Συνάντηση για την εκπαίδευση προσφύγων μαθητών στη μητρική τους γλώσσα

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε  συνάντηση στο 2ο Γυμνάσιο Τρικάλων , την Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2019,  με θέμα τη λειτουργία τμημάτων εκμάθησης της μητρικής γλώσσας    για πρόσφυγες μαθητές.

Το συντονισμό της συνάντησης είχε η κ. Γιώτα Γάτση, εκπρόσωπος  της UNICEF, σύμβουλος Μη Τυπικής Εκπαίδευσης και συμμετείχαν  πρόσφυγες εκπαιδευτικοί που διδάσκουν εθελοντικά αραβικά και σορανί σε τμήματα εκμάθησης μητρικής γλώσσας που άρχισαν να λειτουργούν, το προηγούμενο διάστημα,  πρώτα στην πόλη της Καρδίτσας  και στη συνέχεια στα Τρίκαλα.

Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης  εκπρόσωποι της  Αναπτυξιακής Καρδίτσας (ΑΝ.ΚΑ), του e-trikala, της Ύπατης Αρμοστείας καθώς και η εθελοντική ομάδα των τρικαλινών εκπαιδευτικών .

Στη συνάντηση αυτή έγινε αποτίμηση  της  μέχρι τώρα λειτουργίας των τμημάτων μητρικής γλώσσας στις δύο πόλεις, μεταφέρθηκε η εμπειρία, οι δυσκολίες, οι καλές πρακτικές και εκφράστηκε η διάθεση για συνέχιση της προσπάθειας.  Συζητήθηκαν  επίσης  τα επόμενα βήματα προκειμένου να οργανωθούν ακόμη καλύτερα  τα μαθήματα των γλωσσών καταγωγής.

Οι εκπρόσωποι της Καρδίτσας μετέφεραν τη θετική τους εμπειρία από τη λειτουργία  του Community Centre στην ΑΝ.ΚΑ, όπου οι πρόσφυγες της πόλης έχουν τη δυνατότητα να συναντώνται  αλλά και να πραγματοποιούνται διάφορες κοινωνικές, εκπαιδευτικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Εμείς οι εθελοντές τρικαλινοί εκπαιδευτικοί  υποστηρίζοντας την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει η UNICEF στα πλαίσια του Δικτύου Πόλεων για την ένταξη, θεωρούμε ότι:

– η εκμάθηση της  γλώσσας καταγωγής είναι δικαίωμα και σημαντικό εφόδιο για κάθε παιδί σε όποια χώρα και αν ζει.

-η εκμάθηση της  γλώσσας  καταγωγής, σταδιακά, θα πρέπει να γίνεται από αμειβόμενους πρόσφυγες εκπαιδευτικούς, ενταγμένη στις Τάξεις Υποδοχής του δημόσιου σχολείου, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες . Να σημειωθεί ότι πολλοί πρόσφυγες μαθητές αναγκάστηκαν να απέχουν από κάθε εκπαιδευτική διαδικασία για πολλά χρόνια και οι μικρότερες ηλικίες δεν έχουν διδαχθεί ποτέ τη μητρική τους γλώσσα.

– η αλληλεγγύη ,  η αποδοχή  και ο σεβασμός της διαφορετικότητας, η ειρηνική συνύπαρξη και η αλληλοεπίδραση πολιτισμών, είναι δείγματα μιας προοδευτικής  κοινωνίας όπου ο κάθε μαθητής έχει δικαίωμα να ζει αρμονικά με την ιδιαίτερη ταυτότητα και γλώσσα του.

Εμείς  θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε κάθε προσπάθεια, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας,  που θα έχει στόχο την κάλυψη βασικών αναγκών κάθε παιδιού όπως είναι η εκπαίδευση.

ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΡΙΚΑΛΙΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ