Tesla: Τη διεκδικούσαν 10 χώρες, την “κέρδισε” η Ελλάδα

 

Τα μυστικά ραντεβού για το χρυσό deal – Πώς δούλεψε το επιτελείο του αναπληρωτή υπουργού Έρευνας, Κώστα Φωτάκη

Καρπό διαδικασιών που διήρκεσαν περισσότερο απ’ έναν χρόνο αποτελεί η εγκατάσταση του τμήματος Ερευνας και Ανάπτυξης (R&D) της Tesla Greece στον Δημόκριτο. Μάλιστα, το «χρυσό» deal μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού κλείστηκε σε μία περίοδο που το ενδιαφέρον για μία επένδυση της Tesla είχε «ανάψει» στην Ευρώπη, με αρκετές χώρες να την διεκδικούν.

Σύμφωνα με όσα δημοσιεύει το Έθνος της Κυριακής, η ελληνική κυβέρνηση προετοίμαζε μεθοδικά και αθόρυβα τον φάκελο «Tesla Greece» και η συμφωνία για δημιουργία ερευνητικού κέντρου για την ανάπτυξη των διάσημων πλέον ηλεκτρικών κινητήρων έκλεισε υπό άκρα μυστικότητα, με το επιτελείο του αναπληρωτή υπουργού Έρευνας κ. Κώστα Φωτάκη να βρίσκεται για περισσότερο από έναν χρόνο σε επικοινωνία με τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας και να κλείνει ραντεβού στην Αθήνα με τους ανθρώπους της Tesla από τη Σίλικον Βάλεϊ.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής» η πρώτη επίσκεψη έγινε από δύο άτομα της εταιρείας που έφτασαν από το Πάλο Άλτο της Καλιφόρνια για να δουν τους χώρους του τεχνολογικού πάρκου «Λεύκιππος» στην Αγία Παρασκευή, που προτάθηκε για την εγκατάσταση της «Tesla Greece».

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η λειτουργία του τμήματος R&D της σε ένα σημαντικό ελληνικό ερευνητικό κέντρο και δίπλα σε άλλες καινοτόμες εταιρείες ήταν κάτι που η εταιρεία επεδίωξε. Οι υπεύθυνοι της Tesla περιηγήθηκαν στους χώρους του Δημόκριτου και αποχώρησαν εντυπωσιασμένοι από τις εγκαταστάσεις, όπως το συνεδριακό κέντρο και η βιβλιοθήκη, και οι αρχές, από την πλευρά τους, μαζί με τον διευθυντή του Δημόκριτου, κ. Γιώργο Νούνεση, ολοκλήρωσαν όλες τις απαραίτητες ενέργειες – υψηλών τεχνικών προδιαγραφών – που απαιτούνταν για την εγκατάσταση του ερευνητικού hub. Διέθεσαν μεταξύ άλλων, γραμμές ίντερνετ υψηλής ταχύτητας και ένα ολόκληρο κτίριο για τη στέγασή του, όπως είχε ζητήσει η Tesla.

Εκτός από τον χωροταξικό σχεδιασμό, η ομάδα του κ. Φωτάκη, σε διαρκή συνεργασία με τα άλλα υπουργεία, κυρίως με το Οικονομικών και το Οικονομίας και Ανάπτυξης, κινήθηκαν από τα τέλη του 2016 για την προσέλκυση της Tesla και της παρουσίασαν από νωρίς τα πλεονεκτήματα μιας επένδυσης στην Ελλάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», τη «φιλοξενία» τμήματος R&D της Tesla- του πρώτου της εταιρείας εκτός Αμερικής- διεκδικούσαν για περισσότερο από έναν χρόνο άλλες 10 χώρες- σημαντικές επιστημονικά και τεχνολογικά- μεταξύ των οποίων η Γερμανία και η Πορτογαλία (η χώρα της Ιβηρικής διεκδίκησε την επένδυση ακόμα και με ομάδα στο Facebook που είχε συγκεντρώσει πάνω από 51000 υποστηρικτές).

Το βασικό πλεονέκτημα που παρουσιάστηκε από την ελληνική κυβέρνηση, που κινήθηκε με υπομονή, επαγγελματισμό και μια διακριτικότητα που εκτιμήθηκε από την Tesla, ήταν το επίπεδο του επιστημονικού, ερευνητικού και τεχνικού προσωπικού στη χώρα μας, κάτι το οποίο ήταν βέβαια γνωστό στην Tesla λόγω της παρουσίας Ελλήνων επιστημόνων σε θέσεις- κλειδιά της εταιρείας. Εξάλλου κινητήριος δύναμη για το κλείσιμο του «deal» ήταν οι ενέργειες του Κωστή Λάσκαρη, επικεφαλής μηχανικού της Tesla, ο οποίος έχει στενές διασυνδέσεις με την ελληνική ερευνητική κοινότητα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ο φάκελος που κατέθεσε η ελληνική ομάδα που διαπραγματευόταν την επένδυση με την Tesla περιελάμβανε το πλαίσιο θεσμικών, χρηματοδοτικών και φορολογικών κινήτρων που δίνονται για την ίδρυση μιας εταιρείας με ερευνητικό αντικείμενο στη χώρα μας. Το ένα σημείο που παρουσιάστηκε ήταν η πρόσβαση σε εθνικές και ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, τις οποίες μπορεί η Tesla να διεκδικήσει σε ανταγωνιστική βάση. Ακόμη αναλύθηκε το πλαίσιο φορολογικών κινήτρων που προώθησε η κυβέρνηση: με ΚΥΑ του 2017 επικαιροποίησε τα είδη των δαπανών έρευνας και καινοτομίας που δικαιούνται έκπτωση φόρου επί των ακαθάριστων εσόδων ύψους 130% (εκσυγχρονίστηκε για πρώτη φορά το σχετικό θεσμικό πλαίσιο, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό) αλλά και η ψήφιση νόμου το 2016 που ανέβασε τον συντελεστή απόσβεσης για ερευνητικό εξοπλισμό από 10% σε 40% μειώνοντας τον χρόνο απόσβεσης από 10 σε δυόμισι χρόνια. Ευνοϊκή για επενδύσεις έντασης γνώσης είναι και η διάταξη που εξασφαλίζει φοροαπαλλαγή για τα έσοδα που προκύπτουν από πατέντες τα τρία πρώτα χρόνια. Εντωμεταξύ κυβερνητικές πηγές ανέφεραν στο «Εθνος της Κυριακής» ότι με αφορμή την επένδυση της Tesla σχεδιάζονται από τα αρμόδια υπουργεία περισσότερα φορολογικά κίνητρα για ίδρυση τμημάτων R&D σε επιχειρήσεις, τα οποία θα ψηφιστούν σε επόμενο νομοσχέδιο.

Πηγές

«Έθνος της Κυριακής» |  news247.gr