“Ξέφυγαν” και οι παπάδες; by Antonis Cooken

Αγαπητοί μου χριστιανοί, (και όσοι απλώς σκρολάρετε στο κινητό σας, ψάχνοντας την επόμενη δόση αμηχανίας). Με θλίψη (που περισσότερο θυμίζει πνιγμένο γέλιο) παρακολουθούμε την άνθηση μιας νέας «σχολής» ιερέων. Πρόκειται για την «Αγία» Τριάδα του 21ου αιώνα: τον Πάτερ-Influencer, τον Πάτερ-Μποξέρ και τον Πάτερ-Τσιφτετέλη. Ξεχάστε την ταπεινότητα, την κατήχηση, τον χιτώνα και το «μη εκ του κόσμου τούτου».

Τώρα, το δόγμα είναι «ό,τι πουλάει, ό,τι κάνει views, ό,τι φέρνει likes». Παλιά, ο ιερέας ήταν ο φάρος, ο ταπεινός καθοδηγητής, ο άνθρωπος που δεν έπρεπε να βλέπει κανείς στα social media να ποζάρει σαν… φωτομοντέλο της Φεντερίκο. Τώρα, είναι ο Πάτερ-Ραφαέλ, ο οποίος φοράει τα χρυσά του, κάνει duck face με το θυμιατό και ποστάρει το moto του: «Ο Κύριος είναι φως, αλλά ένα καλό φίλτρο τονίζει τα ζυγωματικά». Και τι να πει κανείς για τον Πάτερ-Μάχιμο; Το ευαγγέλιο του Μποξ.

Ο άνθρωπος που, αντί για το «Αγάπα τον πλησίον σου ως σεαυτόν», σου λέει «Αγάπα τον πλησίον σου, αλλά πρόσεξε μη σου ρίξει μια δεξιά ίσια». Στην Εκκλησία, η μάχη είναι ενάντια στα πάθη. Στο ρινγκ, είναι ενάντια στον Γιάννη τον Βαρύ από τα Σεπόλια. Μάλλον, το «ξύλο» είναι το νέο μέσο για την κάθαρση της ψυχής. Ιερείς αίσχος! Και ερχόμαστε στον Πάτερ-Βουγιουκλάκη, τον Τικ-Τοκ διασκεδαστή, τον ειδικό στις χορογραφίες με την ιερατική αμφίεση.

Αντί να ψάλλει το «Άξιον Εστί», ανεβάζει βίντεο όπου μιμείται την Αλίκη στο… «Αλίκη στο Ναυτικό», κάνοντας lip-sync στο κλασικό: «Μια βάρκα ήταν μόνη της σε θάλασσα γαλάζια κι ήτανε κι ένας γλάρος με ολόλευκα φτερά…» Ο ιερέας, αντί να διδάσκει το εκκλησίασμα, κάνει viral το αθώο τραγούδι, χορεύει με έναν ζουρνά (ή ίσως με τον βοηθό του, τον Πάτερ-Τσιφτετέλη) και περιμένει να γίνει διάσημος για να προσελκύσουν περισσότερο κόσμο στην εκκλησία; Χρειάζεται ο Τριαδικός μας Θεός διαφήμιση για να πειστούν οι νέοι; Είναι σαφές ότι βιώνουμε τη μετάβαση από την «Εκκλησία» στο «Εκ-Like-ίασμα».

Η κοινωνία μας είναι μπερδεμένη; Ναι. Χωρίς κατήχηση; Απολύτως! Και εδώ γεννάται το καίριο ερώτημα: Ποιος είναι άραγε άξιος να κατηχήσει τους νέους σε εκείνον τον δρόμο της ταπεινότητας που χάραξε ο Ιησούς Χριστός μας; Μήπως οι ιερείς (ευτυχώς όχι όλοι) που σουλατσάρουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Τάχατες με σκοπό να προσελκύσουν τους νέους, ή μήπως κρύβονται πίσω από μια βαθύτερη, πιο κοσμική ανάγκη: την αναγνωρισιμότητα και τη δημοφιλία; Αυτή η μόνιμη ανάγκη για προβολή, για το τέλειο πορτρέτο με το θυμιατό, για το “κλικ” που θα γίνει viral, δεν είναι τίποτε άλλο από το πρώτο και ίσως πιο επικίνδυνο αμάρτημα: την Κενοδοξία (ή αλλιώς, την Μάταιη Δόξα).

Η Κενοδοξία, αγαπητοί μου, είναι η αμαρτία που μετατρέπει τον λειτουργό του Υψίστου σε θορυβώδη υπηρέτη του “εγώ”. Είναι η φωνή που ουρλιάζει μέσα στην ψυχή του κληρικού: «Δεν αρκεί να με δει ο Θεός, πρέπει να με δουν και οι followers!» Είναι η αλαζονική απαίτηση του φακού, που σβήνει κάθε ίχνος ταπεινότητας. Πώς να κατηχήσεις τον νέο στην απλότητα του Χριστού, όταν εσύ ο ίδιος ποζάρεις σαν τηλεοπτικός αστέρας, αθλητής του μποξ, ένα είδος άθλησης που εστιάζει στα χτυπήματα, ή χορευτής του τσιφτετελιού, διψασμένος για likes; Ο δρόμος του Κυρίου είναι ο Σταυρός. Ο δρόμος του Πάτερ-Influencer είναι το Trending Topic. Και δυστυχώς, στις έσχατες μέρες που ζούμε αποδεικνύεται περίτρανα ότι πολλοί έχουν επιλέξει τη δεύτερη οδό, αφήνοντας την Εκκλησία να βουλιάζει στην… αμηχανία. Τελικά, ίσως αυτό να είναι το νέο δόγμα: «Πίστευε, Διασκέδαζε, και Κυρίως, Μην Ξεχνάς το Hashtag!» Αμήν. Και εις άλλα (πιο viral) με υγεία! 

 Σημείωση: Τόσο το παρόν κείμενο όσο και το συνοδευτικό βίντεο “Ιερείς αίσχος: Μποξέρ, Βουγιουκλάκη και τσιφτετελούδες…” έχουν αμιγώς σατιρικό και καυστικό χαρακτήρα, βασισμένο σε κοινωνικές παρατηρήσεις, και δεν έχουν σκοπό να προσβάλουν κανέναν κληρικό ή πιστό. Αποτελούν σχολιασμό της υπερβολικής χρήσης των social media από ορισμένους εκπροσώπους της Εκκλησίας.

Δείτε το βίντεο στο κανάλι antonis cooken στο youtube