Θεατρικό Αναλόγιο του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων

Πιστοί στη θεατρική παράδοση του 5ο Λυκείου και με έναυσμα το μάθημα Θεατρικής Παιδείας που επιλέγουν οι θεατρόφιλοι μαθητές μας, αποφασίσαμε φέτος να ασχοληθούμε με μια εναλλακτική σκηνική μορφή, που δεν της είχε δοθεί και πολύ ο λόγος στην Ελλάδα: το Θεατρικό Αναλόγιο.

Ως είδος, το Θεατρικό Αναλόγιο είναι το μεταίχμιο του θεάτρου μεταξύ κειμενικής και σκηνικής κατάστασης, πριν δηλαδή το θεατρικό έργο αποδοθεί στη σκηνή ανάλογα με την πρόθεση και την αντίληψη του εκάστοτε σκηνοθέτη.

Το είδος αυτό προσφέρεται ιδιαίτερα για μια αυθεντική γνωριμία με τα θεατρικά κείμενα, για την τριβή με τη θεατρική γραφή και την καλλιέργειά της, με έμφαση στη λογοτεχνική της υπόσταση. Η ανάγνωση ενός έργου που απευθύνεται σε κάποιο ακροατήριο από ηθοποιούς οι οποίοι δανείζουν στο κείμενο τη φωνή τους, αναδεικνύει τη ζωντάνια και την ιδιαιτερότητα της γραφής αυτής, χωρίς να προχωρά στην καθαρά θεατρική απόδοση του έργου.

Οι μαθητές μας λοιπόν (της Β’ Λυκείου κυρίως) ασχολήθηκαν με το θεατρικό κείμενο «Η Γειτονιά των αγγέλων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη και με το λογοτεχνικό έργο «Η τιμή και το χρήμα» του Κων/νου Θεοτόκη, αποσπάσματα των οποίων παρουσίασαν.

Το 1ο, χορομελόδραμα, με κεντρικό θέμα την ιστορία ενός φτωχού παλληκαριού (του Αντρέα)  που ερωτεύεται μια γυναίκα της «ανώτερης» κοινωνικής τάξης (την Ξένια), με φόντο τη νεοελληνική κοινωνία της δεκαετίας του 1960. (Το έργο ανέβηκε τον Οκτώβριο του 1963 από τον θίασο της Τζένης Καρέζη, με πρωταγωνιστές την ίδια και τον Νίκο Κούρκουλο).

Το 2ο, «Η τιμή και το χρήμα», έργο λογοτεχνικό αλλά με έντονους χαρακτήρες, διαλόγους και δραματική ένταση (έχει άλλωστε μεταφερθεί και στον κινηματογράφο), διαδραματίζεται στην Κέρκυρα του 19ου αιώνα. Στο επίκεντρο βρίσκεται ο έρωτας μεταξύ του Αντρέα, νέου από χρεοκοπημένη αρχοντική οικογένεια, και της Ρήνης, μιας κοπέλας από φτωχή οικογένεια, ο γάμος της οποίας εξαρτάται από την έκβαση των διαπραγματεύσεων για την προίκα της και από τη διατήρηση της τιμής της… Στο επίπεδο της κοινωνίας της εποχής, ο λαός διαχωρίζεται σε δύο κοινωνικές τάξεις, την ανώτερη τάξη των πλούσιων αριστοκρατών και την κατώτερη των φτωχών ανθρώπων του λαού…

Το ειδύλλιο των δύο νέων είναι, κατά συνέπεια, ασυμβίβαστο για τα κοινωνικά δεδομένα της εποχής, όπως και αυτό του Αντρέα και της Ξένιας της «Γειτονιάς των αγγέλων», για παρόμοιους λόγους αλλά με αντεστραμμένους τους ρόλους… Πού θα οδηγηθούν οι δυο αυτοί νεανικοί έρωτες;…

Ξεκινώντας λοιπόν την ενασχόλησή μας με τα έργα, σκοπεύαμε αρχικά να μείνουμε στην κειμενική προσέγγιση, οι χαρακτήρες όμως και η δράση μας παρέσυραν, και καταλήξαμε σε έναν συνδυασμό αφηγηματικού λόγου και σκηνικής παρουσίασης, σχεδόν ισότιμο της θεατρικής απόδοσης. Απολαύσαμε τις πρόβες -με τις σκηνοθετικές ιδέες να δίνουν και να παίρνουν-, μοιραστήκαμε ιδέες και συναισθήματα, και τελικά οι σκηνές που επιλέξαμε πήραν σάρκα και οστά και παρουσιάστηκαν ως μικρά θεατρικά δρώμενα, με σκηνική υπόσταση, λιτή αλλά διακριτή ενδυματολογία αλλά και ζωντανή μουσική επένδυση (με την πολύτιμη συμβολή των μουσικών μαθητών μας).

Για άλλη μια φορά αποδείχθηκε ότι ο οραματισμός, η θέληση, η καλή διάθεση, η συνεργασία, μπορούν να αναδείξουν τις ικανότητες, τα ταλέντα, τη φαντασία, την αισθητική και τη δημιουργικότητα των παιδιών μας, και τόσα άλλα στοιχεία πολύτιμα για τη διαμόρφωση του ανθρώπου και της ζωής του!!!

Ο ρόλος του σχολείου δεν είναι να παρέχει μόνο γνώση, αλλά και –προπαντός- παιδεία και πολιτισμό!…

Οι συντελεστές στην «Τιμή και το Χρήμα»: Κατερίνα Ζώτου, Μαριάννα Κοντογιάννη, Παναγιώτης Παπαγεωργίου, Σωκράτης Γούλας, Κατερίνα Παρδάλη

Οι συντελεστές στη «Γειτονιά των αγγέλων»: Ολυμπία Μπουλογεώργου, Κατερίνα Παρδάλη, Νίκος Παππάς, Σωκράτης Γούλας, Παναγιώτης Παπαγεωργίου, Μαρκέλλα Καφφέ

Τραγούδια: «Τιμή δεν έχει η αγάπη», Ε. Καραΐνδρου

«Στρώσε το στρώμα σου για δυο…», Μ. Θεοδωράκη

«Σ’ αγάπησα, μ’ αγάπησες», Γ. Μαρκόπουλου

Ορχήστρα: Ηλιάνα Γούλα, Γιάννης Τσιρογιάννης, Δημήτρης Αντωνίου

Τραγούδι: Μαρία Μόρφου

Σκίτσο προγράμματος: Ελένη Καλαντζή

Τη γενική επιμέλεια είχε η Αγγελική Αναγνώστου (Φιλόλογος του 5ου Λυκείου- Ζωγράφος)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA