Βασίλης Τσιούτσιας: Επάγγελμα περιπτεράς-η κατάσταση σήμερα

 Ένα επάγγελμα που έχει συνδεθεί με την καθημερινότητα σε κάθε κεντρικό δρόμο και γειτονιά, μικρών και μεγάλων πόλεων και χωριών, που όμως βίωσε και αυτό δραματικές αλλαγές λόγω της κρίσης τα τελευταία εννέα χρόνια.

Δεν είναι άλλο από το επάγγελμα του περιπτερά, ο οποίος αποτελεί τμήμα του κλάδου του λιανικού εμπορίου και υφίσταται σημαντικές διοικητικές υποχρεώσεις και περιορισμούς λόγω της πώλησης καπνικών ειδών. Για να έχει ένα περίπτερο μια καλή επιχειρηματική δραστηριότητα πρέπει να πληροί κάποιες προϋποθέσεις.

Αρχικά, θα πρέπει να διαθέτει μηχανογράφηση έτσι ώστε να καταγράφονται όλα τα προϊόντα και τα στοιχεία και να μη γίνονται λάθη. Έπειτα, οι εργαζόμενοι και οι ιδιοκτήτες των περιπτέρων θα πρέπει να ενημερώνονται συνεχώς για τις νέες αλλαγές που αφορούν στον κλάδο και να συμμορφώνονται με αυτές, ειδάλλως τα σημεία τους όχι μόνο δεν θα τονωθούν, αλλά θα κλείσουν. Αναφορικά με την υπαίθρια διαφήμιση, επιτρέπεται στην τέντα και στο “καπέλο” του περιπτέρου με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και στις τέσσερις πλευρές. .. οι περιπτερούχοι δικαιούνται να έχουν δύο ψυγεία (μικρό και μεγάλο), ένα ψυγείο παγωτού και δύο σταντ. Οι περιπτερούχοι δεν είναι λαθρέμποροι αλλά επαγγελματίες που προσπαθούν να επιβιώσουν με όλους τους φόρους και το παρεμπόριο που υπάρχει.

Θέλουμε να δούμε εάν δείχνουν κάποιοι τον ίδιο ζήλο με το παρεμπόριο, όπως με αυτό που δείχνουν για τα περίπτερα τελικά.. Υπάρχει μια διαμάχη μεταξύ διαφημιστικών εταιρειών στην οποία εμπλέκεται και ο δήμος, με θύματα, όμως, τους περιπτερούχους. Η διαφήμιση όντως πρέπει να μπει σε ένα πλαίσιο. Συνεπώς σαν δήμος καλούμαστε να προχωρήσουμε στις κατάλληλες ενέργειες και να μην αφήνουμε το ζήτημα να μεγαλώνει. Δεν φταίει ο περιπτεράς για τις υπερβολές στη διαφήμιση στις τέντες.

Δεν υπάρχει καμία παρανομία από την πλευρά των περιπτερούχων αλλά υπάρχει «πόλεμος» μεταξύ των διαφημιστικών εταιρειών. Οι ελάχιστες διαφημιστικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο, αποτελούν ίσως την τελευταία ελπίδα για την διατήρηση των περιπτέρων στην Ελλάδα. Χάριν στη διαφήμιση, διατηρούνται οι τέντες των περιπτέρων καθαρές και φωτιζόμενες, χάριν της διαφήμισης, αντικαθίστανται έστω και λίγα πλέον περίπτερα, από τα ξύλινα παλαιού τύπου με νέα σύγχρονα και καθαρά.

Οι ίδιες διαφημιστικές καταβάλλουν δημοτικά τέλη στους Δήμους, καταβάλλουν μίσθωμα στους δικαιούχους των περιπτέρων και καταβάλλουν μέρος του ηλεκτρικού ρεύματος των περιπτέρων. Από την πλευρά της, πάντως, η δημοτική αρχή, σχετικά με τις αλλαγές που προωθούνται, ξεκαθαρίζει ότι δεν αντιμετωπίζει τα περίπτερα ως εχθρούς αλλά δεσμεύεται να σταθεί αρωγούς στην διασφάλιση της βιωσιμότητας του επαγγέλματος και την ολκυση της κερδοφορίας τους.

Ο Βασίλης Τσιούτσιας είναι φαρμακοποιός και υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με τον συνδυασμό του Νίκου Σακκά «Επανεκκίνηση v.3»