Στο 6ο ΓΕΛ ο καθηγητής κ. Ιωάννης Φίκας για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Φιλοσοφίας

21η Νοεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Φιλοσοφίας για το 2024 με θέμα «Φιλοσοφία: γεφυρώνοντας το κοινωνικό χάσμα» και το 6ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων είχε την τιμή και ιδιαίτερη χαρά να φιλοξενήσει τον καθηγητή κ. Ιωάννη Φίκα, πτυχιούχο του Τμήματος Μηχανικών Η/Υ & Πληροφορικής της Πολυτεχνικής Σχολής Πατρών, διδάκτορα της φιλοσοφίας στο Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Ε.Κ.Π.Α., ιδρυτή και πρόεδρο της Ακαδημίας Φαρσάλων. Οι μαθητές και μαθήτριες με τους εκπαιδευτικούς τους παρακολούθησαν στο αμφιθέατρο του σχολείου, την παρουσίαση του κ. Ι. Φίκα με θέμα «Ο Νους, Η Ψυχή, Το Σώμα», παρουσία και του Συμβούλου Εκπαίδευσης Φιλολόγων Τρικάλων κ. Αγαθοκλή Αζέλη.

Προσεκτικά και οργανωμένη στη λεπτομέρειά της η παρουσίαση ανέδειξε τον ρόλο της φιλοσοφίας τόσο στην τελείωση του ανθρώπου (ηθική, ψυχική, πνευματική) όσο και στην προώθηση της κοινωνικής συνοχής.  Με το παρελθόν και το παρόν να συμπορεύονται (καθ’ όλη τη διάρκεια της παρουσίασης),τον απλό αλλά ουσιώδη λόγο, την εικόνα να συμπληρώνει και να επεξηγεί, διατηρήθηκε αμείωτο το ενδιαφέρον ενός δύσκολου κοινού, όπως αυτό των μαθητών/τριών-εφήβων. Παράλληλα έγινε αντιληπτή η εξέλιξη της φιλοσοφικής σκέψης και το πέρασμα από τη Φυσική φιλοσοφία και τους Προσωκρατικούς φιλοσόφους στην Ηθική και Πολιτική Φιλοσοφία του Σωκράτη, του Πλάτωνα, του Επίκουρου και του Στωικού Μάρκου Αυρήλιου.

Ξεκινώντας από τον Πυθαγόρα, δόθηκε έμφαση στην ευεργετική επίδραση της μουσικής στον συναισθηματικό κόσμο, χωρίς να λείπουν οι αναφορές και οι συσχετισμοί με κορυφαίους μουσικούς συνθέτες της νεότερης εποχής (Μπετόβεν, Μότσαρτ, Μπαχ).  Αλλά και γενικότερα τονίστηκε ο παιδαγωγικός ρόλος του αρχαίου θεάτρου και η σχέση της φιλοσοφίας με τη σύγχρονη τέχνη (Βερονέζε, Τιτσιάνο), καθώς η μία τροφοδοτεί την άλλη, ενώ και οι δύο υπηρετούν τον άνθρωπο, στοχεύοντας στον “εξανθρωπισμό” του. Σύμβολα και αλληγορίες ανέδειξαν εμφατικά ότι ο άνθρωπος αποτελεί το κέντρο της ζωής, έχοντας ως βασική του επιδίωξη την απόκτηση της ευδαιμονίας. Μια ευδαιμονία που κατακτάται με την αρμονική συνύπαρξη ανθρώπου-φύσης, την καλλιέργεια αρετών (ψυχικών και ηθικών), τη συνεχή αυτοβελτίωση, τη διατήρηση της αξιοπρέπειας, την απόλαυση μικρών καθημερινών στιγμών, αλλά και το ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο, την προσφορά στο γενικότερο καλό του συνόλου και στο πολιτικό γίγνεσθαι.

Κι όταν η παρουσίαση έφτασε στο τέλος της, ο κ. Ι. Φίκας μετέβη στο ραδιοφωνικό σταθμό του σχολείου κι απάντησε σε ερωτήσεις μαθητών/τριών, αντιπροσωπευτικές των εφηβικών ανησυχιών:  «Απορίες που έχουν να κάνουν περισσότερο με τον ίδιο τον κόσμο που μας περιβάλλει, την κατανόησή του, αλλά και με τη δυνατότητά μας να βρούμε νόημα και τελικά να ευτυχήσουμε μέσα σ’ αυτόν.» όπως οι ίδιοι/ες είπαν. Κατανοώντας, βέβαια, εκ των προτέρων ότι τα φιλοσοφικά ερωτήματα δύσκολα απαντώνται -ή και δεν απαντώνται-, εξέφρασαν την πεποίθηση ότι σε κάθε περίπτωση η παραχώρηση της συνέντευξης, θα αποτελέσει έναυσμα για περαιτέρω στοχασμό και αναζήτηση.

Ιδιαίτερες ευχαριστίες θα πρέπει να δοθούν στις εκπαιδευτικούς κα. Αλεξίου Ελένη και κα. Παπάντου Λουίζα για την οργάνωση της όλης δράσης αλλά και στον εκπαιδευτικό κ. Μπόλη Λεωνίδα για την τεχνική υποστήριξη και βιντεοσκόπηση της εκδήλωσης.

https://www.youtube.com/watch?v=R0N28F8kIPI

Ο Δ/ντής,  ο Σύλλογος Διδασκόντων