Το σκάκι, είναι το κατ’ εξοχήν πνευματικό άθλημα, που πρέπει να κατέχει μία ιδιαίτερη θέση στη διαμόρφωση των νέων πνευματικών ανθρώπων της κοινωνίας, στο σχολείο. Οι δυνατότητες του σκακιού για την ψυχική και πνευματική καλλιέργεια αλλά και για την ανάπτυξη δεξιοτήτων είναι τόσο μεγάλες, ώστε η διάδοσή του πρέπει να είναι μέλημα των υπεύθυνων θεσμών, για την ένταξη του σκακιού σε μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική πολιτική που δεν επαφίεται σε άτομα ή φορείς που προτάσσουν το κέρδος και επιβάλλουν τρόπους λειτουργίας με ανεξέλεγκτες συνέπειες και αμφίβολης ποιότητας παιδαγωγικά αποτελέσματα.
Ως ασφαλιστικές δικλείδες ωστόσο θα πρέπει οπωσδήποτε να συζητηθούν:
α) Εάν είναι παιδαγωγικά σωστή η ανάμειξη σε σχολικούς αγώνες, μαθητών σκακιστικά αρχάριων, με μαθητές που έχουν αθλητικό δελτίο, προπονούνται συστηματικά και συμμετέχουν σε αγώνες σκακιστικών συλλόγων. Το σχολικό σκάκι είναι ένα παιχνίδι που θα πρέπει να χαρίζει στους μαθητές προσωπική χαρά και να αποτελέσει, το ιδανικότερο εργαλείο για τη ανάπτυξη της φαντασίας, της δημιουργικότητας, της αυτενέργειας, του πειραματισμού και της ανακάλυψης. Να είναι εργαλείο ψυχικής και πνευματικής ισορροπίας και να ενσωματώνεται στη ζωή των μαθητών και μετέπειτα ακαδημαϊκών πολιτών σαν μία απολαυστική συνήθεια. Διαφορετικά, απογοητεύει απωθεί και απομακρύνει οριστικά μεγάλο μέρος του μαθητικού κόσμου από ένα χρήσιμο πνευματικό άθλημα.
β) Εάν είναι απαραίτητη η υποχρεωτική διαμονή των μαθητών σε συγκεκριμένα ξενοδοχειακά συγκροτήματα κατά την διεξαγωγή της τελικής φάσης των αγώνων, αφαιρώντας αυθαίρετα κάθε δυνατότητα επιλογής στη διαμονή και τη σίτισή τους. Υπάρχουν,για παράδειγμα, οικογένειες που θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν, να επιλέξουν μια φθηνότερη ή μία διαφορετική λύση, πράγμα το οποίο δεν τους επιτρέπεται. Με άλλα λόγια, η τελική φάση των σχολικών αγώνων, επιτρέπει την περαιτέρω κατηγοριοποίηση των μαθητών ,αποκλείοντας την συμμετοχή των οικονομικά ασθενέστερων μαθητών και δημιουργώντας συνθήκες ανισότητας, που δεν αρμόζει στους στόχους μιας υγιούς δημόσιας παιδείας. Άλλωστε, εφ όσον πρόκειται για σχολικά πρωταθλήματα, γιατί να μην διοργανώνονται σε δημόσιους χώρους ή σχολεία, ώστε το κόστος τους να μην βαρύνει αποκλειστικά και εξ’ ολοκλήρου τους εξουθενωμένους από την οικονομική κρίση γονείς των μαθητών; Και αφού οι εν λόγω μαθητικοί αγώνες της τελικής φάσης δεν έχουν την έγκριση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, γιατί κατά τις προκριματικές φάσεις παραχωρούνται οι σχολικές αίθουσες και γιατί έχουν αποσταλεί, κατά καιρούς, σχετικά έγγραφα από τις ΟΕΣΑ προς τα γραφεία Β/θμιας Εκπ/σης, με αποδέκτες τις σχολικές μονάδες προς ενημέρωση των μαθητών της χώρας; Γιατί ακόμη και φέτος οι δ/νσεις εκπαίδευσης διακινούν τις προσκλήσεις ιδιωτικών σχολείων για την προκριματική φάση; Πότε επιτέλους θα προστατευθεί η μαθητική κοινότητα από τις αυθαίρετες οικονομικές επιβαρύνσεις των παιδιών και των οικογενειών τους; Ποια είναι η θέση του Υπουργείου Παιδείας σε ότι αφορά την διεξαγωγή των σχολικών αγώνων; Γιατί δεν απαντά στα σχετικά με την διεξαγωγή των σκακιστικών σχολικών αγώνων ερωτήματα του Συνηγόρου του Πολίτη;
Στη βάση μιας τέτοιας φιλοσοφίας και θεώρησης ζητάμε τον άμεσο τερματισμό της διοργάνωσης των σχολικών πρωταθλημάτων με τον κραυγαλέα εμπορευματοποιημένο τρόπο διεξαγωγής τους. Να σταματήσουν οι φανταχτερές, χωρίς ουσιαστική αθλητική και παιδαγωγική αξία, φιέστες, που υποχρεώνουν τους γονείς να βάζουν βαθιά το χέρι στις τσέπες για να υποστηρίξουν τη συμμετοχή των παιδιών τους σε αγώνες, που διεξάγονται σε διάφορα ξενοδοχεία και σε πολυσύχναστα εμπορικά κέντρα! Καταγγέλλουμε κάθε υπεύθυνο είτε από την πλευρά της σχολικής είτε από την πλευρά της σκακιστικής κοινότητας, αλλά και κάθε πολίτη που κάνει τα στραβά μάτια μπροστά σε αυτή την δυσάρεστη πραγματικότητα.
Ακολουθούν υπογραφές σκακιστών, γονιών, εκπαιδευτικών, σκακιστικών συλλόγων, συλλόγων γονέων και κηδεμόνων κλπ
Στασινός Παναγιώτης
Πρόεδρος της Ένωσης Σκακιστικών Σωματείων Κεντρικής Ελλάδας (Ε.Σ.Σ.Κ..Ε)
Μέλος της Σκακιστικής Κίνησης ForMat