Νent, o νέος ανταγωνιστής του Netflix

Oι περιορισμοί της πανδημίας σε όλες τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της οικιακής ψυχαγωγίας και του αριθμού των συνδρομητών σε υπηρεσίες βιντεοσκοπημένων σειρών και ταινιών μέσω Διαδικτύου. Και αυτό, επίσης, μεταφράζεται στο ότι πρώτη φορά στα χρονικά οι εν λόγω συνδρομητές υπηρεσιών ροής ξεπέρασαν τους αντίστοιχους της συνδρομητικής τηλεόρασης, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα των Financial Times  – ωστόσο, αυτό δεν  χαροποιεί τις ευρωπαϊκές εταιρείες μέσων ενημέρωσης. Σε σχεδόν κάθε γωνιά της ηπείρου οι κυρίαρχοι πάροχοι υπηρεσιών ροής είναι Αμερικανοί, αν και υπάρχει κι ένα αντίπαλον δέος, που λέγεται Νent και εδρεύει στη Στοκχόλμη. Πρόκειται για έναν σκανδιναβικό όμιλο υπηρεσιών ροής με 3 εκατομμύρια συνδρομητές.

Μονοπώλιο

Σε σύνολο 141 εκατομμυρίων συνδρομητών στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, σχεδόν το 86% παρέχεται από αμερικανικούς ομίλους, τύπου Netflix, Amazon Prime και Disney Plus, σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας ανάλυσης δεδομένων, Ampere Analysis. Κι ενώ συνήθως το Χόλιγουντ και οι εταιρείες παραγωγής του πουλούσαν και ταινίες και τηλεοπτικές σειρές σε ευρωπαϊκά ΜΜΕ, τώρα οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών ροής των ΗΠΑ δεν διανέμουν το ποιοτικό τους περιεχόμενο. Αντιθέτως, δημιουργούν απευθείας σχέσεις με το ευρωπαϊκό καταναλωτικό κοινό, παραγκωνίζοντας τους εδραιωμένους παίκτες. Λόγου χάριν, το Netflix αυξάνει τις τοπικές του παραγωγές, όπως είναι το «Dark» στη Γερμανία και το «Lupine» στη Γαλλία, χρησιμοποιώντας έναν εκτιμώμενο παγκόσμιο προϋπολογισμό περιεχομένου ύψους 17 δισ. δολαρίων. Αν τον συγκρίνουμε με τον προϋπολογισμό για την τηλεόραση του ΒΒC, αυτός θα ωχριά μπροστά του. Ο προϋπολογισμός του Netflix είναι σχεδόν οκταπλάσιος, ενώ έναντι του ITV είναι δωδεκαπλάσιος. Η δε Disney Plus, η οποία ξεκίνησε τις υπηρεσίες της πριν από λιγότερο από ένα χρόνο, εξασφάλισε 13 εκατομμύρια χρήστες στη Δυτική Ευρώπη, βομβαρδίζοντάς τους με τις μεγάλες παραγωγές της τύπου «Μάρβελ» και «Ο Πόλεμος των Αστρων».

Στον σκανδιναβικό βορρά υπάρχει ένας αμφισβητίας της αμερικανικής κυριαρχίας. Λέγεται Nordic Entertainment Group (Nent) με έδρα τη Στοκχόλμη και είναι ένας σχετικά μικρός όμιλος. Τα εκτιμώμενα έσοδά του φθάνουν τα 12,4 δισ. κορώνες Σουηδίας (1,5 δισ. δολ.) σε σύγκριση με τον κύκλο εργασιών της Netflix των 25 δισ. δολαρίων. Ωστόσο, κάνει καλύτερη δουλειά από οποιονδήποτε άλλο στη Γηραιά Ηπειρο για να υπερασπιστεί το «γήπεδό» της. Διαθέτει περίπου 3 εκατομμύρια συνδρομητές μέσω της υπηρεσίας ροής Viaplay, η οποία προσφέρει ένα συνδυασμό κορυφαίων αθλητικών εκδηλώσεων και πρωτότυπης ψυχαγωγίας, όπως επισημαίνουν οι F.T.

Καθόλου τυχαία, βρίσκεται στη δεύτερη θέση μετά το Netflix στη Σουηδία, τη Δανία, τη Φινλανδία και τη Νορβηγία, όπου η Ampere εκτιμά ότι η αμερικανική εταιρεία διαθέτει σχεδόν 4,2 εκατομμύρια πελάτες. Η Nent επισημαίνει ότι η Viaplay, των οποίων τα πακέτα με τις αθλητικές μεταδόσεις έχουν υψηλότερες τιμές από το Netflix,  αποκομίζει υψηλότερα έσοδα από αυτήν τη σκανδιναβική αγορά εν συγκρίσει με την ανταγωνίστριά της. Ο Αντερς Γιένσεν, διευθύνων σύμβουλος της Nent, χαρακτήρισε τους περισσότερους Ευρωπαίους αντιπάλους «πολύ συντηρητικούς» (πρόκειται για παραδοσιακούς ομίλους ΜΜΕ, όπως οι Sky, Canal+,  RTL, TF1, Mediaset και ITV). Η Nent, όπως και οι αμερικανικοί όμιλοι ΜΜΕ, αυξάνει την παραγωγή πρωτότυπων δραματικών σειρών, όπως οι «Alex» και  «Veni Vidi Vici», ενώ το 2022 θα εισέλθει και στις ΗΠΑ. Η Νent, όπως αναφέρουν, τέλος, οι F.T,  γνωρίζει ότι μόνο η κλίμακα των συνδρομητών θα της επιτρέψει να αποκομίσει τα οφέλη ενός μοντέλου υπηρεσιών ροής και να υπερασπιστεί με βιώσιμο τρόπο τη θέση της στη σκανδιναβική αγορά.

kathimerini.gr