Η ατάκα πηγαίνει από στόμα σε στόμα, γίνεται σλόγκαν και ο πρωταγωνιστής μεταμορφώνεται σε πρόσωπο του μήνα. Η δύναμη μιας επιτυχημένης διαφήμισης πλέον παραμερίζει ακόμη και τα καλά σίριαλ. Το σημαντικότερο όλων, οι … συντελεστές των τηλεοπτικών σποτ εγκατέλειψαν εγκαίρως το κυνήγι της ωραίας ξανθιάς και του καλογυμνασμένου γόη και έστρεψαν το βλέμμα τους σε characters.
«Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το πρόσωπο να δείχνει ιδιαίτερο, όχι όμορφο» αποκαλύπτει ο Αλεξ Κέλλυ, επικεφαλής της εταιρείας Athens Casting η οποία «ευθύνεται» για τα περισσότερα άτομα που πρωταγωνιστούν στις διαφημίσεις. Μέσα από ένα αρχείο δεκάδων χιλιάδων προσώπων τα οποία «μιλούν» στην κάμερα, ποζάρουν, εκφράζουν συναισθήματα, οι casting directors αλιεύουν κάθε φορά αυτό που πιστεύουν ότι θα κάνει το κατάλληλο «γκελ» στον κόσμο. Ο κάθε ενδιαφερόμενος επισκέπτεται τα γραφεία της εταιρείας και ενώπιον της κάμερας μιλάει για τα ενδιαφέροντά του, χαμογελά, θυμώνει, περπατά, στέκεται ανφάς και προφίλ, και η πρώτη του ολιγόλεπτη ταινία είναι έτοιμη.
«Από την αρχή και έχοντας στα χέρια μας το σενάριο είμαστε σε θέση να ξέρουμε τι ακριβώς χρειάζεται. Κάνουμε μια επιλογή περίπου πέντε-έξι ατόμων και στη συνέχεια, σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη, ο οποίος είναι και αυτός που αποφασίζει, προχωράμε στην τελική επιλογή. Ετσι έγινε και με τον Μανώλη Μαυρομματάκη. Αν και υπήρχαν κι άλλοι στην τελική επιλογή, το ξέραμε από την πρώτη στιγμή πως τελικά αυτός θα ήταν το πρόσωπο της διαφήμισης. Ακριβώς έτσι έγινε και με την περίπτωση του σποτ της κινητής τηλεφωνίας με πρωταγωνιστές τον Νίκο Ορφανό και τη Μαρία Διακοπαναγιώτου. Ακόμη και στον δρόμο που περπατάμε, αν δούμε ένα πρόσωπο ενδιαφέρον, το σταματάμε και του δίνουμε την κάρτα μας. Οι περισσότεροι ανταποκρίνονται». Οι αιτήσεις είναι εκατοντάδες, πολλοί ονειρεύονται ότι θα γίνουν οι επόμενοι πρωταγωνιστές, το talk of the town, όπως έγινε στην περίπτωση πολλών ηθοποιών αλλά και απλών ανθρώπων που μέσα σε λίγα λεπτά έγιναν αναγνωρίσιμοι.
Εκτός από το πρόσωπο όμως, βασικό συστατικό της επιτυχίας είναι το σενάριο. Μια ιστορία με αρχή, μέση και τέλος, εύστοχο concept και φυσικά η επιτυχημένη ατάκα. Ενας δημιουργός που υπογράφει πολλά σποτ είναι ο Λάζαρος Ευμορφίας της Spot Thomson. Είναι ο άνθρωπος που δημιούργησε μερικά από τα πιο επιτυχημένα διαφημιστικά σλόγκαν: «Ελληνας κροίσος με πέντε γράμματα», «Put the kot down», «Πού είναι… οέο;», «Ψηλά το κεφάλι». Τελευταίο hit ο Κίτσος και η Τασούλα. Απορία πρώτη: Τι είναι αυτό που μπορεί να εμπνεύσει και να οδηγήσει στην επιτυχία; «Ενας συνδυασμός πολλών πραγμάτων. Με άξονα ότι πρέπει να υπηρετήσεις το προϊόν, σκέφτεσαι και τον κόσμο στον οποίο απευθύνεσαι. Η αφετηρία κάθε φορά είναι διαφορετική. Κάθε προϊόν έχει διαφορετικό target group, οπότε κάθε φορά έχεις να διαχειριστείς άλλους παράγοντες για να μορφοποιήσεις μια ιδέα στο μυαλό σου. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, στην περίπτωση του διαφημιστικού με τον Κίτσο αυτό που έπρεπε να βγει προς τα έξω ήταν ότι “εσύ έχεις τον έλεγχο όταν πληρώνεις” και απευθύνεται σε συγκεκριμένο κοινό». Τι είναι η έμπνευση; «Ενα magic moment». Μαγική στιγμή η οποία πρέπει να γεννήσει και την ατάκα. Αυτή θα αναπαραχθεί, αυτή θα σηματοδοτήσει την επιτυχία.
«Υπάρχουν φορές που βάζεις μια φράση την οποία πιστεύεις μεν αλλά δεν είσαι σίγουρος ότι θα γίνει word of mouth. Μπορεί να έχεις μια υπόνοια, μια αίσθηση ότι θα αρέσει, αλλά ότι θα το πάρει ο κόσμος και θα το λέει σε τέτοια έκταση δεν το ξέρεις ποτέ. Για παράδειγμα, το “put the kot down” προέκυψε τυχαία. Δεν έχω χωριό, είμαι παιδί που γεννήθηκε στην Αθήνα από γονείς Αθηναίους. Τότε ήταν μια ατάκα που κάλυπτε τις ανάγκες του σεναρίου ως αστεία απομίμηση του Κλιντ Ιστγουντ. Ακόμη και το “Τυχαίο; Δε νομίζω” δεν φανταζόμασταν ότι θα γίνει τέτοια επιτυχία». Ωστόσο το κυνήγι της ατάκας εγκυμονεί κινδύνους. Για την ακρίβεια, όπως υποστηρίζει ο Λ. Ευμορφίας, είναι «δίκοπο μαχαίρι. Καμιά φορά δεν έχει τη δυναμική που προσδοκάς…».
Οσο για την εμμονή στο βουκολικό τοπίο όπου τον Ράμπο των αγροκτημάτων που κυνηγούσε τους κλεφτοκοτάδες διαδέχτηκαν ο Κίτσος και η Τασούλα με τις αμπάρες; «Το να σκεφτείς πώς εισέρχεται μια μορφή τεχνολογίας σε ένα χωριό αποτελεί μια ωραία αντίθεση. Στην πόλη είναι πιο αναμενόμενο. Οι πιο αγνοί άνθρωποι και οι λιγότεροι τρελαμένοι με την τεχνολογία μοιάζουν πιο ενδιαφέροντες. Γι’ αυτό μου προέκυψε και το GPS στον γάιδαρο».
Το βιογραφικό του Λ. Ευμορφία μετρά 17 χρόνια ενασχόλησης με τη διαφήμιση, εκατοντάδες σποτ, δεκάδες βραβεία. Η δουλειά του, όπως επιμένει και υποστηρίζει, είναι ομαδική. Για τον ίδιο οι συνεργάτες του, η ομάδα του, είναι ιδιαίτερα σημαντικοί. Πρόκειται για τους Δημήτρη Δούση και Ανδρέα Κούκο, και όπως αποκαλύπτει στην κουβέντα μας οι τρεις τους ήδη ετοιμάζουν κάτι πολύ καλό. Λεπτομέρειες δεν είναι σε θέση να αποκαλύψει, ωστόσο, όπως αφήνει να εννοηθεί, μια νέα ατάκα «αιωρείται» πάνω από την πόλη…
BHMA
.
Αφροδίτη Γραμμέλη
.