Το 3ο ΓΕΛ Τρικάλων “Οδυσσέας Ελύτης” σε Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Σύμπραξης Comenius ταξιδεύει για πρώτη φορά στην ιστορία του στον Ινδικό Ωκεανό!
Η έκτη συνάντηση των συμμετεχόντων στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Comenius “Learn to Learn! Develop your Autonomy in Learning!” πραγματοποιήθηκε στο νησί Reunion της Γαλλίας στον Ινδικό ωκεανό, δίπλα στη Μαδαγασκάρη από τις 16 έως τις 22 Φεβρουαρίου 2015 σε συνεργασία με τους ακόλουθους εταίρους:
Από την Ιταλία το σχολείο ‘Istituto di Istruzione Superiore E.Usuelli Ruzza’, από την Τουρκία το σχολείο ‘ Maltepe Kiz Teknik ve Meslek Lisesi’, από την Ρουμανία, που αποτελεί και την συντονίστρια χώρα του προγράμματος, το σχολείο ‘Colegiul Tehnic George Baritiu’, από την Λετονία το σχολείο ‘Vecpiebalgas Vidusskola’, από την Πολωνία το σχολείο ‘Liceum w Zespole Szkol Gimnazjum i Liceum Ogolnoksztalcace w Dobrzejewice’, από την Ελλάδα το 3ο ΓΕΛ Τρικάλων «Οδυσσέας Ελύτης» και τέλος από την διοργανώτρια χώρα, το νησί Reunion της Γαλλίας το σχολείο ‘Legt de Verger’, Sainte Marie.
Η συγκεκριμένη επίσκεψη σηματοδοτεί την έναρξη των σχολικών Ευρωπαϊκών επαφών του νησιού με την Ελλάδα και τις υπόλοιπες χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα καθώς ήταν η πρώτη φορά που σχολείο της κοινότητας υποδέχθηκε στους κόλπους της και φιλοξένησε μαθητές και καθηγητές από χώρες της Ευρώπης. Επομένως θεωρούμε υποχρέωσή μας να επισημάνουμε το ιδιαίτερο χρώμα της συνάντησης τόσο σε επίπεδο εκπαιδευτικών ανταλλαγών όσο και σε κοινωνικό-πολιτισμικό επίπεδο!
Με την άφιξή μας στη μακρινή εκείνη κουκκίδα του χάρτη που έχει την ονομασία Reunion, αμέσως αισθανθήκαμε ότι αυτή η συνάντηση θα έπαιρνε ένα ξεχωριστό χαρακτήρα για κάθε συμμετέχοντα! Το ελληνικό λεξιλόγιο, αν και πλούσιο, μάλλον δεν επαρκεί για να περιγράψει την απαράμιλλη ομορφιά του νησιού, το οποίο μολονότι μακρινό δεν υστερεί καθόλου σε πολιτισμό και παραδόσεις. Αντίθετα μάλιστα, αποτελεί ένα εντυπωσιακό κράμα γαλλικής και αφρικανικής κουλτούρας με άφθονα στοιχεία κρεολέζικης γηγενούς νοοτροπίας καθώς και ινδικού και κινεζικού πολιτισμού. Οι κάτοικοι του υπερπόντιου αυτού γαλλικού διαμερίσματος μας υποδέχτηκαν με πρωτοφανή ευγένεια, καλοσύνη και φιλοξενία τέτοια που μας έκανε να πιστέψουμε ότι ο δικός μας ” Ξένιος Δίας” το είχε σίγουρα επισκεφτεί!
Οι μέρες δεν αρκούσαν να γυρίσουμε όλο το νησί, αλλά καταφέραμε να δούμε ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα του Reunion: το ζωντανό ηφαίστειο Piton de la Fournaise το οποίο μόλις 10 μέρες πριν από την άφιξή μας είχε εκραγεί. Το τοπίο γύρω από το ηφαίστειο δεν μοιάζει με τίποτε που είχαμε ξαναδεί στον πλανήτη μας ποτέ στο παρελθόν, μια τεράστια έκταση στερεοποιημένης λάβας, ανώμαλη, έρημη, κουκουλωμένη με ομίχλη – νιώθαμε πως ήμασταν σε σκηνή μιας ταινίας επιστημονικής φαντασίας!
Μια άλλη ξεχωριστή επίσκεψη ήταν στη φυτεία παραγωγής βανίλιας κοντά στο Sainte Marie, όπου βρίσκεται το λύκειο de Verger. Πριν το 19ο αιώνα η παραγωγή της βανίλιας περιοριζόταν στην περιοχή του Μεξικού, μέχρις ότου οι Γάλλοι μετέφεραν καρπούς του φυτού στο νησί Reunion και τον Μαυρίκιο με την ελπίδα να καλλιεργηθούν σε αυτά τα εδάφη που είχαν παρόμοιο κλίμα. Το πρόβλημα της καλλιέργειας της βανίλιας ήταν η επικονίαση του φυτού που γινόταν από ένα είδος μέλισσας που βρισκόταν στο Μεξικό. Το πρόβλημα αυτό λύθηκε όταν βρέθηκε τρόπος επικονίασης στο νησί του Reunion με το χέρι, ο οποίος συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Είδαμε τη βανίλια σε όλα τα στάδια ωρίμανσης – χρειάζεται τουλάχιστον ένα χρόνο να φτάσει στο πιο εύγευστο σημείο (όπως το κρασί), και βεβαίως αγοράσαμε μερικά από τα εξαιρετικά προϊόντα βανίλιας που παράγονται στη φυτεία/φάρμα.
Οι εργασίες μας ξεκίνησαν αμέσως μόλις προσγειωθήκαμε χωρίς να παραπονεθεί κανείς ύστερα από την πολύωρη πτήση, όντας συνεπαρμένοι από τη μαγεία και τα θετικά συναισθήματα που απέπνεε η ατμόσφαιρα του νησιού! Η μόνη διαφορά ήταν πως αυτή τη φορά όλοι οι παρευρισκόμενοι έμοιαζαν να είναι πολύ πιο ήρεμοι, αψηφώντας το άγχος και τον πανικό που συνήθως κυριαρχούν σε κάθε μέρα παρουσιάσεων της εκάστοτε χώρας του προγράμματος στην οποία απευθύνεται σταδιακά ο λόγος κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων.
Η ανταλλαγή των σχεδίων μαθημάτων μεταξύ των έξι χωρών που είχαμε αναλάβει να παρουσιάσουμε σε τρία διαφορετικά πρότυπα( κατά κύριο λόγο σε Αγγλικά, Φυσική, Μαθηματικά, Ιστορία ) καθώς και η συγγραφή του έκτου κεφαλαίου του Language Minimum, αυτή τη φορά από αγγλικά σε γαλλικά, υπήρξαν άκρως ενδιαφέροντα και εποικοδομητικά για όλους. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν εκτεθήκαμε σε ice breaking δραστηριότητες με σκοπό τη μύησή μας στην κουλτούρα και παράδοση των γηγενών ανθρώπων, τότε αναμφισβήτητα επήρθε, ας μου επιτραπεί η έκφραση, πλήρης εναρμόνιση με το τοπίο και τον πολιτισμό του νησιού. Οι αναμνήσεις που κουβαλούμε μέσα μας περιλαμβάνουν πλέον τραγούδι, ντοπιολαλιές και χορούς κρεολέζικους ”Malaya”και ”Sega ” οι οποίοι συμβολίζουν και για μας πια ακούσματα συνδεδεμένα με αγάπη, πόνο, ξεριζωμό ή ακόμη και χαμό αγαπημένου προσώπου.
Να επομένως μια φανερή αιτία που τα παιδιά στις μέρες μας διψούν και αναζητούν διακαώς τη Διά Βίου Μάθηση• διότι διαπιστώνουν ξεκάθαρα πως αποτελεί ίσως το καλύτερο και ένα από τα σημαντικότερα εφόδια που το σημερινό σχολείο έχει να τους προσφέρει!
Από το σχολείο μας 3ο ΓΕΛ Τρικάλων ”Οδυσσέας Ελύτης” συμμετείχαν η συντονίστρια του προγράμματος κα Φέρνες Ρουσιαμάνη Κριστίν και η καθηγήτρια Αγγλικής κα Σαμαρά Μαρία.
Η επόμενη και τελική συνάντηση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ‘Learn to Learn! Develop your Autonomy in Learning θα πραγματοποιηθεί στην πόλη Baia Mare της Ρουμανίας με την οποία θα ολοκληρωθεί ο διετής κύκλος των εργασιών των επτά συμμετεχόντων χωρών.
Η Παιδαγωγική Ομάδα του 3ου ΓΕΛ
Οδυσσέας Ελύτης
.