Μάγεψε η παράσταση στο Βυζαντινό Κάστρο Φαναρίου

Μια ξεχωριστής αισθητικής και καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος παράσταση είχε την ικανότητα να απολαύσει το φιλόμουσο κοινό  την προηγούμενη Πέμπτη και Παρασκευή στο Βυζαντινό Κάστρο Φαναρίου, έναν ιστορικό χώρο ο οποίος λειτούργησε ως αγωγός σύνδεσης του παρελθόντος με το παρόν το σύγχρονου Πολιτισμού.

Συμμετέχοντας στον παγκόσμιο εορτασμό των 700 χρόνων από τον θάνατο του Δάντη Αλιγκέρι, το Διεθνές Φεστιβάλ Καρδίτσας στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, παρουσίσε σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, στο επιβλητικό Βυζαντινό Κάστρο Φαναρίου Καρδίτσας, την παράσταση «Από τον Όμηρο στον Δάντη και τον Φώσκολο: Η θεία μουσική διαμέσου της αρχαιοελληνικής μυθολογίας». Κυρίαρχο στοιχείο του έργου αποτέλεσε η εμπλοκή των σημαντικότερων στοιχείων της «Θείας Κωμωδίας» με ποικίλες αναφορές σε σημαντικές προσωπικότητες της Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας, συνδυάζοντας αριστοτεχνικά  Μουσική, Λόγο, Υποκριτική και Εικαστικά.

Συγκεκριμένα κατά την διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν δυο πρώτες παγκόσμιες εκτελέσεις σε έργα Ελλήνων συνθετών (Γίαννη Δροσίτη και Ιωσήφ Βαλέτ), που έχουν ως επίκεντρο  σημαντικά αποσπάσματα από έργα του Δάντη Αλιγκέρι.

Κανένας ποιητής στην ιστορία της λογοτεχνίας δεν υπήρξε πηγή έμπνευσης για την Τέχνη, όσο ο Δάντης Αλιγκέρι. Τα δύο σημαντικότερα έργα του, «Νέα Ζωή» και «Θεία Κωμωδία» έδωσαν πνοή σε στιλιστικά ρεύματα και τάσεις. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους ποιητές της Παγκόσμιας Λογοτεχνίας, του οποίου η «Θεία Κωμωδία» θεωρείται από τα σημαντικότερα ποιητικά έργα. Είναι γνωστή η σχέση του Δάντη με τον Αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό και ιδιαίτερα με την Αρχαιοελληνική Μυθολογία. Οι «δάσκαλοι» του ήταν ο Όμηρος, ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης, ο Ευριπίδης κ.α., τους οποίους αποκαλούσε τα Μεγάλα Πνεύματα, «Spiriti Magni». Κατά τη διάρκεια της παράστασης – συναυλίας αναδείχθηκε η Αρχαία Ποίηση και Φιλοσοφία (από τον μυθικό Ορφέα και τον Όμηρο, στον Πλάτωνα και στον Αριστοτέλη), καθώς επίσης και η Ελληνική Επιστήμη, όπως αυτή αποτυπώνεται στα έργα του Δάντη.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης προβάλλονταν παραπλεύρως της σκηνής οι πιο εμβληματικές προσωπικότητες της Ελληνικής Μυθολογίας-οι οποίες έχουν  μεγάλη παρουσία στη «Θεία Κωμωδία»-διαμέσου έργων των διακεκριμένων ζωγράφων Sandro Boticelli, Salvator Dali’, William Blake, Eugene Delacroix, Lorenzo Valles, Dante Gabriel Rossetti.

Επιπλέον, αναδείχθηκε η πνευματική σύνδεση μεταξύ του Δάντη Αλιγκέρι και του μεγάλου Έλληνα ποιητή Ούγκο-Νικολάου Φώσκολου-γιου της Διαμαντίνας Σπαθή από τη Ζάκυνθο-στου οποίου τα έργα η επίδραση του Δάντη είναι εμφανέστατη. Ο Ούγκο-Νικόλαος Φώσκολος, τον οποίο πρόσφατα τίμησε η Ελληνική Βουλή και η Ελληνική Πολιτεία, έχει γράψει νεότατος ένα καταπληκτικό ποίημα την «Ωδή στον Δάντη».

Στην Ωδή αυτή τον αποκαλεί “altissimo Signor del sommo canto” (Υψηλότατο Άρχοντα του ανώτατου τραγουδιού), poeta eterno (Αιώνιο Ποιητή ), “nettare di sapienza (Η Αμβροσία της Γνώσης), “Vate di giustizia e libertà” (Ο Προφήτης της Δικαιοσύνης και της Ελευθερίας). Θαύμαζε την ποιητική δύναμη, την οξύτητα και την υπερηφάνεια του και τον θεωρούσε ως τον Μεγάλο Υμνωδό των Αρχαίων Αξιών.

Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης παρουσιάστηκε  σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση η σύνθεση του Γιάννη  Δροσίτη από τα ερωτικά ποιήματα «Πέτρινοι  Στίχοι» σε ποίηση Δάντη,  για  φωνή  και πιάνο καθώς και έργα σπουδαίων συνθετών, όπως του G.Verdi (1813-1901), του R.Zandonai (1883-1944), του Giacomo Puccini (1858-1924) και του Ciro Pinsuti (1829-1888), εμπνευσμένα από τον Δάντη ή σε κείμενα του Δάντη, τα οποία ερμήνευσαν αριστοτεχνικά η υψίφωνος Ρέα Βουδούρη και ο τενόρος Γκρίτζαλης Νικήτας με τον Μάριο Καζά στο πιάνο.

Στο δέυτερο μέρος της εκδήλωσης παρουσιάστηκε σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση η καντάτα του Ιωσήφ Βαλέτ, βασισμένη στη Θεία Κωμωδία του Δάντη, σε μετάφραση Νίκου Καζαντζάκη «Ψυχή Αιώνια» για υψίφωνο, τενόρο, αφηγητή, ορχήστρα και μικτή χορωδία.

Με εκπληκτικές ερμηνείες απέδωσαν τη Βεατρίκη η Ιταλίδα υψίφωνος Τeresa  Cardace και τον Άγγελο o  Αμερικανός τενόρος Μichael Wade σαγηνεύοντας  το πολυάριθμο ακροάτήριο (sold out και τις δύο βραδιές). Την παράσταση εκλεψε με την ερμηνεία την θεατρικότητα και τη σκηνική του παρουσία  ο Γιάννης Στόλλας ως αφηγητής-Δάντης.  Αξιοπρόσεχτη ήταν η συμμετοχή της Ορχήστρας Εγχόρδων και της Χορωδίας του Διεθνούς Φεστιβάλ Καρδίτσας τις οποίες Διεύθυνε ο Νίκος Ευθυμιάδης.

Την εκδήλωση παρουσιάσε ο μοναδικός Αλέξης Κωστάλας, την επιμέλεια των εικαστικών και των κειμένων είχε η Lia Rizzuto και την  καλλιτεχνική διεύθυνση  της παράστασης είχε  ο Νίκος  Ευθυμιάδης.

Η εκδήλωση υλοποιήθηκε με την υποστήριξη της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας (Περιφέρεια Θεσσαλίας) και του Δήμου Μουζακίου.