Δεύτερη κινητικότητα του Δημ. Σχ. Μεγάλου Κεφαλόβρυσου

Το σχολείο μας, το Δημοτικό Σχολείο Μεγάλου Κεφαλόβρυσου, πραγματοποίησε τη δεύτερη προγραμματισμένη κινητικότητα στο πλαίσιο της δράσης “Μαθησιακή Κινητικότητα Προσωπικού Σχολικής Εκπαίδευσης” του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο «Εφαρμόζοντας καλές πρακτικές μη τυπικής εκπαίδευσης, για μια ποιοτική μάθηση σε ένα σχολείο σύγχρονο και διεθνώς εξωστρεφές». Η δράση επιχορηγείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών να υπέχει θέση Εθνικής Μονάδας Συντονισμού.

Η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα Erasmus+ είχε εξ αρχής ως στόχο τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού μας έργου και την εφαρμογή μιας μη τυπικής, μαθητοκεντρικής προσέγγισης με γνώμονα την εισαγωγή του παιχνιδιού στις καθημερινές μας εκπαιδευτικές πρακτικές. Ο ρόλος μας ως εκπαιδευτικών, άλλωστε, είναι πολύπλευρος και πολυπαραγοντικός. Δεν περιορίζεται απλά στη μετάδοση στείρων γνώσεων μέσα στο σχολικό περιβάλλον. Οφείλουμε να καλλιεργούμε τον ψυχικό κόσμο των μαθητών μας δίνοντας έμφαση σε δεξιότητες ζωής, ώστε να διαμορφώνονται μέσα στο σχολείο ολοκληρωμένες προσωπικότητες με αρετές και αξίες, θέληση για πρόοδο και αναπτυγμένη κριτική σκέψη.

Με γνώμονα όλα τα παραπάνω και προκειμένου το σχολείο μας να ανοίξει ένα παράθυρο στον κόσμο, ανταποκρινόμενο στις σύγχρονες ανάγκες και εξελίξεις, δύο εκπαιδευτικοί του σχολείου μας, η καθηγήτρια της Αγγλικής Γλώσσας και η δασκάλα της Α’ Τάξης Δημοτικού, επισκέφτηκαν την Caldas da Rainha της Πορτογαλίας, όπου συμμετείχαν μαζί με εκπαιδευτικούς άλλων ευρωπαϊκών χωρών σε επιμορφωτική δραστηριότητα με τίτλο “Spice Up Formal Education” (Εμπλουτίζοντας την Τυπική Εκπαίδευση). Κοινός στόχος ήταν η ανταλλαγή βέλτιστων εκπαιδευτικών πρακτικών, που ως βάση τους έχουν τη μάθηση και την προαγωγή γνώσεων μέσω του παιχνιδιού. 

Επιθυμούμε σε αυτό το σημείο να διευκρινίσουμε ότι το παιχνίδι δεν εντάσσεται τυχαία ως μέθοδος αποτελεσματική στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αποτελεί μια ανάγκη του παιδικού οργανισμού, μέσα από την οποία το παιδί αποκτά εμπειρίες, γνώσεις, επικοινωνεί αποτελεσματικά και αλληλεπιδρά με τους συνομήλικους του, μαθαίνοντας τον εαυτό του αλλά και τον κόσμο που ζει. Μέσα από το παιχνίδι ενθαρρύνεται η ενεργή συμμετοχή του με την παροχή κινήτρων μάθησης, αναπτύσσεται η φαντασία και η δημιουργικότητά του και επίσης, ενισχύεται η αυτονομία του και η αυτοπεποίθησή του. 

Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης, οι εκπαιδευτικοί του Σxoλείου μας έλαβαν μέρος σε εργαστήρια, σεμινάρια και σε βιωματικές, διαδραστικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, όπου ενημερώθηκαν για το πώς μπορούν να εφαρμοστούν στο σχολείο καινοτόμες παιγνιώδεις μέθοδοι διδασκαλίας, βελτιώνοντας, έτσι, τις γνώσεις τους στο διδακτικό τους αντικείμενο και αναθεωρώντας τις στάσεις τους απέναντι στην εκπαίδευση γενικότερα.

Μετά την επιστροφή στην Ελλάδα η νέα γνώση μεταλαμπαδεύθηκε από τις εκπαιδευτικούς στους υπόλοιπους συναδέλφους στο σχολείο και ήδη καινοτόμες παιγνιώδεις δράσεις εφαρμόζονται στις σχολικές μας αίθουσες σε συνδυασμό με εκείνες στις οποίες εκπαιδευτικοί του Σχολείου μας είχαν επιμορφωθεί τον περασμένο Νοέμβριο στην Ισλανδία. Φυσικά και εξακολουθούμε να ακολουθούμε τις οδηγίες του Υπουργείου και φυσικά αποδεχόμαστε το συγκεκριμένο “πλαίσιο”. Όμως, το Πρόγραμμα Σπουδών που εφαρμόζουμε είναι διαφοροποιημένο και εμπλουτισμένο με δραστηριότητες μη τυπικής εκπαίδευσης που έχουν ως βάση το παιχνίδι. Δεν αλλάξαμε το τι πρέπει να διδάξουμε (τη λεγόμενη “ύλη”), αλλά το πώς (τη μεθοδολογία μας). Κι έτσι, μικροί και μεγάλοι πλέον μαθαίνουμε Αγγλικά, Μαθηματικά, Γλώσσα και τόσα άλλα παίζοντας, χωρίς να καταλαβαίνουμε καν για πότε χτυπάει κουδούνι για έξω.

Συνολικά, η συμμετοχή μας στo Erasmus+ ΚΑ1 ήταν μια εξαιρετική εμπειρία για εμάς και τους μαθητές μας στην προσπάθειά μας να εκσυγχρονίσουμε τις γνώσεις μας και τις δεξιότητες μας, να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον ενεργής μάθησης που καλύπτει πολλαπλά μαθησιακά στιλ και να καταστήσουμε το σχολείο μας σύγχρονο και διεθνώς εξωστρεφές.