Με επιτυχία το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus στο 1ο ΓΕΛ Τρικάλων

Ανάπτυξη Νέων Μεθόδων Διαμοιρασμού της Ευρωπαϊκής αξίας: Δημοκρατία.

Εργαστήρια δημοκρατικού διαλόγου.

Με επιτυχία παρουσιάστηκε το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus στο 1ο ΓΕΛ Τρικάλων. Το πρόγραμμα, το οποίο είναι χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αφορά στη λειτουργία των μαθητικών κοινοτήτων στα Ελληνικά και Γερμανικά σχολεία και στην προώθηση της δημοκρατικής σκέψης στα σχολεία.

Μέσω της υλοποίησης αυτού του έργου οι  μαθητές/τριες γνώρισαν τον τρόπο λειτουργίας των μαθητικών συμβουλίων στο εταιρικό σχολείο στη Γερμανία και  κατανόησαν  τη σπουδαιότητα της συμμετοχής στο δημοκρατικό βίο. Ενημερώθηκαν για  τον  τρόπο  συγκρότησης και ανάληψης δράσης των μαθητικών κοινοτήτων στο Γερμανικό σχολείο, το πλαίσιο λειτουργίας, το είδος των θεμάτων με τα οποία ασχολούνται, τις πρωτοβουλίες που παίρνουν, τη συμβολή τους στην καλλιέργεια του δημοκρατικού διαλόγου και στη δημιουργία θετικού κλίματος αλλά  και στη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Γενικότερα, είδαν ποιος είναι ο ρόλος των μαθητικών κοινοτήτων  στην εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και το προφίλ των συμμετεχόντων σ’ αυτές. Στο τέλος οι μαθητές/τριες έκαναν συγκρίσεις σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των  μαθητικών κοινοτήτων στην Ελλάδα και στη Γερμανία,  προβληματίστηκαν,  βρήκαν κοινά σημεία,  έκαναν διακρίσεις σε κάποια θέματα και μέσω αυτής της διαδικασίας  υιοθέτησαν καλές πρακτικές σχετικά με τον τρόπο συμμετοχής των Γερμανών μαθητών/τριών στη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου. Επίσης  συνειδητοποιήσαν ότι η δημοκρατία είναι μια ευρωπαϊκή αξία.                                                                                                                                                                                 

Επίσης έγινε ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των μαθητών  των δυο σχολείων ( Ελληνικού- Γερμανικού) και μέσω αυτής η προώθηση της δημοκρατικής σκέψης στα σχολεία  Αφόρμηση γι΄αυτό ήταν η παρουσίαση επιτυχημένων έργων και δράσεων της τελευταίας δεκαετίας (του κάθε σχολείου), ώστε οι μαθητές/τριες να δουν τον τρόπο λήψης αποφάσεων για τις διάφορες δράσεις, τον τρόπο οργάνωσης των διάφορων δράσεων στα δυο σχολεία, τον βαθμό εμπλοκής των μαθητών, την υπευθυνότητα αυτών και την αποτελεσματικότητα τους. Επίσης να φανεί ο τρόπος αντιμετώπισης των διάφορων προβλημάτων όπως η ενδοσχολική βία, οι καταλήψεις, η παραβίαση του κανονισμού λειτουργίας του σχολείου. Θέλαμε επίσης οι μαθητές/τριες να συζητήσουν, να ανταλλάξουν απόψεις, να προβληματισθούν, να αναθεωρήσουν και να εμπνευστούν. Στο τέλος να σχεδιάσουν και να προετοιμάσουν νέες καινοτόμους μεθόδους δράσης τις οποίες θα εφαρμόσουν στα σχολεία τους. Οι μαθητές/τριες μέσα από το διάλογο   κατανόησαν καλύτερα τις κοινές Ευρωπαϊκές αξίες, όπως είναι ο σεβασμός στις δημοκρατικές αρχές, η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, ο διαπολιτισμικός διάλογος, η ενότητα και η πολυμορφία αλλά και η ευρωπαϊκή κοινωνική και πολιτιστική κληρονομιά.

Την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023 οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα μαθητές/τριες παρουσίασαν στη σχολική κοινότητα τον τρόπο εργασίας τους, τον τρόπο λειτουργίας και τις δράσεις  των μαθητικών κοινοτήτων στα γερμανικά σχολεία,  την εμπειρία τους από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, έκαναν συγκρίσεις και διατύπωσαν προτάσεις.

Στη συνέχεια οργάνωσαν εργαστήρια δημοκρατικού διαλόγου  όπου συμμετείχαν όλοι οι μαθητές/τριες της Α΄τάξης, στα οποία ήταν συντονιστές και καθοδήγησαν τους συμμαθητές τους στην διερεύνηση τρόπων επίλυσης θεμάτων που αφορούν τις σχολικές κοινότητες, όπως:

– Βullying

– Αντιπαραθέσεις στην αυλή του σχολείου

– Παιδιά χωρίς φίλους

– Καλωσόρισμα νέων μαθητών ( πρωτάκια, μετανάστες, πρόσφυγες κλπ)

Επίσης οι ομάδες συζήτησαν σχετικά με το ποια είναι τα στοιχεία και οι προϋποθέσεις που χαρακτηρίζουν ένα δημοκρατικό σχολείο και κατέγραψαν τις προτάσεις τους σχετικά με το πώς πρέπει να είναι το ιδανικό δημοκρατικό σχολείο.

Την εκδήλωση παρακολούθησαν οι μαθητές/τριες του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί και ο Σχολικός Σύμβουλος Παιδαγωγικής Ευθύνης του σχολείου μας, κ. Δημήτριος Θεοχάρης.

Η συντονίστρια του προγράμματος

Αθανασία Ζαραμπούκα

Μαθηματικός