Το 2ο ΕΠΑΛ Τρικάλων στην Πορτογαλία – Erasmus MEDE

Από τις 24 Φεβρουαρίου έως τις 02 Μαρτίου 2019 πραγματοποιήθηκε στη Vizela της Πορτογαλίας, η δεύτερη συνάντηση των εταίρων του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ KA2 με τίτλο “M.E.D.E. – Museum Education in a Digital Era” στο οποίο συντονιστικό σχολείο είναι το 2ο ΕΠΑΛ Τρικάλων.

Κύριος στόχος του προγράμματος είναι να αυξηθεί η πολιτιστική συνείδηση των μαθητών και να στηριχθεί με καινοτόμες πρακτικές στην ψηφιακή εποχή. Η Πολιτιστική Κληρονομιά και ο Κόσμος των Μουσείων αποτελούν ένα σημαντικό εκπαιδευτικό εργαλείο για τα σχολεία διότι μπορεί να παρακινήσουν τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να διευρύνουν την άποψή τους για τον κόσμο και να οδηγήσουν σε πολιτιστική συνειδητοποίηση. Η υλοποίηση του προγράμματος  προσφέρει ποικίλα διαπολιτισμικά παιδαγωγικά οφέλη καθώς  βοηθά τους μαθητές να γνωρίσουν τα μουσεία και την πολιτιστική κληρονομιά της κάθε χώρας, να αναπτύξουν καλλιτεχνικές και ψηφιακές δεξιότητες, ικανότητες επικοινωνίας, διασυνοριακής συνεργασίας και διαπολιτισμικού διαλόγου.

Τα σχολεία που συμμετέχουν στη σύμπραξη είναι τα εξής:

– Agrupamento de Escolas de Infias Vizela (Πορτογαλία)

– Vilniaus savivaldybes Grigiskiu gimnazija (Λιθουανία)

– Liceul Teoretic “Emil Racovita” (Ρουμανία)

– Budapesti Gazdasagi Szakkepzesi Centrum Karolyi Mihaly Ket Tanitasi Nyelvu Kozgazdasagi Szakgimnaziuma (Ουγγαρία)

– 2ο Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ.) Τρικάλων (Ελλάδα)

ενώ το  σχολείο που φιλοξενούσε ήταν αυτό της Πορτογαλίας.

Οι συμμετέχοντες, έτυχαν εγκάρδιας υποδοχής από την Διευθύντρια  και τους εκπαιδευτικούς του Agrupamento de Escolas de Infias Vizela. Ξεναγήθηκαν στις αίθουσες διδασκαλίας, στα εργαστήρια, στις αίθουσες της πληροφορικής, στους χώρους άθλησης, στην βιβλιοθήκη, στην τραπεζαρία και γενικά σε όλο το κτιριακό συγκρότημα. Κατόπιν ακολούθησαν κάποιες δραστηριότητες γνωριμίας ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν οικειότητα μεταξύ τους.

Οι εργασίες της συνάντησης ξεκίνησαν με τις παρουσιάσεις από τις επισκέψεις της κάθε χώρας σε δύο μουσεία. Όπως είχε τονιστεί και στην πρώτη συνάντηση, σημαντικό στοιχείο του έργου είναι η επαφή με τον κόσμο των μουσείων και η σχεδίαση μουσειακών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που αποτελούνται από τρεις φάσεις (πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την επίσκεψη σε ένα μουσείο). Όπως όφειλαν λοιπόν, οι συμμετέχοντες στη σύμπραξη πραγματοποίησαν δύο επισκέψεις σε μουσεία της χώρας τους και οι μαθητές παρουσίασαν στην ολομέλεια τις επισκέψεις αυτές μέσα από βίντεο και παρουσιάσεις που οι ίδιοι είχαν επιμεληθεί. Στη συνέχεια ακολούθησε επίσκεψη στο Δημαρχείο, συνάντηση με εκπρόσωπο του Δήμου και της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Vizela, ξενάγηση στην πόλη και επίσκεψη στο υδροθεραπευτήριο με τα διάσημα ιαματικά λουτρά. Η πρώτη ημέρα έληξε με δείπνο καλωσορίσματος στο σχολείο.

Η δεύτερη ημέρα ξεκίνησε με επίσκεψη και ξενάγηση στο ιστορικό κέντρο της πόλης Guimaraes (Μνημείο Παγκόσμιας κληρονομιάς UNESCO), στο Παλάτι του Δούκα του Μπραγκάνσα, στο υπέροχο μοναστήρι και την εκκλησία της Nossa Senhora da Oliveira του 14ου αιώνα ενώ ακολούθησε επίσκεψη στο Casa de Memoria  στο οποίο εκτός από την ξενάγηση υλοποιήθηκε και η εργασία «πως συλλέγουμε αναμνήσεις».

Την  τρίτη ημέρα επισκεφθήκαμε το μουσείο Museo de Alberto Sampaio και ξεναγηθήκαμε χρησιμοποιώντας φορητές συσκευές . Με τη χρήση μιας εφαρμογής (app) οι συμμετέχοντες λάμβαναν οδηγίες πλοήγησης και πληροφορίες, έβγαζαν φωτογραφίες και απαντούσαν σε ερωτήσεις κουίζ μέσα από μια διαδραστική και διασκεδαστική εμπειρία.

Αργότερα οι μαθητές,  στο εργαστήριο τέχνης του σχολείου , δημιούργησαν όλοι μαζί, ένα γλυπτό χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη,  παλιές σχολικές φωτογραφίες από όλες τις χώρες της σύμπραξης.

Η τέταρτη ημέρα είχε θέμα «Το Πόρτο ως Μουσείο». Έγινε ξενάγηση στο Sao Bento, στη γέφυρα Vila nova de Gaia και κρουαζιέρα στο ποτάμι, ενώ την τελευταία ημέρα οι καθηγητές συζήτησαν για την πορεία του προγράμματος, καθορίστηκαν οι επόμενοι στόχοι και τα παραδοτέα έως την επόμενη συνάντηση, αξιολογήθηκε η πορεία του προγράμματος  έως τώρα, ενώ οι μαθητές ξεναγήθηκαν στην μουσειακή γωνιά με θέμα την Εκπαίδευση που είχε ήδη γίνει στο σχολείο και υλοποίησαν δραστηριότητες πάνω σε αυτή.

Η συνάντηση ολοκληρώθηκε την πέμπτη ημέρα, με συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων τόσο για τις μελλοντικές κινητικότητες μαθητών και εκπαιδευτικών όσο και για την υλοποίηση των απαιτούμενων εργασιών και υποχρεώσεων των εταίρων. Η πρόοδος των εργασιών θα παρουσιαστεί σε τρεις μήνες στην επόμενη συνάντηση στην Κροατία.

Στη συνάντηση αυτή, το 2ο ΕΠΑ.Λ. Τρικάλων εκπροσώπησαν οι εκπαιδευτικοί Αβδελίδου Ελένη (συντονίστρια του έργου),  Μαρκάκη Φωτεινή και οι μαθήτριες  Ακρίβου Αικατερίνη και Κασσή Αναστασία.