Το ασανσέρ του μέλλοντος: Κινείται οριζοντίως και καθέτως και λειτουργεί με μαγνήτες!

asanser 14

Ένας ανελκυστήρας χωρίς καλώδιο, ο οποίος κινείται με μαγνήτες και μπορεί να κινείται όχι μόνο κάθετα αλλά και οριζόντια, υπόσχεται να αλλάξει τους ουρανοξύστες του μέλλοντος.

Πίσω από το πρωτοποριακό σύστημα Multi, το οποίο επιτρέπει σε πολλά ασανσέρ να κινούνται μέσα στο ίδιο φρεάτιο, βρίσκεται η γερμανική εταιρεία ThyssenKrupp.

Εδώ και χρόνια οι κατασκευαστές ανελκυστήρων δέχονται πιέσεις προκειμένου να αλλάξουν τον παραδοσιακό σχεδιασμό τους. Τα ασανσέρ θέτουν περιορισμούς στο ύψος των ουρανοξυστών: όσο ψηλότερο το κτίριο, τόσο περισσότερα φρεάτια ανελκυστήρων πρέπει να στριμωχτούν στην ίδια επιφάνεια, καταναλώνοντας πολύτιμο χώρο.

Το σύστημα Multi θα μπορούσε να δώσει τη λύση. Όταν ο ανελκυστήρας φτάσει στην κορυφή του φρεατίου, κινείται οριζόντια και στη συνέχεια κατεβαίνει από ένα δεύτερο φρεάτιο. Έτσι, το πρώτο φρεάτιο μένει ελεύθερο για το επόμενο ασανσέρ και η διαδικασία επαναλαμβάνεται αδιάκοπα.

Εντυπωσιακοί αλλά… αργοί

Οι ανελκυστήρες του συστήματος, κατασκευασμένοι από ελαφριά, σύνθετα υλικά άνθρακα, δεν κρέμονται από συρματόσχοινα όπως οι συμβατικοί ανελκυστήρες. Κινούνται σε κατακόρυφες ράγες με «μαγνητικούς γραμμικούς κινητήρες», μια τεχνολογία της ThyssenKrupp που αναπτύχθηκε αρχικά για τρένα μαγνητικής αιώρησης, γνωστά ως Maglev, τα οποία αιωρούνται πάνω από τις γραμμές με ισχυρά μαγνητικά πεδία.

Το μόνο που δεν εντυπωσιάζει με τους ανελκυστήρες Multi είναι η ταχύτητά τους, η οποία περιορίζεται στα 5 μέτρα ανά δευτερόλεπτο, ή 18 χιλιόμετρα την ώρα. Συγκριτικά, ο ταχύτερος ανελκυστήρας του κόσμου, ο οποίος λειτουργεί στον ουρανοξύστη Taipei 101 της Ταϊβάν, φτάνει τα 16,8 μέτρα το δευτερόλεπτο ή 60,5 χιλιόμετρα την ώρα.

Η ThyssenKrupp υποστηρίζει πάντως ότι, παρά τη χαμηλή ταχύτητα, οι χρήστες δεν θα περιμένουν πολλή ώρα. Η χρήση κοινών φρεατίων επιτρέπει την άφιξη μιας καμπίνας κάθε 15 με 30 δευτερόλεπτα.

Από το 2016, το σύστημα Multi θα δοκιμαστεί σε έναν ουρανοξύστη των 240 μέτρων που κατασκευάζεται στο Ρότβαϊλ της Γερμανίας.
Με πληροφορίες από «Το Βήμα Online»

.