Στην κυκλοφορία η “ΝΕΑ” κεντρική πεζογέφυρα των Τρικάλων

gefyra2

Αναμορφωμένη, ανακατασκευασμένη, ανανεωμένη, η ιστορική κεντρική πεζογέφυρα των Τρικάλων. Δόθηκε σήμερα στην κυκλοφορία ξανά, ενώ αναμένονται κάποιες ακόμη εργασίες.

Από το 1888 μέχρι τώρα, η ιστορική αυτή γέφυρα γαλλικής κατασκευής, αποτελούσε ορόσημο για τα Τρίκαλα. Πλέον, μετά τη δωρεάν των αδελφών Δημήτρη και Μιχάλη Σαράντη, ιδιοκτητών του ομίλου επιχειρήσεων ΤΥΡΑΣ Α.Ε., ύψους 50.000 ευρώ προς τον Δήμο Τρικκαίων, η γέφυρα άλλαξε! Και αποτελεί τον κεντρικό συνδετήριο κόμβο ανάμεσα στις δύο πλευρές τις πόλεις, που συνήθως νιώθει «αποκομμένη» χωρίς αυτή τη γέφυρα, παρότι οι υπόλοιπες 9 στον πολεοδομικό ιστό της, λειτουργούν απρόσκοπτα. Αυτή η κεντρική πεζογέφυρα, σημείο συνάντησης ανθρώπων όλων των ηλικιών, πλέον είναι ανοιχτή σε όλους.

Με δεδομένη και την εξαίρετη διακόσμησή της που αναμένεται από αύριο να εντυπωσιάσει ξανά, η γέφυρα δέχθηκε ανακατασκευές προς όφελός της. Η μελέτη του έργου και η επίβλεψή του, έγιναν αποκλειστικά από τη Διεύθυνση Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Τρικκαίων. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για ιστορικό διατηρητέο μνημείο και έργο τέχνης, όπως ανακηρύχθηκε το 1995 από το τότε υπουργείο Πολιτισμού. Και τούτο, διότι είναι αξιόλογο και αντιπροσωπευτικό δείγμα μεταλλικής γέφυρας του τέλους του προπερασμένου αιώνα, απαραίτητου για τη μελέτη της ιστορίας και της εξέλιξης της Βιομηχανικής Αρχιτεκτονικής. Το 1997 έγινε η πεζοδρόμηση της κεντρικής γέφυρας όπως προέβλεπε η κυκλοφοριακή μελέτη, του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του 1985 .
Πλέον, 137 χρόνια μετά την κατασκευή της, η μελέτη που εκπόνησαν οι μηχανικοί του Δήμου και η οποία εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο, ήταν ο «οδηγός» για τις εξής παρεμβάσεις στην έκτασης συνολικής επιφάνειας 415,00 τ.μ.:
– Αποξηλώθηκε το σταμπωτό δάπεδο πάχους 6 εκ. με μηχανικά μέσα μέχρι να αποκαλυφθεί η πλάκα οπλισμένου σκυροδέματος. Απομακρύνθηκαν τα άχρηστα υλικά και αμφίπλευρα της γέφυρας, στο υφιστάμενο πεζοδρόμιο.
– Μετά τον λεπτομερή καθαρισμό της πλάκας της γέφυρας, έγινε επίστρωση με κυβόλιθο διαστάσεων 0,10μ.Χ0,20μ., πάχους 3εκ. αποχρώσεων του γκρι, σε συνδυασμό με ταινίες σκληρού λευκού μαρμάρου πλάτους 0,30μ. πάχους 3 εκ και ορθογωνισμένης πέτρας διαστάσεων 0,30μΧ1,00μ. κατάλληλου χρώματος.Η επιφάνεια όλων των υλικών επίστρωσης είναι αδροποιημένη προκειμένου να αποφευχθεί η ολισθηρότητα του δαπέδου – Εγινε αμμοβολή των σιδηρών κιγκλιδωμάτων της γέφυρας προκειμένου να αφαιρεθεί το παλαιό χρώμα και τα τυχόν υπολείμματα σκουριάς, ενώ βάφτηκε με αντισκωριακή βαφή χρώματος γκρι σκούρο μεταλλικού.
– Η επιλογή των υλικών επίστρωσης έγινε με κριτήρια την συμβατότητα με τα υλικά των βάθρων και των στηθαίων αλλά και τις αναφορές στην αρχική μορφή της γέφυρας. Επιλέχθηκαν λίθοι από πέτρα της περιοχής, απόχρωσης γκρι και αδροποιημένοι, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος ολισθηρότητας. Ο τρόπος τοποθέτησης τους και ο διαχωρισμός του μεγέθους έγινε με κριτήριο τον οπτικό διαχωρισμό της κίνησης από την στάση των πεζών. Επίσης οι διαχωριστικές ζώνες από αδροποιημένο μάρμαρο είναι γκριζόλευκης απόχρωσης, στους ιδίους χρωματικούς τόνους με τους λίθους, ώστε απλά να διαχωρίζουν τις ζώνες κυκλοφορίας-στάσης χωρίς να δημιουργούν χρωματική αντίθεση.
– Στα πλαϊνά του οδοστρώματος οριοθετήθηκαν ποδηλατόδρομοι. Αναμενόμενη κίνηση από τον Δήμο μας, για την πόλη που αποτελεί την ουσία της κίνησης ποδηλάτων.
– Απομένει η εγκατάσταση πάγων, καθισμάτων και στοιχείων πρασίνου πάνω στη γέφυρα, προκειμένου να αποκτήσει συνάφεια με τη φύση του ποταμού, αλλά και χώρος συνάθροισης για όλους.

gefyra

Σημειώνεται ότι όντως, αφαιρέθηκαν οι δύο οπές που κάλυπταν με τζάμι τα αντίστοιχα τμήματα της γέφυρας. Αυτό, όμως, έγινε κατόπιν ειδικού όρου που έθεσε η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Εργων Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (Γενική Διεύθυνση Αναστήλωσης Μνημείων και τεχνικών Εργων). Ο όρος ήταν ο μοναδικός που τέθηκε στον Δήμο, καθώς, σύμφωνα με την αρμόδια αυτή υπηρεσία, που ενέκρινε τη μελέτη της Δ/νσης Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, έπρεπε να μην ξαναμπεί τζάμι, «προκειμένου να επανέλθει το μνημείο στην αρχική του μορφή».

Η γέφυρα δόθηκε στην κυκλοφορία, λόγω εορτών και με δεδομένο τον αυξημένο φόρτο επισκεπτών στην πόλη, λόγω του Μύλου των Ξωτικών. Απομένει ο καθαρισμός των γκράφιτι από τους τοίχους των βάθρων που στηρίζουν τα κιγκλιδώματα, αλλά και επάλειψή τους με αντιγραφιστικά υδρόφοβα υλικά, διαφανή, μόνιμης προστασίας, μετά την κατάλληλη προετοιμασία της επιφάνειας εφαρμογής. Αυτές οι εργασίες θα συνεχιστούν αμέσως μετά τις γιορτές.

gefyra1

 

.