Το θέμα της στασιμότητας των έργων στους μεγάλους οδικούς άξονες και της μείωσης των διοδίων στα Μάλγαρα, λίγες μέρες πριν από τα εγκαίνια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, είναι το αντικείμενο της ερώτησης και αίτησης κατάθεσης εγγράφων την οποία κατέθεσε προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ο βουλευτής Τρικάλων της Ν.Δ. Ν. Λέγκας, ο βουλευτής Ιωαννίνων και Τομεάρχης Δημοσίων Έργων Στ. Καλογιάννης και οι βουλευτές Άρτας Κ. Παπασιώζος και Πρέβεζας Δ. Τσουμάνης.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Πριν από 20 μήνες, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ είχε ανακοινώσει ότι σκόπευε να αναθεωρήσει τις συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας και να μειώσει τα διόδια κατά 50% στο εθνικό οδικό δίκτυο.
Έκτοτε οι ίδιες εξαγγελίες επανελήφθησαν δεκάδες φορές, χωρίς κανένα απολύτως αντίκρισμα μέχρι σήμερα. Τον περασμένο Ιούνιο, ο Υπουργός Υποδομών έσπευσε να ανακοινώσει τη θετική κατάληξη του διαλόγου που είχε με τους παραχωρησιούχους για ένα ενδιάμεσο «σύμφωνο συναντίληψης». Όμως το εν λόγω σύμφωνο, με τις υπογραφές μόνο του Υπουργείου Υποδομών και των παραχωρησιούχων και χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των Τραπεζών που χρηματοδοτούν τα έργα, είναι άνευ σημασίας. Γι’ αυτό και μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία εξέλιξη επί του θέματος.
Υπενθυμίζεται επίσης ότι, προ εξαμήνου, είχε ανακοινωθεί από το ΥΠΟΜΕΔΙ πως το Δημόσιο θα δημιουργούσε ειδικό λογαριασμό, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που θα λειτουργούσε ως εγγύηση, προκειμένου ώστε να «ξεπαγώσουν» τα δάνεια των Τραπεζών προς τους παραχωρησιούχους. Παράλληλα θα δημιουργείτο Ανώνυμη Εταιρεία ειδικού σκοπού, με σκοπό την τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων από τα διόδια.
Παρότι τίποτα από όλα αυτά δεν έγινε μέχρι σήμερα, με ορατό τον κίνδυνο πλέον να διαλυθούν οι συμβάσεις παραχώρησης, το Υπουργείο ανακοίνωσε τη μείωση κατά μόλις 15% των διοδίων στα Μάλγαρα (!), προφανώς εν όψει των εγκαινίων της ΔΕΘ τις επόμενες ημέρες. Μάλιστα στην ανακοίνωση του Υπουργείου αναφέρεται ότι: «Η απόφαση είναι στο πλαίσιο της σταθερής πολιτικής της Κυβέρνησης για μείωση του κόστους διελεύσεων από τους σταθμούς διοδίων του εθνικού δικτύου».
Ο εμπαιγμός των πολιτών έχει τα όριά του! Ενώ όλα τα δημόσια έργα έχουν «παγώσει», ο τεχνικός κόσμος της χώρας βρίσκεται σε απελπιστική κατάσταση, τα έργα των συμβάσεων παραχώρησης έχουν σταματήσει από τις αρχές του 2011 και είναι άγνωστο πότε θα επανεκκινήσουν, το Υπουργείο επανέρχεται σε τακτικές της δεκαετίας του ‘80.
Κατόπιν αυτών,
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
- Υπάρχει οριστικό χρονοδιάγραμμα για την «αναθεώρηση» των συμβάσεων παραχώρησης και τη μείωση των διοδίων; Εάν ναι, παρακαλούμε να κατατεθεί στη Βουλή.
- Αφού, σύμφωνα με το Υπουργείο, σταθερή πολιτική της Κυβέρνησης είναι η μείωση των διοδίων του εθνικού δικτύου, γιατί δεν μειώθηκαν και τα διόδια Ακτίου;
- Ποιες αυξήσεις έχουν γίνει στις τιμές των διοδίων Μαλγάρων και Ακτίου την τελευταία διετία;
Μέχρι πότε θα ισχύσουν οι νέες τιμές στα διόδια Μαλγάρων