραμμένων μαθητών σε αυτό, ώστε να καλύπτονται όλες οι συνοικίες της πόλης (οι οποίες έχουν κοινωνικές / πολιτισμικές διαφορές). Με αυτόν τον τρόπο το Πειραματικό Σχολείο θα απευθύνεται σε όλη την κοινωνία του νομού, χωρίς ταξικές και μεροληπτικές ανισότητες «αγκαλιάζοντας» όλους.

Τέλος δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό που θα διδάσκει στο σχολείο. Εκπαιδευτικοί αυξημένων προσόντων. Με «βαριά χαρτιά». Στο νέο σχολείο, όχι με τροποποίηση των υπαρχόντων, θα προκηρυχτούν θέσεις με συγκεκριμένη θητεία, ώστε  εκπαιδευτικοί από άλλα σχολεία, χωρίς να χάσουν την οργανικότητα της θέσης τους, θα διδάξουν στο Πειραματικό και μετά 4-5 έτη θα επιστρέψουν. Αρκετοί ίσως θα λοιδορήσουν την πρόταση για την κανονικότητα της δημοσιοϋπαλληλικής θέσης. Αλλά δεν αναλογίζονται ότι όταν επιστρέψουν στην οργανική τους, θα μεταφέρουν στο παραδοσιακό σχολείο, θα μετακενώσουν τις νέες ιδέες, τα νέα εκπαιδευτικά προγράμματα, τα τροποποιημένα Αναλυτικά Προγράμματα, συμβάλλοντας στην ανύψωση και του παραδοσιακού σχολείου?

Αυτά και άλλα πολλά, είναι στο τραπέζι και στις καθημερινές πολύωρες συζητήσεις αυτής της επιτροπής που θα φέρει την «αριστεία» στο νομό.

Δυστυχώς όμως, ξέχασα, αύριο (σήμερα) είναι ΠΡΩΤΑΠΡΙΛΙΑ !!!

Βασίλειος Παππάς – εκπαιδευτικός

ΥΓ.1 Για τους ανησυχούντες συστήνω το «Φυτώρια ευφυΐας» της Lucy Crehan, Παπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.

ΥΓ.2 Suomussalmi. Κλασικό σχολείο δευτ/θμιας σε χωριό 4000 κατοίκων!