Σημαντική άνοδο αναμένεται να εμφανίσουν οι πωλήσεις ηλεκτρικών και ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων φέτος, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, αλλά και τη διαχρονική πορεία των ταξινομήσεων των αυτοκινήτων που δεν στηρίζουν τη λειτουργία τους –τουλάχιστον αποκλειστικά– σε κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ενδεικτικά της διαρκούς ανόδου των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι τα μεγέθη του 2022 της Tesla Greece, της εταιρείας που συνδέεται άμεσα με τον αμερικανικό όμιλο Tesla του Ελον Μασκ.
Η εταιρεία, που έχει αντικείμενο, όχι μόνο την εμπορική διάθεση των Tesla αλλά και την έρευνα και ανάπτυξη (R&D), αύξησε την περασμένη χρήση τα έσοδα από πωλήσεις κατά 20,4%, σε σύγκριση με το 2021, σε 34,4 εκατ. ευρώ. Εάν συμπεριληφθεί η συνεισφορά της δραστηριότητας R&D, ο συνολικός κύκλος εργασιών της Tesla Ελλάδας διαμορφώθηκε σε 35,5 εκατ. ευρώ. Λόγω, όμως, του υψηλού κόστους πωληθέντων, που διαμορφώνεται σε περίπου 32 εκατ. ευρώ, τα κέρδη πριν και μετά από φόρους διαμορφώνονται σε 634.000 ευρώ και 362.400 ευρώ αντίστοιχα. Η Tesla Ελλάδας πραγματοποίησε τον Δεκέμβριο του 2020 τις πρώτες 11 πωλήσεις των ομώνυμων οχημάτων της, αριθμός που εκτοξεύθηκε σε περίπου 606 το 2021 και παρέμεινε σταθερός το 2022. Ωστόσο, η φετινή χρονιά φαίνεται να προδιαγράφεται μία από τις καλύτερες για την εταιρεία, δεδομένου ότι οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων Tesla το πρώτο πεντάμηνο υπερτριπλασιάστηκαν, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, έχοντας διαμορφωθεί σε 772, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Η σημαντική αυτή άνοδος αποδίδεται και στην άμβλυνση των προβλημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας, με την εταιρεία να εκτιμά ότι τα επόμενα χρόνια θα αυξήσει, ετησίως, κατά μέσον όρο τις πωλήσεις της σε ποσοστό 50%.
Τα ανοδικά, όμως, μεγέθη της Tesla Ελλάδας συμβαδίζουν με την ευρύτερη αύξηση των πωλήσεων ηλεκτροκίνητων και ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με στοιχεία της ασφαλιστικής εταιρείας Pricefox, βάσει των παραδόσεων μόνο του πρώτου τετραμήνου, το ποσοστό των ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αντιστοιχεί στο 5,85% του συνόλου των πωλήσεων. Το ποσοστό αυτό περιοριζόταν στο 0,3% το 2019 και ανήλθε για το σύνολο του 2022 σε 4,7%. Βάσει των ίδιων στοιχείων, το πρώτο τετράμηνο πωλήθηκαν 4.055 υβριδικά και plug-in από 1.880 το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και 6.700 και 2.135 το 2021 και το 2020 αντίστοιχα. Στα πιο ευπώλητα αυτοκίνητα ανήκουν τα Tesla Model Y και 3, με την πεντάδα να συμπληρώνουν το Volkswagen ID.4, το Fiat 500 και το Volvo XC40.
«Οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων βαίνουν συνεχώς αυξανόμενες, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπου το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς αυξήθηκαν κατά 20%, σε άνω του 1,1 εκατ. Απαιτούνται βέβαια οι κατάλληλες υποδομές, όπως σταθμοί φόρτισης, η δημιουργία των οποίων επιταχύνεται και στην Ελλάδα. Ωστόσο, παρά το αρχικό κόστος αγοράς που είναι υψηλότερο στα ηλεκτροκίνητα, σε σχέση με τα βενζινοκίνητα, οι δαπάνες συντήρησης είναι πολύ μικρότερες. Υπολογίζεται ότι διαμορφώνονται στην τριετία σε 1.200 ευρώ στα βενζινοκίνητα, ενώ ξεπερνούν ελαφρώς τα 200 ευρώ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», σημειώνει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της Pricefox Δημήτρης Τσατίρης.