Στελιάνα Μάντζαρη: Ρομποτική και ειδική αγωγή

Η ρομποτική στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση αναδεικνύεται ως ένα ισχυρό εργαλείο που μπορεί να ενισχύσει τη μαθησιακή διαδικασία για μαθητές με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η τεχνολογία αυτή προσφέρει μια πληθώρα δυνατοτήτων, οι οποίες μπορούν να προσαρμοστούν ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή, διευκολύνοντας την κατανόηση και την αφομοίωση των γνώσεων, ενώ παράλληλα ενισχύει τις κοινωνικές και επικοινωνιακές τους δεξιότητες.

Η ρομποτική τεχνολογία έχει αναδειχθεί ως ένα καινοτόμο εργαλείο που μπορεί να υποστηρίξει σημαντικά την εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες, όπως εκείνων με κινητικά προβλήματα ή οπτική αναπηρία. Αρχικά, η ρομποτική μπορεί να λειτουργήσει ως κίνητρο για τους μαθητές με αναπηρίες. Τα ρομπότ, λόγω της διαδραστικής και προσαρμόσιμης φύσης τους, καταφέρνουν να κρατήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και να τους ενθαρρύνουν να συμμετέχουν ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα της ρομποτικής είναι η δυνατότητα εξατομίκευσης της εκπαίδευσης.

Τα ρομπότ μπορούν να προγραμματιστούν, ώστε να προσαρμόζουν το επίπεδο δυσκολίας των ασκήσεων στις δυνατότητες του μαθητή, προσφέροντας εξατομικευμένη υποστήριξη. Αυτό είναι κρίσιμο για μαθητές με ειδικές ανάγκες, καθώς η παραδοσιακή μέθοδος διδασκαλίας, συχνά, δεν καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις τους. Με τη χρήση της ρομποτικής, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να προχωρούν με τον δικό τους ρυθμό, επιτυγχάνοντας καλύτερη κατανόηση και εμπέδωση των μαθημάτων. Παράλληλα, η ρομποτική έχει αναδείξει νέες μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης για άτομα με οπτική αναπηρία. Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για τα άτομα με προβλήματα όρασης είναι η πρόσβαση στις πληροφορίες που παραδοσιακά παρουσιάζονται οπτικά.

Τα ρομπότ, ωστόσο, μπορούν να γεφυρώσουν αυτό το χάσμα παρέχοντας εναλλακτικές μορφές παρουσίασης των πληροφοριών. Μέσω απτικής ανατροφοδότησης, φωνητικών οδηγιών και άλλων μορφών πολυαισθητηριακής αλληλεπίδρασης, τα άτομα με οπτική αναπηρία μπορούν να λάβουν την απαραίτητη εκπαιδευτική πληροφόρηση με τρόπους που είναι πιο προσαρμοσμένοι στις ανάγκες τους. Ρομπότ εξοπλισμένα με συστήματα φωνητικής αναγνώρισης και απτικής ανάδρασης μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να διαβάσουν κείμενα, να περιηγηθούν σε εκπαιδευτικές εφαρμογές και να αλληλεπιδράσουν με ψηφιακά μέσα με τρόπο προσβάσιμο και αποτελεσματικό. Ένα επιπλέον πεδίο όπου η ρομποτική έχει σημαντική επίδραση είναι η υποστήριξη μαθητών με κινητικές δυσκολίες.

Τα ρομπότ μπορούν να προγραμματιστούν να βοηθούν σε καθημερινές δραστηριότητες, όπως η μετακίνηση ή η λήψη αντικειμένων. Αυτό προσφέρει στους μαθητές μεγαλύτερη αυτονομία και τους δίνει τη δυνατότητα να συμμετέχουν πιο ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία και την καθημερινή τους ζωή. Επιπλέον, οι μαθητές με κινητικές δυσκολίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν ρομπότ, για να εκφράσουν τις σκέψεις τους ή να επικοινωνήσουν με τους δασκάλους και τους συμμαθητές τους, όταν αυτό δεν είναι δυνατό με άλλους τρόπους. Η ρομποτική, επίσης, παρέχει δυνατότητες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων που σχετίζονται με την τεχνολογία και την επίλυση προβλημάτων. Οι μαθητές μπορούν να μάθουν βασικές αρχές προγραμματισμού και μηχανικής, ενισχύοντας τις γνωστικές τους δεξιότητες και την αναλυτική σκέψη. Αυτές οι δεξιότητες είναι σημαντικές όχι μόνο για την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και για τη μελλοντική τους επαγγελματική σταδιοδρομία. Η εξοικείωση με την τεχνολογία και η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων είναι βασικά εφόδια για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που θα συναντήσουν στη ζωή τους. Επιπλέον, η ρομποτική προάγει τις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των μαθητών.

Μέσω της αλληλεπίδρασης με τα ρομπότ, οι μαθητές μαθαίνουν να συνεργάζονται, να επικοινωνούν και να λύνουν προβλήματα σε ομαδικό πλαίσιο. Αυτή η διαδικασία είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη για μαθητές με αυτισμό, οι οποίοι μπορεί να δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν με τους συνομήλικούς τους. Τα ρομπότ, ως ουδέτεροι και προβλέψιμοι συνομιλητές, μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα πρώτο βήμα για την ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων, προσφέροντας ένα ασφαλές περιβάλλον για πειραματισμό και εξάσκηση. Οι παραδοσιακές μορφές εκπαίδευσης, συχνά, δε λαμβάνουν υπόψη τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες στις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις. Ωστόσο, τα ρομπότ μπορούν να δημιουργήσουν ένα ασφαλές και ελεγχόμενο περιβάλλον, όπου οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να εξασκηθούν σε κοινωνικές αλληλεπιδράσεις χωρίς τον φόβο της απόρριψης ή της κριτικής. Για παράδειγμα, οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιούν ρομπότ για να εξασκηθούν στην επικοινωνία με τους συμμαθητές τους, να αναπτύξουν δεξιότητες ομαδικής συνεργασίας ή να συμμετάσχουν σε προσομοιώσεις κοινωνικών καταστάσεων. Τέλος, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η χρήση της ρομποτικής στην ειδική αγωγή δεν περιορίζεται μόνο στις σχολικές τάξεις. Τα ρομπότ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στο σπίτι, ως μέρος της καθημερινής ρουτίνας των μαθητών. Με αυτόν τον τρόπο, η μάθηση συνεχίζεται και εκτός σχολείου, προσφέροντας μια συνεχή εκπαιδευτική εμπειρία που ενισχύει την κατανόηση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων. . Για παράδειγμα, τα ρομπότ μπορούν να βοηθήσουν στην οργάνωση της καθημερινής ρουτίνας, να παρέχουν βοήθεια σε προσωπικές ανάγκες ή ακόμα και να υποστηρίξουν την εκμάθηση δεξιοτήτων που απαιτούνται για την αυτοεξυπηρέτηση. Αυτή η διαρκής υποστήριξη βοηθά τα άτομα να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και ανεξαρτησία, καθώς αισθάνονται ότι μπορούν να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές προκλήσεις. Η ενσωμάτωση της ρομποτικής στην ειδική αγωγή αποτελεί, λοιπόν, μια καινοτόμο προσέγγιση που έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώσει την εκπαίδευση και να ανοίξει νέους δρόμους για τους μαθητές με αναπηρίες.

 Επιμέλεια σύνταξης: Μάντζαρη Στυλιανή Κλασική φιλόλογος, Απόφοιτος Α.Π.Θ. • MSc: Γλωσσικές Διαταραχές & Εκπαιδευτική Παρέμβαση (Ειδική Αγωγή Α.Π.Θ.) • MSc in Robotics , Διεθνές Πανεπιστήμιο Σερρών