Tοποθέτηση στης Κατερίνας Παπακώστα στη βουλή για την αναθεώρηση του συντάγματος

Τοποθέτηση στην Ολομέλεια της Βουλής επί των αναθεωρητέων διατάξεων του Συντάγματος, της τρικαλινής Βουλευτή, της ΝΔ Κατερίνα Παπακώστα, στις 21/11/2019 επί των άρθρων 54,56,62 και 86,σχετικά με τη Δικαστική προστασία Πολιτικών προσώπων και την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού.

Κύριε πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Βρισκόμαστε σήμερα εδώ και συμμετέχουμε σε μια κορυφαία πολιτική πράξη: την συζήτηση επί των άρθρων για την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Πρόκειται για μια διαδικασία η οποία επιβάλλεται από την δυναμική των καιρών αλλά και από την ανάγκη να εξελιχθούμε και να στρέψουμε το βλέμμα μας στα σημαντικά και χρήσιμα που η καθημερινότητα πλέον απαιτεί να επανεξετάσουμε.

Από το 2009 περάσαμε μια επώδυνη περιπέτεια που δύσκολα θα ξεχάσουμε οι Έλληνες. Μια περιπέτεια αποτέλεσμα τόσο δημοσιονομικού εκτροχιασμού αλλά και μιας κρίσης σε ποιοτικό, πολιτικό και πολιτιστικό επίπεδο.

Οφείλει αυτή η περιπέτεια να είναι οδηγός μας στις προτάσεις μας, προκειμένου ποτέ ξανά να μην ζήσουμε ίδιες στιγμές και να μην χρειαστεί εμείς, οι νέοι βουλευτές, να απολογηθούμε για κάτι που μπορούσαμε να κάνουμε και δεν κάναμε.

Νομίζω πως όλοι θα συμφωνήσουμε πως σήμερα, χρειαζόμαστε ένα Σύνταγμα που θα διαπνέει, σοβαρότητα, εμπιστοσύνη, πρόβλεψη αλλά και κοινωνική δικαιοσύνη.

Σε αυτήν την λογική λοιπόν, θα ήθελα να σας μιλήσω από το βήμα αυτό και να αναφερθώ σε συγκεκριμένα άρθρα τα οποία αφορούν τη δικαστική προστασία του πολιτικού προσωπικού .

  • το άρθρο 62 σύμφωνα με την πρόταση μας αναθεωρείτε στην εξής λογική: διατηρείται η βουλευτική ασυλία ως θεσμική εγγύηση για την άσκηση των καθηκόντων του βουλευτή, αλλά περιορίζεται αποκλειστικά σε ότι αναφέρεται στην πολιτική δραστηριότητα του.

Γι αυτόν τον λόγο, προσθέτουμε το εδάφιο σχετικά με την άδεια που παρέχει η βουλή στην εισαγγελική αρχή να προχωρά υποθέσεις που δεν συνδέονται με την άσκηση καθηκόντων ή πολιτική δραστηριότητα βουλευτών.

Είναι φαντάζομαι ξεκάθαρο, πως όλοι μας επιθυμούμε και επιδιώκουμε την αναβάθμιση της αξιοπιστίας και του κύρους του πολιτικού συστήματος.

Είναι ξεκάθαρο πως και το πολιτικό σύστημα έδωσε δικαιώματα. Από άγνοια ή από σκοπιμότητα εκτεθήκαμε. Και είναι ώρα τώρα, να διορθώσουμε τα σφάλματα.

Προς αυτή την κατεύθυνση είναι σκόπιμο να ισοσκελίσουμε τις όποιες ανισότητες υπάρχουν ανάμεσα σε πολίτες και μέλη του κοινοβουλίου επιτρέποντας παράλληλα στους βουλευτές να επιτελούν το έργο τους χωρίς να αποτελούν έναν κινούμενο στόχο μηνύσεων.

Σήμερα, είναι η ευκαιρία μας να ξεκαθαρίσουμε εμείς οι ίδιοι τα πράγματα και να προστατεύσουμε το λειτούργημα μας.

Η αναθεώρηση του άρθρου 62 στην κατεύθυνση της πρότασης μας επιτυγχάνει αυτό ακριβώς το αποτέλεσμα.

Στην ίδια λογική και το άρθρο 86 παρ. 3.

Η πρόταση μας, η εισήγηση μας προς το Σώμα, αφαιρεί το εδάφιο 3 της παρ. 3 από το άρθρο 86 που προέβλεπε πως  «η Βουλή μπορεί να ασκήσει την κατά την παρ. 1 αρμοδιότητα της μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος».

Επί της ουσίας, προτείνουμε την κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας της δεύτερης συνόδου.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;

Σημαίνει πως αδικήματα των υπουργών εντάσσονται στην κανονική παραγραφή που ισχύει για όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως και δεν υπάρχει καμία ιδιαίτερη μεταχείριση ούτε και ιδιαίτερη προθεσμία στο να διαγράφονται έκνομες πράξεις.

Νομίζω πως τα πολλά λόγια είναι φτώχια σε αυτήν την περίπτωση η ειδική αποσβεστική προθεσμία πρέπει να καταργηθεί. Αποτελεί θεμελιώδη υποχρέωση μας και βασική προϋπόθεση αναβάθμισης της αξιοπιστίας και της διαφάνειας για ολόκληρο το πολιτικό σύστημα.

Δεν νομίζω πως υπάρχει συνάδελφος που να μην έχει ακούσει όσα συζητά η ίδια η κοινωνία για το ζήτημα αυτό. Δεν νομίζω πως υπάρχει συνάδελφος που δεν έχει βρεθεί αντιμέτωπος με τις ερωτήσεις των πολιτών γι αυτό το ζήτημα. Και τέλος δεν νομίζω πως υπάρχει συνάδελφος που δεν κατανοεί την ανάγκη κατάργησης της παραγράφου.

Και αξίζει να σημειώσουμε πως αυτή η πρόταση αποτελεί πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκης, ήδη από το 2008. Σήμερα, είναι η ώρα να πούμε όλες και όλοι το μεγάλο ναι.

Κύριε πρόεδρε,

Συνάδελφοι,

Μιλάμε για δύο άρθρα που λειτουργούν προς την ίδια κατεύθυνση.

Και οφείλουμε να προχωρήσουμε σε αυτές τις αλλαγές για να περάσουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην κοινωνία. η οποία πολλές φορές παρασύρεται και παρερμηνεύει τα δεδομένα.

 

Να περάσουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα λοιπόν πως δεν υπάρχει κανένα καθεστώς ατιμωρησίας  των πολιτικών,  μια αίσθηση η οποία ευλόγως δημιουργείται κάποιες φορές.

Τα αναθεωρητέα σημεία αποτελούν μια παρέμβαση ουσίας από εμάς, όλες και όλους εμάς, με στόχο την αναβάθμιση της αξιοπιστίας του κοινοβουλευτικού συστήματος αλλά και του ρόλου μας ως βουλευτές του Ελληνικού κοινοβουλίου.

Σε αυτή την κατεύθυνση η προστασία του βουλευτή θα πρέπει να περιορίζεται στις πράξεις που αφορούν την άσκηση των καθηκόντων του και μόνο.

Συνάδελφοι,

Είναι κοινός τόπος πως το Σύνταγμα μας χρειάζεται παρεμβάσεις, διορθώσεις και επιτρέψτε μου την λέξη προβλέψεις.

Και αυτό είναι ένα σημείο που έρχεται για να σημειώσει την έννοια της Δυναμικής του Συντάγματος. Η προσαρμογή του στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής όπως και τηςεπόχης που θα λάβουν χώρα οι επόμενες αναθεωρήσεις.

Σήμερα, είμαστε υποχρεωμένοι να κοιτάξουμε στην πλευρά της πρόβλεψης της επόμενης μέρας και να τοποθετηθούμε αναλόγως.

Σας ευχαριστώ.