«Όλα καλά και όλα ωραία» παρουσίασε τα πράγματα από τα Τρίκαλα ο Υπουργός Οικονομίας Δημήτρης Παπαδημητρίου

Σε πολιτική εκδήλωση της Ν.Ε .του ΣΥΡΙΖΑ Τρικάλων με θέμα «Ο Αγροτικός Τομέας πυλώνας για την ανάπτυξη της χώρας», που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Δημοτικού συμβουλίου Τρικάλων, παρέστη το πρωί της Κυριακής και μίλησε ο Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης της Κυβέρνησης Δημήτρης Παπαδημητρίου.

Την εκδήλωση  συντόνισε ο Γραμματέας της Ν.Ε του ΣΥΡΙΖΑ Τρικάλων Σταύρος Νταούλας, ο οποίος στην αρχή αφού ευχαρίστησε τον κόσμο και τους εκπροσώπους των φορέων για την παρουσία τους, έδωσε το λόγο στον Υπουργό Δημήτρη Παπαδημητρίου.

Ο Υπουργός στην ομιλία του παρουσίασε στο πολυπληθές ακροατήριο, αναλύοντας δέκα λόγους, για τους οποίους σύμφωνα με τον ίδιο και την κυβέρνηση, η χώρα έχει μπει σε τροχιά ανάπτυξης, αναφέροντας χαρακτηριστικά το θετικό πλεόνασμα στις εξαγωγές, το ρεκόρ αφίξεων στον τουρισμό την φετινή σεζόν που έφτασε στον αριθμό-ρεκόρ των 30 εκ. αφίξεων, την αύξηση 5,1% στην ιδιωτική κατανάλωση, στην αύξηση της απασχόλησης κατά 232. 000 εργαζομένους, στην μείωση της ανεργίας από το 26,6% στο 23,5%, τις πρόσθετες επενδύσεις και την γενικότερη οικονομική δυναμική που δημιουργείται στη χώρα, στα έργα υποδομών που είναι σε εξέλιξη κλπ. Φυσικά δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο μεγάλο πλεονέκτημα για την χώρα, που είναι ο αγροτικός τομέας, την ίδια ώρα που οι Θεσσαλοί αγρότες ετοιμάζουν να στήσουν τα μπλόκα τους στη Νίκαια, διαμαρτυρόμενοι για τις πολιτικές της κυβέρνησης στο αγροτικό.

Και όλα αυτά σε μια περίοδο, που ναι μεν μπορεί κάποιοι δείκτες να εμφανίζονται θετικοί, αλλά από την άλλη ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού βρίσκεται σε κατάσταση βαθιάς φτώχειας, ανέχειας και ανεργίας.

Στην εκδήλωση μίλησαν επίσης οι Βαγγέλης Νικολαΐδης, επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης και ο Θανάσης Δημάκης από το τμήμα αγροτικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ και μέλος της Π.Γ. του κόμματος, ο οποίος έκανε λόγο για το ασφαλιστικό, λέγοντας πως είναι ένα δύσκολο διαχειρίσιμο θέμα, ενώ όσον αφορά τις συντάξεις σημείωσε πως δεν θα γίνει καμιά μείωση στη βασική σύνταξη, ενώ η ελάχιστη εθνική σύνταξη θα παραμείνει στα 384 ευρώ.

Στη συνέχεια ακολούθησαν τοποθετήσεις και αιτήματα προς τον Υπουργό Οικονομίας από τους τέσσερις Δημάρχους του νομού, Δημήτρη Παπαστεργίου Τρικάλων, Χρήστο Σινάνη (Καλαμπάκας), Κώστα Μαράβα (Πύλης), Θανάση Μεριβάκη (Φαρκαδόνας), τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Τρικάλων Βασίλη Γιαγιάκο, τον Πρόεδρο της Συνεταιριστικής τράπεζας Θεσσαλίας Αναστάσιο Λάππα, τον Πρόεδρο των κτηνοτρόφων Δημήτρη Κώττη κ.α

 

H ομιλία του υπ.Οικονομίας και ανάπτυξης.

Κύριε πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι,

Ζούμε σε μία εποχή στην οποία η έννοια της ομαλότητας και της κανονικότητας έχει εκλείψει και όπου οι αλλαγές είναι ραγδαίες και ανατρεπτικές σε όλα τα επίπεδα της οικονομίας, της κοινωνίας, της τεχνολογίας, του περιβάλλοντος και των γεωστρατηγικών ισορροπιών. Μέσα σε αυτό το ασταθές και αβέβαιο κλίμα και με την Ευρώπη να δοκιμάζεται σκληρά όσον αφορά τις μελλοντικές προοπτικές της, η Ελλάδα κάνει τα πρώτα ουσιαστικά βήματα εξόδου από την μακρόχρονη κρίση της.

Και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την Περιφέρεια Θεσσαλίας η οποία στη διάρκεια της κρίσης (2007-2014) έχασε το 23% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας της, οριακά λιγότερο απ όσο έχασεη ελληνική οικονομία συνολικά, αλλά ήταν η μόνη περιφέρεια της χώρας της οποίας ο αγροτικός τομέας σημείωσε έστω μικρή άνοδο 1,4%καταλαμβάνοντας τη 2η θέση πανελλαδικά σε μέγεθος μετά τη Κεντρική Μακεδονία και αυξάνοντας το ποσοστό συμμετοχής του στην συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία της Θεσσαλίας από 7,9% το 2007 σε 10,4% το 2014. Εξέλιξη που σηματοδοτεί τις σημαντικές δυνατότητες της Θεσσαλίας να πρωτοστατήσει στην ανάκαμψη της οικονομίας μέσω του αγροτικού τομέα και των εξαγωγών προϊόντων της αγροδιατροφικής βιομηχανίας.

Αλλά για να επανέλθομε στην εθνική οικονομία, μετά από μία πολυετή περίοδο ύφεσης και μεταρρυθμίσεων στις αγορές, κατά την οποία η Ελλάδα πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη δημοσιονομική εξυγίανση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ βελτιώνοντας το διαρθρωτικό πρωτογενές ισοζύγιο του προϋπολογισμού κατά 17 ποσοστιαίες μονάδες του δυνητικού ΑΕΠ, η οικονομία ανακάμπτει ήδη από το 3ο τρίμηνο του 2016 όπως μαρτυρούν τα εξής 10 γεγονότα:

 

  1. Το πραγματικό ΑΕΠ το τρίτο τρίμηνο αυξήθηκε ετησίως 1,8% προδικάζοντας το οριακά θετικό κλείσιμο του έτους κι ενώ οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ και της ΕΕ για το 2017 αναφέρουν άνοδο κατά 2,8%.

 

  1. Ο όγκος των ακαθάριστων επενδύσεων παγίου κεφαλαίου αυξήθηκε 12,6% αντίστοιχα, ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις προγραμματίζουν επενδύσεις άνω των 2 δις για το 2017.

 

  1. Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών επεκτάθηκαν 8,5% σε σταθερές τιμές αποφέροντας ένα θετικό πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών για πρώτη φορά από το 1948. Επίσης, το 2016 είχαμε ρεκόρ αφίξεων 30 εκατομ. στον τουρισμό με την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια να αυξάνει 10%, ενώ κορυφώθηκε το επενδυτικό ενδιαφέρον για ελληνικά ξενοδοχεία με 140 επενδύσεις.

 

  1. Η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε 5,1% σε ετήσια βάση σε πραγματικούς όρους οικονομίας το ίδιο διάστημα, ενώ τον Δεκέμβριο σταμάτησε ο αποπληθωρισμός με τον δείκτη τιμών καταναλωτή να μένει σταθερός σε ετήσια βάση και να αυξάνει 1% έναντι του Νοεμβρίου.

 

  1. Οι ξένες άμεσες επενδύσεις υπερδιπλασιάστηκαν την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου από € 703 εκατομμύρια το 2015 σε € 2303 εκατ. το 2016 σημειώνοντας ετήσια αύξηση 228%.

 

  1. Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 232.000 άτομα από το 1ο τρίμηνο του 2015 έως το 3ο τρίμηνο του 2016, ενώ το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε αντίστοιχα κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες από 26,6% σε 22,6%.

 

  1. Η ανταγωνιστικότητα του κόστους της εργασίας βελτιώθηκε κατά 24% έναντι 37 χωρών την περίοδο 2009-2015.

 

  1. Την διετία 2016-2017 η Ελλάδα υλοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα εν εξελίξει προγράμματα ιδιωτικοποιήσεων παγκοσμίως (COSCO, Περιφερειακά αεροδρόμια, Ελληνικό, ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ.λπ.), το οποίο αναμένεται να φέρει πρόσθετες επενδύσεις € 1,6 δις περίπου το 2017.

 

  1. Ακόμη, στο 11μηνο 2016 ο γενικός δείκτης βιομηχανικής παραγωγής σημειώνει άνοδο 2,3% ετησίως έναντι μόλις 0,5% την αντίστοιχη περίοδο του 2015.

 

  1. Τέλος, σε συνδυασμό με τα παραπάνω, η επιτυχής ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η αναβάθμιση των ελληνικών συστημικών τραπεζών από το διεθνή οίκο αξιολόγησης Moody’s συνέβαλαν στη βελτίωση του οικονομικού κλίματος στις 94,6 μονάδες τον Δεκέμβριο 2016 από 92,4 μονάδες τον Νοέμβριο (ΙΟΒΕ). Βελτίωση η οποία τεκμαίρεται από την αύξηση των ρέπος στις ελληνικές Τράπεζες κατά τους τελευταίους μήνες.

 

Όλα αυτά τα στοιχεία πιστοποιούν  ότι η  έξοδος από την ύφεση δε συνιστά πλέον πρόβλεψη, αλλά γεγονός που διαψεύδει την καταστροφολογία.

Η Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα δεν μιλά απλώς για οικονομική ανάκαμψη, αλλά για μια γενικότερη  θετική δυναμική. Πράγματι, τα «κόκκινα δάνεια» για πρώτη φορά από την αρχή της κρίσης έχουν αρχίσει να μειώνονται, παρατηρείται μικρή αλλά σταθερή επιστροφή καταθέσεων και δημιουργούνται προϋποθέσεις πιστωτικής επέκτασης.

Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης και η ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής  Κεντρικής Τράπεζας θα επιτρέψει τη δοκιμαστική έξοδο στις αγορές, γεγονός που θα οδηγήσει σε μείωση των επιτοκίων δανεισμού όχι μόνο για το κράτος, αλλά και για τις τράπεζες και τις επιχειρήσεις.

Υπό τις συνθήκες αυτές, οι ρυθμοί ανάκαμψης για το 2017 και 2018 θα επιταχυνθούν σημαντικά και οι δημοσιονομικοί στόχοι θα επιτευχθούν χωρίς πρόσθετα μέτρα. Οι προϋποθέσεις, λοιπόν, για  έγκαιρη και επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος υπάρχουν και είναι ισχυρές.

Μοναδική πηγή αβεβαιότητας είναι οι αποκλίνουσες στρατηγικές μεταξύ των δανειστών. Προτάσεις για νέα μέτρα και μάλιστα για την περίοδο μετά το 2018 δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές. Σε κάθε περίπτωση, η Κυβέρνηση εργάζεται με βάση το βασικό και θετικό σενάριο και θα κάνει από την πλευρά της ό,τι χρειαστεί για να επιλυθούν έγκαιρα οι λίγες εναπομείνασες εκκρεμότητες.

Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση σταδιακά βελτιώνει τα δημοσιονομικά περιθώρια για τον ιδιωτικό τομέα και εφαρμόζει πολιτικές που επιδρούν θετικά στην στρατηγική της για την προσέλκυση επενδύσεων, την αύξηση των εξαγωγών και τη δημιουργία φιλικότερου επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Ανάλογα, δε, με την πρόοδο της δημοσιονομικής εξυγίανσης, η κυβέρνηση σκοπεύει να προχωρήσει στην ελάφρυνση του φορολογικού βάρους για τον ιδιωτικό τομέα.

Θέλω εδώ να επισημάνω πως, σύμφωνα με την τελευταία (Οκτώβριος 2016) πανευρωπαϊκή έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, στην Ελλάδα εστιάζονται στην πρόσβαση σε χρηματοδότηση και στις γραφειοκρατικές κανονιστικές ρυθμίσεις.

Όχι τυχαία, λοιπόν, η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα στη δημιουργία ενός όσο το δυνατόν φιλικότερου επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος μέσα από τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο, τη θεσμοθέτηση της ηλεκτρονικής σύστασης επιχειρήσεων, την επιτυχή απορρόφηση των πόρων των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών ταμείων και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων, το βαθμιαίο άνοιγμα στον ανταγωνισμό των κλειστών αγορών προϊόντων και τη διευθέτηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων με στόχο τη μείωση τους κατά 40 δις έως το 2019.

Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση προγραμματίζει την θεσμική και οργανωτική αναβάθμιση της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ με προοπτική την αναγκαία αναθεώρηση του Νόμου για τις ΣΔΙΤ, προχωρά στην αναθεώρηση της νομοθεσίας για τις Στρατηγικές Επενδύσεις, ολοκληρώνει και ήδη θέτει σε δημόσια διαβούλευση το νέο Κανονιστικό Πλαίσιο για την ταχεία και αποτελεσματική εξωδικαστική ρύθμιση του συνολικού χρέους των βιώσιμων Επιχειρήσεων, θεσμοθέτησε το Ταμείο Συμμετοχών για τη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, και τέλος, υπέγραψε τη σύσταση και ενεργοποιεί άμεσα δύο νέα εργαλεία, του Ταμείου Επιχειρηματικότητας ΙΙ μέσω του ΕΤΕΑΝ, καθώς και του Προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ οίκον».

Από τις τρεις τελευταίες πλατφόρμες θα εισρεύσουν αθροιστικά στην πραγματική οικονομία 2 δισ. ευρώ, 1 δισ. από δημόσιους πόρους και ένα 1 δισ. ακόμα από τη μόχλευση.

Όσον αφορά τα γενικότερα μέσα χρηματοδότησης που επιστρατεύει η κυβέρνηση να θυμίσουμε τα εξής:

Προγράμματα συνολικού ύψους € 20 δις έχουν εγκριθεί από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) για την Ελλάδα για την περίοδο 2014-2020. Οι κύριοι τομείς στους οποίους θα διοχετευτούν τα κονδύλια είναι η μεταποίηση, ο τουρισμός, η ενέργεια και η αγροδιατροφή/βιομηχανία τροφίμων. Πρόκειται για τομείς στρατηγικής σημασίας στους οποίους θα βασιστεί η ανάπτυξη τηςΘεσσαλίας. Πάντως, ενώ από το ΕΣΠΑ αναλογεί στην Περιφέρεια Θεσσαλίας το ποσό των 377 εκατομ. κύριας χρηματοδότησης,το ποσοστό ενεργοποίησης περιορίζεται σε 38% και είναι (μαζί με την Πελοπόννησο) το χαμηλότερο στην χώρα, υποδηλώνοντας τις αναξιοποίητες χρηματοδοτικές δυνατότητες και τα αναπτυξιακά περιθώρια που υπάρχουν.

Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προχώρησε σε επένδυση άνω του € 1,3 δις στην ελληνική οικονομία το 2015 και € 5,8 δις τα τελευταία πέντε χρόνια. Η ενέργεια και οι υποδομές μεταφορών ανήλθαν συνολικά στο 30% της επένδυσης, ενώ η στήριξη σε ΜμΕ έφτασε το 19%, υπογραμμίζοντας τη δέσμευση της Τράπεζας για στήριξη της συνεχούς επένδυσης στην Ελλάδα.

Στο Πρόγραμμα Επενδύσεων του Σχεδίου Γιουνκέρ (EFSI) η Ελλάδα καταλαμβάνει την πέμπτη θέση στην απορρόφηση πόρων, γεγονός που αντιστοιχεί σε ετήσια συνολική χρηματοδότηση ύψους 1,2 δις ευρώ κατά μέσο όρο. Σύμφωνα με δηλώσεις του Πρόεδρου της ΕΤΕπ το ποσό αυτό θα μπορούσε να αυξηθεί εμπροσθοβαρώς στα 3 δις.

Τέλος, σύμφωνα με τον αρχικό προϋπολογισμό του Αναπτυξιακού Νόμου 4399/2016 θα παρασχεθούν: € 480 εκ. με τη μορφή  χρηματικών ενισχύσεων και επιχορηγήσεων για την περίοδο 2016-2022, και πάνω από € 3 δις σε φοροαπαλλαγές μέχρι το 2031. Μέχρι σήμερα στην Δ/νση Περιφερειακής Αναπτυξιακής  Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών έχουν υποβληθεί εκ μέρους της Περιφέρειας Θεσσαλίας 32 επενδυτικά σχέδια, προϋπολογισμού86 εκατομ.ευρώ, εκ των οποίων τα περισσότερα (20 συγκεκριμένα) αφορούν την αγροδιατροφή και τη βιομηχανία τροφίμων-ποτών.

Εξάλλου, αξίζει να τονιστεί πως μόλις υπερδιπλασιάσαμε (τέλος του 2016) τη χρηματοδότηση του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) για τις 13 Περιφέρειες της χώρα με συνέπεια το αρχικό ποσό των 125 εκ. € του Εθνικού ΠΔΕ των Περιφερειών (αρχές του 2016) να αυξηθεί στο συνολικό ποσό των 300 εκ. € με άμεση δυνατότητα χρηματοδότησης των έργων από τις περιφερειακές αρχές.

Οι παραπάνω γενικές κατευθύνσεις και πολιτικές στήριξης, ωστόσο, δεν επαρκούν για την επενδυτική άνοιξη και την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της οικονομίας, αν οι γηγενείς δυνάμεις κάθε περιφέρειας δεν αναλάβουν την αναγκαία δράση για την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού τους, την προσέλκυση επενδύσεων και τον μετασχηματισμό των τοπικών οικονομιών τους.

Η Θεσσαλία παρουσιάζει αναμφισβήτητη προνομιακή γεωγραφική θέση καθότι βρίσκεται στο μέσον της χώρας συνδέοντας όλες τις άλλες περιφέρειες και με επίκεντρο τον Νομό Λάρισας αποτελεί τον σιτοβολώνα της Ελλάδας. Το γεγονός αυτό μπορεί να δημιουργήσει πλεονέκτημα στη ροή των αγροτικών προϊόντων αλλά και υπηρεσιών (τουρισμός, logistic, εκπαίδευση) προς τις λοιπές περιφέρειες αλλά και τις γειτονικές χώρες. Η δυνατότητα ανάδειξης της Θεσσαλίας ως διαμετακομιστικού κόμβου ενός σχήματος συνδυασμένων μεταφορών και η αυξανόμενη ζήτηση εγχώριων αγαθών και εμπορευμάτων μπορεί να ενισχυθεί με την αξιοποίηση οριζόντιων τεχνολογιών μεταφορών, εφοδιαστικής αλυσίδας και πληροφορικής.

Ειδικότερα, η ευνοϊκή τουριστική συγκυρία εξωθεί ένα ισχυρό τουριστικό ρεύμα από την Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τη Ρωσία προς την Ελλάδα που οφείλει κάλλιστα να αξιοποιήσει η Θεσσαλία σε μόνιμη βάση αξιοποιώντας τα ορεινά και θαλάσσια αξιοθέατα της, εφόσον προηγουμένως κατορθώσει και αναβαθμίσει τις υποδομές της.

Συγκεκριμένα, χρειάζεται να εκσυγχρονίσει το ξενοδοχειακό της δυναμικό, καθώς το 45% των ξενοδοχείων της είναι 1 και 2 αστέρων όταν το αντίστοιχο ποσοστό πανελλαδικά δεν ξεπερνά το 35%. Επίσης χρειάζεται να αναπτύξει ένα εύρος διαφοροποιημένων τουριστικών προϊόντων με ειδικές μορφές τουρισμού όπως ο αγροτουρισμός, ο ορεινός και χειμερινός τουρισμός κλπ που θα τονώσουν τη ζήτηση και θα προσελκύσουν επενδύσεις.

Όσον αφορά τα έργα υποδομών που βρίσκονται σε εξέλιξη :

(α) Στο έργο του Αυτοκινητόδρομου της Κεντρικής Ελλάδος με τη Συμφωνία Τροποποίησης του Δεκεμβρίου 2013 προβλέπεται η κατασκευή του τμήματος Α/Κ Ξυνιάδος έως Α/Κ Τρικάλων μήκους 79 χλμ. περίπου.Μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2016 είχαν συντελεστεί κατασκευαστικές εργασίες στον Ε65 που αντιστοιχούν στο 89 % του έργου Μελετών – Κατασκευών του ανωτέρω τμήματος.Με τη Συμφωνία για την Έγκαιρη Ολοκλήρωση του Έργου που υπογράφτηκεστις 11/5/2016 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Παραχωρησιούχουπροβλέπεται η Λειτουργική κυκλοφορία του μέχρι 31/3/2017 και η ολοκλήρωση των κατασκευών του Έργου μέχρι την 31/8/2017.

Με την Συμφωνία Τροποποίησης του Έργου Παραχώρησης του Αυτοκινητόδρομου Ε65 του Δεκεμβρίου 2013 ορίστηκαν ως αναβαλλόμενα τα τμήματα:

 

Ι. Τμήμα Ημικόμβου ΠΑΘΕ – Α/Κ Ξυνιάδας. (Νότιο Αναβαλόμενο Τμήμα)

ΙΙ. Τμήμα Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Γρεβενών.

ΙΙΙ. Τμήμα Α/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατίας. (Βόρεια Αναβαλόμενα Τμήματα.)

 

α. Για το τμήμα Ημικόμβος ΠΑΘΕ Α/Κ Ξυνιάδας το Ελληνικό Δημόσιο συμφώνησε με τον Παραχωρησιούχο για την συνέχιση του τμήματος αυτού και κατόπιν αυτού συνετάγη και απεστάλη ο απαιτούμενος φάκελος προς τηνΕυρωπαϊκή Ένωση για την έγκρισή του για την συγχρηματοδότηση του έργου στο πλαίσιο του τρέχοντος Χρηματοδοτικού Προγράμματος 2014 – 2020 όπου το έργο έχει εγγραφεί με προϋπολογισμό 310.000.000 €. Δεδομένου ότι οι περιβαλλοντικοί όροι έχουν ήδη εγκριθεί από την αρμόδια Υπηρεσία Περιβάλλοντος, αναμένεται η έγκριση του σχετικού φακέλου από τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Η κατασκευή στο τμήμα αυτό προβλέπεται να ξεκινήσει εντός του Α΄ εξαμήνου του 2017.

β. Για τα τμήματα Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Γρεβενών καιΑ/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατίας το Ελληνικό Δημόσιο συμφώνησε με τον Παραχωρησιούχο για την συνέχιση της κατασκευής τους και ο τελευταίος υπέβαλε στην Υπηρεσία μελέτεςεναλλακτικής χάραξης για το τμήμα Α/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατίας ώστε τοΥπουργείο να αξιολογήσει και να επιλέξει την βέλτιστη χάραξη για τοτμήμα αυτό.

Ήδη η Περιβαλλοντική μελέτη της προτεινόμενης εναλλακτικής χάραξηςέχει υποβληθεί στην αρμόδια Περιβαλλοντική Υπηρεσία και αναμένεται η έγκρισή της.

Όσον αφορά, τέλος, τις χρηματοδοτήσεις των έργων και μελετών στην Περιφέρεια Θεσσαλίας που έχουμε εντάξει στο τρέχον ΠΔΕ του υπουργείου μας, προβλέπεται προϋπολογισμός 5 εκατομ. για 6 έργα φυσικών καταστροφών, προϋπολογισμός 24,3 εκατομ. για 3 υδραυλικά έργα, προϋπολογισμός 13,1 εκατομ. για οδικά έργα και προϋπολογισμός 0,5 εκατομ για έργα εκπαίδευσης.

 

Για την Θεσσαλία οι δυνατότητες του πρωτογενούς τομέα, της αγροδιατροφικής βιομηχανίας και του τουρισμού για ουσιαστική συμβολή στην έξοδο από την κρίση είναι σημαντικές και θα πρέπει να αξιοποιηθούν τόσο με ποσοτικούς όσο και με ποιοτικούς όρους.  Με άξονα τις εξαγωγές, υπάρχουν σοβαρές δυνατότητες για τον εκσυγχρονισμό της παραγωγικής δραστηριότητας. Όχι τυχαία, τον περασμένο Νοέμβριο οι εξαγωγές τροφίμων και ζώντων ζώων, ποτών και καπνού είχαν την μεγαλύτερη ετήσια αύξηση (19% και 15% αντίστοιχα), όπως το ίδιο και στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου (12% και 11% αντίστοιχα).

Μέχρι σήμερα, ο αγροτικός τομέας για σημαντικό τμήμα των αγροτών λειτούργησε όχι ως η βασική, αλλά ως συμπληρωματική πηγή εισοδήματος ή/και ως η απλή προϋπόθεση πρόσβασης σε επιδοτήσεις. Μια τέτοια αντίληψη είχε ως αποτέλεσμα ορισμένοι να μην ασχοληθούν με τον αγροτικό τομέα με επαγγελματικούς όρους.

Αυτό εκφράζεται στην ελλιπή μέριμνα για τη διαμόρφωση του κόστους, για την πρόσβαση στην αγορά, για τη συλλογική δραστηριότητα κ.λπ. Μετά τις επιπτώσεις της ύφεσης στο εισόδημα και στην απασχόληση, η προσέγγιση της σημασίας της αγροτικής παραγωγής έχει αλλάξει για ορισμένα τμήματα των αγροτών αλλά και του αστικού πληθυσμού, με την αγροτική παραγωγή να αναβαθμίζεται ως η κυριότερη, πλέον, πηγή εισοδήματος για το τμήμα των αγροτών που απώλεσαν εισοδήματα εκτός αγροτικού τομέα και  με το φαινόμενο της εισόδου νέων στον πρωτογενή τομέα.

Αυτά τα δύο νέα φαινόμενα είναι δυνατό να αξιοποιηθούν τόσο για τον τεχνολογικό και τον οργανωτικό εκσυγχρονισμό όσο και για τη διάδοση νέας φιλοσοφίας για τον πρωτογενή τομέα.

Η Θεσσαλία έχει όλα τα περιθώρια να προσελκύσει επενδύσεις και να μετασχηματίσει τη μεταποίηση χαμηλής γνώσης και τις απαρχαιωμένες δομές διακυβέρνησης αξιοποιώντας τη γνώση και τις υποδομές της περιοχής, ώστε να καταστεί σημαντικό αγροτοβιομηχανικό κέντρο και τουριστικό θέρετρο για την ευρύτερη περιοχή. Και στην προσπάθεια της αυτή θα έχει την αμέριστη συμπαράσταση και ενίσχυση της Πολιτείας.