Στην τοποθέτησή της στη Βουλή, η τομεάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Μαρίνα Κοντοτόλη, τόνισε την έλλειψη συνοχής και στρατηγικού οράματος στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για ένα αποσπασματικό πλαίσιο ρυθμίσεων που δεν απαντά στα πραγματικά προβλήματα των πολιτιστικών φορέων της χώρας. «Η κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση ένα νομοθέτημα που υποτίθεται πως επιλύει ζητήματα στον χώρο του πολιτισμού. Στην πραγματικότητα, όμως, δεν αντιμετωπίζει τα δομικά προβλήματα, αλλά αντίθετα εισάγει ρυθμίσεις που δημιουργούν νέες αβεβαιότητες και ερωτήματα», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενη στις ρυθμίσεις για την Εθνική Πινακοθήκη και τον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Θεσσαλονίκης, επεσήμανε ότι η κυβέρνηση προχωρά σε μια αναδιοργάνωση χωρίς σαφή στρατηγική και χωρίς διασφάλιση της βιωσιμότητάς τους. Αντί να ενισχύσει τη χρηματοδότηση και τη στελέχωσή τους, δημιουργεί έναν μηχανισμό διοίκησης πλήρως ελεγχόμενο από τον εκάστοτε υπουργό Πολιτισμού, με γενικό διευθυντή που συγκεντρώνει υπερεξουσίες και έχει ανανεώσιμη πενταετή θητεία. Στο άρθρο 9, ο γενικός διευθυντής αποκτά σχεδόν αποκλειστική αρμοδιότητα στις εισηγήσεις προς το διοικητικό συμβούλιο, λειτουργώντας στην πράξη ως τοποτηρητής του υπουργείου, ενώ η διαδικασία επιλογής του προέδρου και του αντιπροέδρου του Δ.Σ. (άρθρο 7) ακολουθεί διαφορετικό χρονικό ορίζοντα θητείας από τον νόμο 5062/2023, χωρίς καμία πειστική εξήγηση.
Για το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τόνισε ότι η ενίσχυση αυτών των πολιτιστικών θεσμών είναι απαραίτητη, ωστόσο η κυβέρνηση δεν διασφαλίζει τη διαφάνεια ως προς τη διάθεση των πόρων. Το Μέγαρο Μουσικής αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα εδώ και χρόνια, ωστόσο δεν προβλέπεται ένα σαφές σχέδιο βιωσιμότητας, παρά μόνο αποσπασματικές παρεμβάσεις. Στο άρθρο 52, η αλλαγή του διοικητικού μοντέλου με την επέκταση της θητείας των διευθυντών από τρία σε πέντε χρόνια – με δικαίωμα ανανέωσης για άλλα πέντε – δείχνει ξεκάθαρα την πρόθεση της κυβέρνησης να ελέγξει πλήρως τους οργανισμούς μέσω των τοποθετήσεων που επιλέγει.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη μετονομασία της Σχολής Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου σε Ανώτερη Σχολή Καλής Τέχνης Μαρμαροτεχνίας, χαρακτηρίζοντας τη ρύθμιση αυτή ως κενή περιεχομένου. «Η αλλαγή ονομασίας δεν συνεπάγεται αναβάθμιση όταν δεν συνοδεύεται από τις απαραίτητες ρυθμίσεις», ανέφερε, εξηγώντας πως η προβλεπόμενη φοίτηση δύο ετών με 120 διδακτικές μονάδες είναι χαμηλότερη από τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, όπου μια πλήρης τριετής φοίτηση απαιτεί τουλάχιστον 180 μονάδες. «Την αποκαλείτε Ανώτερη, αλλά στην πραγματικότητα την υποβαθμίζετε», υπογράμμισε, ζητώντας να διασφαλιστεί η τριετής φοίτηση, η κρατική χρηματοδότηση και η πλήρης ακαδημαϊκή και μισθολογική εξίσωση με τις αντίστοιχες σχολές του Υπουργείου Παιδείας.
Σχετικά με τις ρυθμίσεις για την υποστήριξη των οπτικοακουστικών έργων, τόνισε ότι ο κινηματογράφος και η οπτικοακουστική παραγωγή χρειάζονται ένα ισχυρό και στοχευμένο πλαίσιο ενίσχυσης, όμως η κυβέρνηση φέρνει γενικόλογες διατάξεις, χωρίς σαφή χρηματοδοτικά εργαλεία, χωρίς συγκεκριμένη πρόβλεψη για την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής και χωρίς διασφαλισμένους μηχανισμούς ελέγχου στην κατανομή των πόρων.
Κλείνοντας την ομιλία της, η Μαρίνα Κοντοτόλη τόνισε ότι ο πολιτισμός δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά και χωρίς όραμα. «Ο πολιτισμός δεν είναι ένας απλός τομέας πολιτικής. Είναι η ταυτότητά μας, η κληρονομιά μας, το μέλλον μας. Και αξίζει μια πολιτική που τον αντιμετωπίζει με σοβαρότητα, στρατηγική και σεβασμό», ανέφερε χαρακτηριστικά. Καταλήγοντας, υπογράμμισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα συνεχίσει να διεκδικεί ένα πολιτιστικό περιβάλλον που στηρίζει τους δημιουργούς, εξασφαλίζει διαφάνεια και εγγυάται τη βιωσιμότητα των πολιτιστικών οργανισμών.
Δείτε ολόκληρη την ομιλία εδώ: