Παπαστεργίου: Οφέλη στους Δήμους από την εισαγωγή πρότυπων διαδικασιών

Ευκαιρία για διπλή βελτίωση των Δήμων, οι προτάσεις του Δημάρχου Τρικκαίων κ. Δημήτρη Παπαστεργίου για την εισαγωγή προτύπων στον δημόσιο τομέα. Η βελτίωση θα αφορά στην επίτευξη των στόχων της «Ατζέντα 2030» του ΟΗΕ (17 στόχοι για την ανάπτυξη των πόλεων) και στην πρόσθετη χρηματοδότηση μέσω της βαθμολόγησης των προτύπων αυτών.

Οι προτάσεις του Δημάρχου Τρικκαίων υποβλήθηκαν σε ομιλία του σε ενημερωτική εκδήλωση με θέμα: «Πρότυπα για Βιώσιμες και Έξυπνες Πόλεις» την Παρασκευή, 13 Οκτωβρίου 2017, στο αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών. Οι διοργανωτές (Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης, ΕΣΥΠ/ΕΛΟΤ και η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος, ΚΕΔΕ) πραγματοποίησαν την εκδήλωση για να προωθηθεί το θέμα της δημιουργίας προτύπων στους ΟΤΑ προς όφελος των πολιτών.
Δηλαδή, συγκεκριμένες διαδικασίες, ίδιες σε όλους τους ΟΤΑ, που δεν θα δυσκολεύουν και δεν θα αιφνιδιάζουν τους πολίτες. Αυτό ήταν και το νόημα της ομιλίας του κ. Παπαστεργίου με τίτλο «Ανάγκες για κοινή πρακτική έξυπνων πόλεων στην Ελλάδα».
Στο διά ταύτα, ο Δήμαρχος Τρικκαίων, μετά τις διαπιστώσεις για τις παθογένειες του ελληνικού Δημοσίου τομέα (έλλειψη υπεύθυνου για κάθε πράξη, έλλειψη κυκλικής λειτουργίας των υπαλλήλων, σπατάλες, αυτοσχεδιασμοί, κατά το δοκούν ερμηνείες νόμων κ.α.), προτείνει τη θέσπιση στόχων σε συνδυασμό με την επιμόρφωση των υπαλλήλων. Αυτοί ακριβώς οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs, Sunstainable Development Goals) θα μπορούν να συνδυάζουν την επίτευξη στόχων της «Ατζέντας 2030» για τις πόλεις και την πιθανή βαθμολόγησή τους για χρηματοδότηση των ΟΤΑ μέσω των Αυτοτελών Πόρων.
Θα λειτουργούν, δηλαδή, ως κίνητρα, για να ενισχύσουν το τρίπτυχο «κοινή στόχευση, κοινή δράση και ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, μέτρηση της απόδοσης», τόνισε ο κ. Παπαστεργίου.
Ετσι, ο Δήμαρχος Τρικκαίων θέτει ως προτεραιότητα την ανάγκη συνεννόησης της δημόσιας διοίκησης και των ΟΤΑ, για να ανάπτυξη προτύπων, που θα λειτουργούν το ίδιο, σε κοινές πλατφόρμες, κοινά data center και με κοινές προμήθειές τους «για να γλυτώσουμε χρόνο, χρήμα, κόπο».
Αυτές οι διαδικασίες, μπορούν να είναι:

  • Ιστοσελίδα με τα βασικά και χρηστικά στοιχεία
  • Αμεση επικοινωνία με τον Δήμο μέσω όλων των δυνατών τρόπων (email, app, bot κλπ).
  • Γεωγραφικό σύστημα πληροφοριών
  • Ανοιχτά και προσβάσιμα δεδομένα
  • Διαδικασίες ηλεκτρονικής διαβούλευσης
  • Διαφάνεια στην τήρηση του προϋπολογισμού
  • Κοινή πολιτική σε θέματα ενέργειας
  • Έλεγχος στόλου οχημάτων
  • Αισθητήρες μέτρησης περιβαλλοντικών ρύπων, και πολλά άλλα

Και, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Παπαστεργίου:

«Φανταστείτε, αν υπήρχε και ένας…. Δήμος Τρικκαίων 2, έτσι θα ήταν ο… αρχικός, ο Δήμος Τρικκαίων 1; Θα μας έτρωγε όλη την πελατεία ο 2!».

Διότι «πρέπει να καταλάβουμε ότι στο θέμα της παροχής υπηρεσιών, οι πολίτες μας είναι πελάτες». Και αυτό είναι το ζητούμενο:  «να επαναπροσδιορίσουμε τους Δήμους μας και το ίδιο κράτος με τη σκέψη ότι ο πολίτης δεν θα μας προτιμήσει την επόμενη φορά»,  διότι «ειδικά οι νέοι, απογοητευμένοι από μία Ελλάδα που δεν αλλάζει, από μία Ελλάδα χωρίς αξιοκρατία και ελπίδα, φεύγουν».

Αυτό, πρέπει να αντιστραφεί, «αρκεί εμείς οι ίδιοι να γίνουμε η αλλαγή που θέλουμε», τόνισε ο κ. Παπαστεργίου.