Fuel Pass διαρκείας σκέφτεται η κυβέρνηση

Η σαφής αναφορά του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι αποκλείει τα οριζόντια μέτρα για τις τιμές των καυσίμων έφερε νέα πολιτική σύγκρουση.

 
 

Η Νέα Δημοκρατία είναι το μόνο κόμμα που αποκλείει την προοπτική οριζόντιων μέτρων, παρότι προβλέπονται από την εργαλειοθήκη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το κλίμα είναι ήδη προεκλογικό και όλα δείχνουν ότι ψηλά στην ατζέντα της αντιπαράθεσης θα είναι όλο το επόμενο διάστημα οι τιμές στα καύσιμα και οι έλεγχοι κατά της αισχροκέρδειας.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ποντικιού», το οικονομικό επιτελείο φαίνεται να οδηγείται σε ένα Fuel Pass διαρκείας. Δηλαδή, όπως έλεγαν κυβερνητικές πηγές, η κυβέρνηση έχει ήδη στα σκαριά ένα πρόγραμμα στήριξης που θα φτάνει μέχρι τον Δεκέμβριο – ανεξαρτήτως διεξαγωγής των εκλογών –, κάτι που δεν αποκλείει ούτε το υπουργείο Οικονομικών.

Από την άλλη, η αντιπολίτευση ζητά μείωση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και μείωση στον ΦΠΑ των καυσίμων. Μετά τα Fuel Pass 1 και 2 θα υπάρξει σίγουρα και τρίτο, το οποίο αναμένεται να ανακοινωθεί από τον Κυριάκο Μητσοτάκη στη ΔΕΘ. Η καλή χρονιά που θα διανύσει η Ελλάδα στον τουρισμό και τα έσοδα το καλοκαίρι θα επιτρέψουν μία νέα τέτοια παρέμβαση. Την ίδια ώρα υπάρχουν σκέψεις για επιστροφή όλων των φόρων του πετρελαίου στους αγρότες. Τώρα υπολογίζεται περίπου στο 50% η επιστροφή του φόρου στον αγροτικό κόσμο.

 

Το «Π» παρουσιάζει τις θέσεις των κομμάτων, τα μέτρα που προτείνονται, αλλά και τις προβλέψεις για την πορεία των τιμών των καυσίμων.

Νέα Δημοκρατία

Στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι η κρίση θα διαρκέσει σίγουρα και το 2023, ενώ αποκλιμάκωση προβλέπουν για μέσα στο 2024. Θεωρείται δε βέβαιο ότι η τιμή του λίτρου ακόμα και στις πόλεις μπορεί να προσεγγίσει τα 3 ευρώ το φθινόπωρο. Η τακτική της κυβέρνησης, όπως σημειώνουν, συνοψίζεται ως εξής: «Τα φορολογικά έσοδα από τα καύσιμα είναι αυξημένα. Η πολιτεία τα παίρνει, προσθέτει το ποσό από τη φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας και τα επιστρέφει στους πολίτες».

Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, τα μέτρα έχουν κοινωνικό πρόσημο και στοχεύουν στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Καλύπτουν 3,1 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων από τα 3,5 εκατομμύρια συνολικά. Έχουν μάλιστα υπολογίσει πως μια μείωση του ΕΦΚ κατά 0,20 ευρώ έχει κόστος 1,5 δισ. ευρώ.

 

Παράλληλα με τα μέτρα στήριξης η κυβέρνηση θα εντείνει και τους ελέγχους στην αγορά – το είπε άλλωστε και από τις Βρυξέλλες ο Μητσοτάκης – καθώς, σύμφωνα με επίσημες εκθέσεις που έχουν, ένα στα τέσσερα πρατήρια αισχροκερδεί.

 

ΣΥΡΙΖΑ

Αυτό που τονίζεται από τον ΣΥΡΙΖΑ είναι πως χρειάζεται να υπάρξει μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα για να πάρουν ανάσα τα νοικοκυριά και να μπορέσει να κινηθεί η οικονομία. Ο τερματισμός του πολέμου αποτελεί βασική παράμετρο αποφυγής δυσμενών σεναρίων για την παγκόσμια οικονομία και ισορροπία, ενώ οι εκτιμήσεις τους λένε για αποκλιμάκωση το 2024.

Το επόμενο διάστημα ο ΣΥΡΙΖΑ θα κάνει λόγο για σχέδιο με πόρους από το ταμείο ανάκαμψης, ενώ θα ζητείται και η ευρωπαϊκή στήριξη. Παράλληλα στον ΣΥΡΙΖΑ ζητάνε δημοσιοποίηση των ποιοτικών και ποσοτικών στοιχείων των ελέγχων στα πρατήρια υγρών καυσίμων, καθώς κάνουν λόγο για αποσπασματικούς ελέγχους.

ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ

Στο ΠΑΣΟΚ κάνουν λόγο για αφόρητο κόστος ζωής των πολιτών λόγω της ραγδαίας αύξησης της τιμής ηλεκτρισμού και καυσίμων. Βλέπουν κίνδυνο να εξανεμιστούν τα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση για το Fuel Pass 2, όπως συνέβη με το Fuel Pass 1. Παράλληλα τονίζουν ότι οι πολύ υψηλοί φόροι στα καύσιμα και η αναποτελεσματική εποπτεία και έλεγχος των αλυσίδων εφοδιασμού είναι οι βασικές αιτίες για αυτή την υπέρμετρη πίεση του καταναλωτή, που δεν έχουν αντιμετωπιστεί.

Τονίζουν μάλιστα ότι η Ελλάδα έχει την τρίτη υψηλότερη τιμή βενζίνης στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το δεύτερο χαμηλότερο ΑΕΠ σε όρους αγοραστικής δύναμης. Θεωρούν λάθος την πολιτική επιδότησης της ενεργειακής κατανάλωσης ως μοναδική πολιτική επιλογή, καθώς θεωρούν ότι είναι μία προσπάθεια δίχως τέλος, διότι χρειάζονται όλο και περισσότερα χρήματα, χωρίς να λύνεται το προβλήματα.

ΚΚΕ

Το ΚΚΕ ζητάει την κατάργηση των φόρων στα καύσιμα και την ενέργεια σε συνδυασμό με ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις. Παράλληλα εντοπίζει το πρόβλημα στην πολιτική της απελευθέρωσης της ενέργειας και της «πράσινης μετάβασης». Στον Περισσό λένε ότι δεν μπορεί η μετακίνηση με αυτοκίνητο να είναι είδος πολυτελείας και σημειώνουν πως πάνω από το 50% του κόστους που πληρώνουν οι εργαζόμενοι για τα καύσιμα είναι φόροι.

 

Ελληνική Λύση

Η Ελληνική Λύση απαιτεί από την κυβέρνηση την άμεση μείωση του ΦΠΑ στα καύσιμα. Παράλληλα δίνουν και γεωπολιτική διάσταση, καθώς μιλάνε για λήψη μέτρων που θα οδηγούν την τιμή των καυσίμων στην Ελλάδα να είναι ανταγωνιστικότερη από τις γειτονικές χώρες. Την ίδια ώρα στο κόμμα του Κυριάκου Βελόπουλου θεωρούν ότι νοικοκυριά και επιχειρήσεις είναι στο έλεος των καρτέλ.

ΜέΡΑ25

Το ΜέΡΑ25 καλεί την κυβέρνηση να προχωρήσει σε άμεση μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) των καυσίμων και μετάπτωσης του ΦΠΑ τους στο κατώτατο ποσοστό του 6%. Το κόμμα του Γιάνη Βαρουφάκη θεωρεί πως μόνο έτσι μπορεί να γίνει εφικτή η αποκλιμάκωση του κόστους της μετακίνησης προσώπων και μεταφοράς αγαθών.

topontiki.gr