Η συμφωνία του Παρισιού καθορίζει ένα παγκόσμιο πλαίσιο για την αποφυγή των επικίνδυνων συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, με τον περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη σε επίπεδα πολύ κάτω των 2°C και τη συνέχιση των προσπαθειών για τον περιορισμό της σε αύξηση κατά 1,5°C. Σήμερα, όλο και περισσότερες χώρες στοχεύουν σε καθαρές, μηδενικές εκπομπές CO2 μέχρι το 2050.
Σύμφωνα με το IRENA, για την επίτευξη του στόχου του 1,5°C και της ανθρακικής ουδετερότητας, αναμένεται να κυκλοφορούν κοντά στα 1,8 δισ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EVs) έως το 2050, σχεδόν 200πλασια αύξηση σε σχέση με όσα κυκλοφορούν σήμερα.
H αυξανόμενη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων και των ορυκτών πρώτων υλών, που είναι απαραίτητες για την κατασκευή των κινητήρων και μπαταριών, αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη βιομηχανία παγκοσμίως. Σύμφωνα με την IHS Markit, η ζήτηση του χαλκού αναμένεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια, δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά οχήματα απαιτούν δυόμιση φορές περισσότερο χαλκό από αυτά που κινούνται με μηχανές καύσης.
Ο χαλκός, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, χαρακτηρίζεται ως ακρογωνιαίος λίθος για όλες τις τεχνολογίες που σχετίζονται με την ηλεκτρική ενέργεια. Πρόκειται για ένα μέταλλο που χρησιμοποιείται σχεδόν στα πάντα γύρω μας, όπως στην επέκταση των γραμμών μεταφοράς, στην εγκατάσταση νέων καλωδίων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στην ηλεκτροδότηση των υφιστάμενων συσκευών και αυτοκινήτων κ.α..
Αυτή η συγκυρία δημιουργεί μια ιστορική ευκαιρία για την Ελλάδα, καθώς η χώρα μας διαθέτει ένα πλούσιο σε ορυκτούς πόρους υπέδαφος. Ένα σημαντικό ποσοστό του ορυκτού πλούτου της χώρας εντοπίζεται στη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα στη ΒΑ Χαλκιδική, όπου η αξία των συνολικών αποθεμάτων αποτιμάται στα 72 δισ. ευρώ. Δημιουργείται λοιπόν η ευκαιρία ώστε η Ελλάδα να καταστεί ως μια από τις σημαντικότερες παραγωγούς χαλκού και χρυσού διεθνώς.
Ενδεικτικά, στα Μεταλλεία Κασσάνδρας που λειτουργεί και αναπτύσσει η εταιρεία Ελληνικός Χρυσός και συγκεκριμένα στο παγκοσμίου κλάσης πορφυριτικό κοίτασμα στις Σκουριές, υπάρχουν βεβαιωμένα αποθέματα 740.000 τόνων χαλκού και 3,6 εκατ. ουγκιών χρυσού.
Το υπερσύγχρονο μεταλλείο των Σκουριών, το οποίο βρίσκεται σήμερα ολοκληρωμένο κατά το ήμισυ και του οποίου η κατασκευή πρόκειται πολύ σύντομα να επανεκκινήσει, εκτιμάται ότι κατά τη διάρκεια ζωής του (~20 έτη) θα παράγει κατά μέσο όρο 140.000 ουγγιές χρυσού και 67 εκατομμύρια λίβρες χαλκού σε ετήσια βάση, δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις για περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Οι Σκουριές θα αποτελέσουν μια νέα πηγή εφοδιασμού για την ευρωπαϊκή βιομηχανία και θα συνεισφέρουν στην αυτάρκεια και την ανθεκτικότητα της ευρωπαϊκής εφοδιαστικής αλυσίδας σε κρίσιμες πρώτες ύλες, όπως ο χαλκός. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι το έργο των Σκουριών θα διαδραματίσει ένα καίριο ρόλο στην πράσινη ενεργειακή μετάβαση της Ευρώπης, θέτοντας παράλληλα τις βάσεις, ώστε η Ελλάδα να διεκδικεί μια από τις πρώτες θέσεις στην παραγωγή χρυσού στην Γηραιά ήπειρο.
Παράλληλα, η πλήρης ανάπτυξη των Μεταλλείων Κασσάνδρας θα αποφέρει σημαντικά οφέλη τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, καθώς προβλέπεται η δημιουργία συνολικά 5.000 άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας, καθώς και φορολογικά έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο άνω των 2 δισ. δολαρίων από φόρους και εισφορές. Παράλληλα, εκτιμάται πως η αξία αγορών προς Έλληνες προμηθευτές θα είναι άνω των 4 δισ. δολαρίων, ενώ κατά τη διάρκεια ζωής των μεταλλείων θα επενδυθούν 80 εκατ. δολάρια σε προγράμματα εταιρικής υπευθυνότητας για την ανάπτυξη προγραμμάτων και την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων που θα ωφελήσουν αποκλειστικά την τοπική οικονομία και θα συμβάλουν στην μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της περιοχής.