Αρθρο π. Αθ. Τύμπα για το νέο μας επίσκοπο

xrysostomos nasis

ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΜΑΣ
Πρωτοπρ. Αθανασίου Π. Τύμπα Θεολόγου-μουσικού

Ο Κύριός μας τέλεσε την πρώτη Θεία Λειτουργία κατά τον Μυστικό Δείπνο, λίγο πριν το εκούσιο Πάθος Του. Μετά την Ανάστασή Του ακούμπησε τα χέρια Του πάνω στους Αποστόλους και τους έδωσε εντολή να τελούν τη Θεία Λειτουργία καθημερινά, αλλά και τα άλλα Μυστήρια της Εκκλησίας μας, όπως το Ευχέλαιο και την Ιερά Εξομολόγηση.
Ο Χριστός λοιπόν ήταν ο πρώτος Επίσκοπος της Εκκλησίας μας, ακολούθησαν οι Απόστολοι και όσους αυτοί χειροτόνησαν σε Επισκόπους. Αυτό ονομάστηκε Αποστολική Διαδοχή. Αυτό ακριβώς γίνεται και κατά το Μυστήριο της Χειροτονίας του Επισκόπου. Αυτό είναι το πρόβλημα των αιρετικών και των σχισματικών «εκκλησιών» όπως οι καθολικοί και οι παλαιοημερολογίτες, δεν έχουν οι ιερείς τους αυθεντική χειροτονία.
Μία είναι η Ιεροσύνη. Οι άλλοι δύο βαθμοί της Ιεροσύνης, Πρεσβύτερος και Διάκονος απορρέουν από τον Επίσκοπο ο οποίος συμβολίζει τον Χριστό πάνω στην γη. Ευθύνη του Επισκόπου είναι η διαφύλαξη της ενότητας και αγάπης μέσα στην τοπική Εκκλησία αλλά και μεταξύ όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Για πρακτικούς λόγους οι πρώτοι Επίσκοποι χειροτόνησαν τους Πρεσβυτέρους, ώστε κατ’ εντολή τους να τελούν την Θεία Λειτουργία στα γειτονικά χωριά και τις κοντινές πόλεις διότι δεν ήταν δυνατό να παρευρεθούν οι ίδιοι παντού με την ραγδαία αύξηση των Χριστιανών. Γι’ αυτό στην αρχή κάθε Μυστηρίου ο ιερέας εκφωνεί αίτηση υπέρ του τοπικού επισκόπου αλλιώς το Μυστήριο που θα τελέσει είναι άκυρο.
Οι Επίσκοποι χειροτόνησαν επίσης τους Διακόνους για να εξυπηρετούν διάφορες ανάγκες της πρώτης Εκκλησίας όπως την μεταφορά της Θείας Κοινωνίας στους φυλακισμένους και ανήμπορους χριστιανούς και το φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας. Έτσι δημιουργήθηκαν οι τρεις βαθμοί Ιεροσύνης, ο Επίσκοπος, οι Πρεσβύτεροι και οι Διάκονοι.

Όλοι οι Επίσκοποι απανταχού της γης είναι ίσοι μεταξύ τους, γι’ αυτό στην Ορθοδοξία δεν έχουμε αλάθητους πάπες. Το Συνοδικό σύστημα, όταν τις αποφάσεις του εκ των υστέρων τις εγκρίνει και ο λαός, αποδείχτηκε μέσα στην ιστορία ότι είναι ικανό να διατηρήσει την ορθή πίστη και πράξη που τελικά οδηγούν τον άνθρωπο στην αγιότητα.

Οι ιερείς καλούνται να συνεχίσουν το έργο του Χριστού. Μέσα στον χώρο της Ορθοδοξίας δεν υπάρχουν τίτλοι και αξιώματα αλλά διακονίες. Ο κληρικός είναι φορέας του Αγίου Πνεύματος που σώζει και συντηρεί την Εκκλησία. Ο σωλήνας κάποιες φορές είναι σκουριασμένος αλλά το νερό μπορεί να φτάσει στον προορισμό του. Ιατρός των Ψυχών και των σωμάτων είναι πάντοτε ο Χριστός μέσα στην ιστορία. Όλοι καλούμαστε να γίνουμε Άγιοι μέσα στην Εκκλησία που είναι Θεραπευτήριο, γι’ αυτό επί τη ουσίας κληρικοί και λαϊκοί, άνδρες και γυναίκες είμαστε ίσοι. Να γιατί το ερώτημα, «γιατί δεν γίνονται και οι γυναίκες κληρικοί» δεν έχει κανένα νόημα. Στην Ορθοδοξία η μόνη αξία είναι ο Άγιος.

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος χαρακτηρίζει το έργο της ποιμαντικής «τέχνη τεχνών και επιστήμη επιστημών». Οι Κληρικοί με πρώτο τον Επίσκοπο καλούνται να γίνουν υπηρέτες και συνεργοί του Χριστού στην θεραπεία του ανθρώπου.

Δυστυχώς σήμερα πολλοί ιερείς δε γνωρίζουν την ουσία της αποστολής τους και πολλοί χριστιανοί που τους κατακρίνουν δε γνωρίζουν ότι βρισκόμαστε όλοι μέσα στην Εκκλησία για να θεραπευτούμε. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι σήμερα είναι λίγοι οι πιστοί που προσέρχονται στο μυστήριο της μετανοίας, την ιερά Εξομολόγηση. «Η Εκκλησία δια των μυστηρίων σημαίνεται» λέγει ο άγιος Νικόλαος Καβάσιλας. Φάρμακα της ψυχής είναι τα Μυστήρια γι’ αυτό δε νοείται χριστιανική ζωή χωρίς ορθή συμμετοχή σ’ αυτά, όχι μόνο των κληρικών αλλά και των λαϊκών.
Σήμερα ο κόσμος γέμισε διδασκάλους της ηθικής και κριτές των πάντων γι’ αυτό φτάσαμε εκεί που φτάσαμε. Ας γίνουμε μαθητές της μετανοίας που θα μας οδηγήσει στη διόρθωση αυτού του κόσμου και στη βασιλεία των ουρανών.

Ευχόμαστε στον νέο μας επίσκοπο κ.κ. Χρυσόστομο για πολλά έτη με την Χάρη και τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος και την βοήθεια των κληρικών και του πιστού λαού της Μητροπόλεώς μας να γεμίσει την γη και τον παράδεισο με Άγιες ψυχές.

.