Τουρισμός-Πτήσεις: Σε 4 κατηγορίες χωρίζονται οι χώρες- Οδηγίες για check in, αποσκευές

Οριστικοποιούνται τα σχέδια για την ασφαλή υποδοχή των τουριστών, τα οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν κατηγοριοποίηση των χωρών σε τέσσερα χρώματα, ανάλογα με τα επιδημιολογικά τους στοιχεία και «ομάδες κρούσης» γιατρών σε 15 αεροδρόμια. Παράλληλα, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) εξέδωσε οδηγίες για τα ταξίδια με αεροπλάνο.

Ειδικότερα, το χρονοδιάγραμμα για τον τουρισμό, όπως παρουσιάστηκε από την κυβέρνηση, προβλέπει ότι την 1η Ιουνίου θα ανοίξουν κατασκηνώσεις, κάμπινγκ και ξενοδοχεία, 12μηνης λειτουργίας και στις 15 Ιουνίου ανοίγουν όλα τα υπόλοιπα καταλύματα. Παράλληλα, το πρώτο στάδιο απελευθέρωσης των πτήσεων θα πραγματοποιηθεί αρχικά μόνο από το «Ελ.Βενιζέλος», στις 15 Ιουνίου και θα ακολουθήσουν όλα τα αεροδρόμια της χώρας την 1η Ιουλίου.

Ωστόσο, όπως υπογράμμισε και ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς, αυτό «δεν σημαίνει ότι από 1η Ιουλίου θα ανοίξουμε σε όλους». Αντίθετα, θα εφαρμοστούν πρωτόκολλα ασφαλείας, ενώ σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, σχετικά με τη χαρτογράφηση των πτήσεων θα υπάρξει κατάταξη των χώρων βάσει κρουσμάτων και θυμάτων που θα προκύπτει από την εβδομαδιαία αξιολόγηση του επιδημιολογικού φορτίου  και στοιχείων κάθε χώρας προέλευσης των ταξιδιωτών.

Συγκεκριμένα, υπάρχει κατηγοριοποίηση των χωρών σε «κόκκινες», «πορτοκαλί», «πράσινες» και «κίτρινες», ανάλογα με τα επιδημιολογικά στοιχεία (κατάταξη κρουσμάτων – θυμάτων) κάθε χώρας προέλευσης των ταξιδιωτών που θα εμφανίζονται στον χάρτη του κέντρου επιχειρήσεων της ΓΓΠΠ.

Σε αυτή τη βάση θα γίνεται επιλογή πτήσεων που θα μπαίνουν στο στόχαστρο των δειγματοληπτικών ελέγχων. Συγκεκριμένα, στις «πράσινες» χώρες θα γίνονται ένας με δύο έλεγχοι σε ένα σύνολο 150 περίπου επιβατών, στις «κίτρινες» πέντε με 10 έλεγχοι, στις «πορτοκαλί» χώρες 20 με 30. Σε «κόκκινη» χώρα ενδεχομένως να γίνεται δειγματοληψία ακόμη και στους μίσους επιβάτες μιας πτήσης.

Από ποιες χώρες θα έρθουν οι πρώτοι επισκέπτες στην Ελλάδα

Όπως έχει γίνει γνωστό, οι πρώτες χώρες που θα στείλουν επισκέπτες στην Ελλάδα είναι οι Κύπρος, Ισραήλ, Κίνα, Ιαπωνία, Αυστραλία, Νορβηγία, Δανία, Αυστρία, Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία, Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Κροατία, Πολωνία, Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία. Χώρες δηλαδή που καταγράφουν χαμηλή διασπορά του ιού, ενώ και τα θύματα είναι μειωμένα.

«Ομάδες κρούσης» στα αεροδρόμια

Στο πλαίσιο των πρωτοκόλλων ασφαλείας δημιουργούνται 15 «ομάδες κρούσης» που θα είναι στα αεροδρόμια με «δεξαμενή» 500 γιατρούς «κομάντο» (πρόκειται για στρατιωτικούς γιατρούς, νοσηλευτές, γιατρούς κλιμακίων του ΕΟΔΥ, αλλά και στελέχη της ΓΓΠΠ).

Όσον αφορά τα νησιά το σχέδιο προβλέπει υποχρεωτική συνεργασία κάθε καταλύματος με γιατρό αλλά και ορισμό συντονιστή σε κάθε κατάλυμα για το ενδεχόμενο κρούσματος. Παράλληλα ο μηχανισμός θα είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμος για διακομιδή ασθενούς σε δομή υγείας, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο.

Αναλυτικές οδηγίες για check-in, πτήσεις και αποσκευές

Παράλληλα, με δεκάδες αεροπορικές εταιρείες να ετοιμάζονται για την επαναφορά των δρομολογίων τους για την επανεκκίνηση του τουρισμού, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) εξέδωσε οδηγίες για τα ταξίδια με αεροπλάνο.

Στα βασικά σημεία των οδηγιών, συστήνεται  η χρήση μάσκας από όλους σε κάθε χώρο του αεροδρομίου, η μια από τις τουαλέτες στις πτήσεις να διατίθεται αποκλειστικά και μόνο για το πλήρωμα και να μην υπάρχουν καρότσια με φαγητά ή προϊόντα duty free κατά τη διάρκεια των πτήσεων.

Αναλυτικά:

Για την άφιξη στο αεροδρόμιο και τα check in

– Όποιος έχει συμπτώματα ή έχει έρθει σε επαφή με ασθενή με Covid-19 δεν θα πρέπει να εμφανίζεται στο αεροδρόμιο

– Στα αεροδρόμια θα μπαίνουν μόνο οι εργαζόμενοι και όσοι πρόκειται να ταξιδέψουν, με ελάχιστες εξαιρέσεις γεγονός που σημαίνει ότι οι αποχαιρετισμοί θα γίνονται εκτός αεροδρομίων

– Όσοι ταξιδεύουν θα πρέπει να πλένουν συχνά τα χέρια τους και να φοράνε μάσκες με την εξαίρεση των παιδιών ηλικίας κάτω των 6 ετών και όσων έχουν ιατρικούς λόγους που δεν τους επιτρέπουν να φοράνε μάσκες

– Όσοι βήχουν ή φταρνίζονται χωρίς να τηρούν τους σωστούς κανόνες προστασίας θα μπορούν να απομακρύνονται από τα αεροδρόμια ή και να τους επιβάλλονται πρόστιμα από τις κατά τόπους αρχές

– Η απόσταση ασφαλείας ορίζεται στο 1,5 μέτρο ενώ θα πρέπει να υπάρχουν σημάδια στο πάτωμα που θα βοηθούν τους ταξιδιώτες

– Στα αεροδρόμια θα πρέπει να υπάρχουν ειδικοί θάλαμοι για τη διαχείριση επιβατών με πυρετό μεγαλύτερο των 38 βαθμών Κελσίου. Ωστόσο στις οδηγίες επισημαίνεται ότι η θερμομέτρηση δεν θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματικό μέτρο για τον εντοπισμό ασθενών με κορoνοϊό αλλά συστήνεται για να αποθαρρύνει ασθενείς από το να ταξιδεύουν αλλά για να ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών

– Οι εργαζόμενοι στα αεροδρόμια θα πρέπει να φορούν μάσκες αλλά και να δίνουν μάσκες σε όσους επιβάτες δεν διαθέτουν

– Το προσωπικό ασφαλείας μπορεί να φορά και ασπίδες προσώπου ενώ οι δίσκοι που χρησιμοποιούνται για τη συλλογή των αντικειμένων κατά τη διάρκεια των ελέγχων θα πρέπει να απολυμαίνονται συχνά

Για την επιβίβαση και την αποβίβαση

– Ο EASA προτείνει περιορισμό στον αριθμό των χειραποσκευών για να γίνεται πιο γρήγορα η επιβίβαση αλλά και για να περιορίζονται οι κίνδυνοι μόλυνσης

– Στην είσοδο των αεροσκαφών συστήνεται να υπάρχει αυτόματος μηχανισμός για αντισηπτικά αλλά και χαλί εμποτισμένο με αντισηπτικό

– Θα πρέπει να υπάρχουν περισσότερα διαθέσιμα λεωφορεία στις περιπτώσεις που είναι απαραίτητη η χρήση τους για την επιβίβαση

Για την πτήση

– Τα αεροσκάφη θα πρέπει να απολυμαίνονται ενδελεχώς μεταξύ των πτήσεων

– Ο EASA ζητά ακόμα καλύτερα φίλτρα αέρα στα αεροπλάνα

– Επιβάτες και πλήρωμα θα φορούν μάσκα τις οποίες, όμως, θα πρέπει να αλλάζουν μετά από τέσσερις ώρες

– Μια τουαλέτα θα πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το πλήρωμα ενώ οι επιβάτες δεν θα πρέπει να συνωστίζονται στους διαδρόμους όπου αυτό είναι δυνατό

– Προτείνεται οι υπηρεσίες φαγητού και ποτού να είναι «περιορισμένες» και καμία πώληση προϊόντων duty free

– Σε περίπτωση κρούσματος κατά τη διάρκεια της πτήσης ο EASA προτείνει την εκκένωση δύο σειρών καθισμάτων προς κάθε κατεύθυνση ενώ όσοι κάθονταν σε αυτές θα πρέπει να δίνουν τα στοιχεία τους κατά την αποβίβαση. Ο ασθενής επιβάτης θα πρέπει να έχει τη δική του τουαλέτα και να κάθεται σε κάθισμα στο πίσω δεξιά τμήμα του αεροπλάνου. Ο αεραγωγός από πάνω του θα πρέπει να κλείνει και μόνο όσοι από το πλήρωμα έχουν έρθει ήδη σε επαφή μαζί του θα πρέπει να συνεχίζουν να τον εξυπηρετούν

Για την αποβίβαση και τη συλλογή αποσκευών

– Προτείνεται η απλοποίηση των διαδικασιών ελέγχου αλλά και ο ανασχεδιασμός των χώρων για τους μετανάστες

– Όσοι επιβάτες παίρνουν τις αποσκευές τους θα πρέπει να αποχωρούν το συντομότερο δυνατόν από το αεροδρόμιο.