Hλίας Βλαχογιάννης | ΦΡΑΓΜΑ ΛΗΘΑΙΟΥ: Ένα πολύπαθο έργο!!!!

                   (Προδημοσίευση από το υπό έκδοση βιβλίο μου)

Για το φράγμα Ληθαίου  βρήκαμε μια  προμελέτη από τον Στέφανο Πατραμάνη, την οποία επικαιροποιήσαμε και  προχωρήσαμε   γρήγορα στην σύνταξη– εκπόνηση της   οριστικής μελέτης .

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχονταν σε 11,5 εκατ. ευρώ, η χωρητικότητα ήταν 2,5εκ. μ3 νερού και θα αρδεύονταν η ευρύτερη περιοχή του πρώην Δήμου Βασιλικής, ενώ θα εμπλουτίζονταν σημαντικά ο υδροφόρος ορίζοντας.

Το φράγμα Ληθαίου θα καταλαμβάνει έκταση 255 στρεμμάτων, ήτοι εξαπλάσια του φράγματος Λογγά που είναι 38 στρέμματα, ενώ αντίστοιχη θα είναι και χωρητικότητά του. Το φράγμα θα είναι από σκληρό επίχωμα στο κεντρικό τμήμα και την αριστερή όχθη και κλασσικό χωμάτινο με αργιλικό πυρήνα στη δεξιά όχθη. Το ύψος του φράγματος θα είναι 32 μέτρα, ενώ το μήκος στη στέψη του θα είναι 550 μέτρα.

Το έργο αξιοποιεί τους επιφανειακούς υδάτινους πόρους της ευρύτερης περιοχής Αντιχασίων και τα οφέλη που αναμένεται να προκύψουν από τη λειτουργία του, είναι η ορθή διαχείριση των υδάτινων πόρων, των καλλιεργειών, η βελτίωση της Τοπικής οικονομίας και του τουριστικού προϊόντος, ενώ θα λειτουργεί και σαν αντιπλημμυρικό, για την ευρύτερη περιοχή και την πόλη των Τρικάλων.

Σημειώνω και πάλι ότι η έκταση όπου κατασκευάζεται το φράγμα φέρεται ότι ανήκει στην Ι. Μ. Αγίου Στεφάνου, – με    την οποία υπογράψαμε χρησιδάνειο διάρκειας 25 ετών –, την οποία και πάλι ευχαριστώ για την άριστη συνεργασία μας. Το χρησιδάνειο αφορά την έκταση των 255 στρεμμάτων του ταμιευτήρα και των νέων Περιφερειακών οδών.

Μετά από πολλές συζητήσεις και αρνήσεις ένταξης του έργου στο ΠΕΠ από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, αναζήτησα έξωθεν βοήθεια .Ετσι , με τη συνδρομή και κατοίκων του συνοικισμού Αγίου Νικολάου Νέας Ζωής,που είχαν σχέσεις με το Νομό Γρεβενών, επισκέφτηκα τον τότε φίλο Υπουργό Χρήστο ΦΩΛΙΑ,με τον οποίοσυμφωνήσαμε στην ένταξη του και προχωρήσαμε στη δημοπράτηση του.  Μειοδότης αναδείχθηκε η εταιρεία των αδερφών Κηρομύτη, μια έμπειρη εταιρεία με πολλά έργα εκτελεσμένα, μεταξύ οποίων και Ολυμπιακά. Καθυστέρησε λίγο στην κατάθεση της εγγυητικής επιστολής, αλλά τελικά τακτοποιήθηκε η εκκρεμότητα και εγκαταστάθηκε το εργοτάξιο.

 
   

Κι ενώ αισιοδοξούσαμε ότι όλα θα πάνε καλά και  το έργο θα τρέξει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, παρατηρήθηκε μια ολιγωρία εκ μέρους της αναδόχου εταιρείας… Έδωσα εντολή να τους προειδοποιήσουν ότι δεν θα γίνουν ανεκτές άλλες καθυστερήσεις στο μέλλον. Μάλιστα εστάλη και γραπτή ειδοποίηση. Παρ’ όλα αυτά η εταιρεία συνέχισε να παίζει “καθυστερήσεις”…

Μετά την πάροδο  άπρακτης της ταχθείσης προθεσμίας, έδωσα εντολή για εκκίνηση της διαδικασίας κήρυξης της εταιρείας έκπτωτης. Μόνο τότε οι εκπρόσωποι της προσπάθησαν να πείσουν την υπηρεσία ότι θα είναι εφεξής συνεπείς. Ενώ και κορυφαίοι εκπρόσωποι επιχειρηματικού και πολιτικού κόσμου, παρενέβησαν για να τους  δώσουμε μια ακόμη ευκαιρία.

Εγώ ήμουν αποφασισμένος να μην κάνω πίσω, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο θα ήταν αφ’ ενός κακό προηγούμενο και αφ’ ετέρου αθέμιτος ανταγωνισμός προς τις ομοειδείς  συνεπείς εργοληπτικές εταιρείες.

Έτσι έδωσα εντολή στην Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών και στον Νομικό μας Σύμβουλο Αντώνη Τίγκα να κινήσουν τη διαδικασία κήρυξης έκπτωτης της εταιρείας. Έγιναν όλες οι διαδικασίες κατά τρόπο νομικά άρτιο. Η εταιρεία προσέφυγε δικαστικά εναντίον μας. Κατά τη σχετική διαδικασία αποδείξαμε τις αντικειμενικές ευθύνες της εταιρείας για την μη πρόοδο του έργου, κάτι που έγινε αποδεκτό από το Δικαστήριο. Η εταιρεία κηρύχθηκε και δικαστικά έκπτωτη, ενώ κατέπεσε υπέρ της Νομαρχίας η εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης του έργου, ύψους κοντά στα τρία εκατομμύρια ευρώ!!!

Μ’ αυτή μας  την κίνηση, δείξαμε τη βούληση και αποφασιστικότητα της Νομαρχίας να προασπίσει τα συμφέροντα του δημοσίου και τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων, ενώ εκπέμψαμε ένα σαφέστατο μήνυμα αποφασιστικότητας προς κάθε κατεύθυνση….

Μετά την έκπτωση του πρώτου αναδόχου, κλήθηκε νομοτύπως ο δεύτερος που είχε αναδειχθεί. Πράγματι υπογράφηκε η σχετική σύμβαση και εντός των νόμιμων προθεσμιών, εγκαταστάθηκε στο εργοτάξιο.

Το έργο είχε αρχίσει να προχωράει, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που συναντήσαμε, λόγω της σύστασης του υπεδάφους.

Μέχρι το 2010 είχε  εκτελεσθεί πάνωαπό το 60% του έργου.

Δυστυχώς η Κυβερνητική μεταβολή και η οικονομική κρίση, πήγαν πίσω το έργο. Σε συνεργασία με τον Περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστό και τον Αντιπεριφερειάρχη Χρήστο Μιχαλάκη,επισκεφθήκαμε το 2013, την αρμόδια για τα Κοινοτικά προγράμματα  Γραμματεία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και πήραμε τη διαβεβαίωση της επιπλέον χρηματοδότησης για την ολοκλήρωση του έργου. Από όσα διαβάζω,το έργο τελικά  θα ολοκληρωθεί τέλος του 2022….

Για λόγους δικαιοσύνης θα πρέπει να αναφέρω ότι η έκταση της λίμνης και ο περιβάλλων χώρος, ανήκει (κατά μερίδα κατοίκων είναι διεκδικήσιμη…,) στην Ιερά Μονή Αγίου Στεφάνου. Η οποία συγκατένευσε στην κατασκευή του έργου, αφού συνυπογράψαμε μαζί της πολυετή Σύμβαση χρησικτησίαςγια 25 έτη.

 

Ηλίας ΒΛΑΧΟΓΙΆΝΝΗΣ,πρ.Νομάρχης και Βουλευτής Τρικάλων