Περισσότερες ώρες διδασκαλίας, λιγότερα μαθήματα – μεταξύ των οποίων ένα νέο με τίτλο «ερευνητική εργασία» – νέος τρόπος διδασκαλίας, αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά του Nέου Λυκείου, που ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου. Από το 2014, καθιερώνεται επίσης και το νέο σύστημα πρόσβασης στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Οι μαθητές που θα φοιτούν το Σεπτέμβριο στην Α΄τάξη Λυκείου θα έχουν 7 βασικά μαθήματα, τα οποία θα είναι υποχρεωτικά. Μεταξύ αυτών θα είναι η Ελληνική Γλώσσα αλλά και η Ιστορία και τα Θρησκευτικά. Η πρώτη τάξη χαρακτηρίζεται «γέφυρα» γενικής κατάρτισης και παιδείας για τις επόμενες τάξεις.
Στη Β’ τάξη Λυκείου θα υπάρχουν δύο κατευθύνσεις, η θετική και η θεωρητική. Ονομάζονται Α’ και Β’. Στη Γ’ τάξη θα προστεθεί μία ακόμη κατεύθυνση που θα αφορά στα οικονομικά.
Ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδεται στο νέο μάθημα της ερευνητικής εργασίας που θα έχουν οι μαθητές και στις 3 τάξεις του Λυκείου. «Μέσα από ευρεία θεματολογία που θα αφορά στον πολιτισμό, την κοινωνία, το περιβάλλον κλπ., θα αντλείται η θεματολογία των παιδιών που θα εργάζονται ομαδικά πάνω στο ίδιο θέμα και στο τέλος θα συνθέτουν τις πληροφορίες και τις γνώσεις που έχουν πάρει από τις πηγές. Με αυτό τον τρόπο θα αναπτύσσεται τόσο η κριτική τους ικανότητα αλλά και η ικανότητα της ομαδικής συνεργασίας», ανέφερε το υπουργείο. Ο βαθμός του «μαθήματος» θα προσμετράται στην όλη επίδοση του μαθητή, ενώ μελετάται και το ενδεχόμενο να συνυπολογίζεται και στην εισαγωγή για τα Πανεπιστήμια.
Η Ιστορία παραμένει βασικό και υποχρεωτικό μάθημα και στις τρεις τάξεις του λυκείου, ενώ τα Θρησκευτικά θα είναι υποχρεωτικά στην Α΄και Β΄τάξεις λυκείου.
Για το νέο σύστημα επιλογής για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, το οποίο θα ισχύσει από το 2014, δεν αναμένεται να ανακοινωθούν τώρα οι λεπτομέρειές του. Ωστόσο, οι βασικές αρχές του είναι λιγότερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και δεν θα υπάρχει καθορισμένη εξεταστέα ύλη με την μορφή που υπάρχει σήμερα, αφού θα διερευνάται όλο το γνωστικό υπόβαθρο του μαθητή. Τα Πανεπιστήμια, επίσης, θα έχουν σημαντικό λόγο και ρόλο για τους φοιτητές που θα εισάγουν στις σχολές τους και γι’ αυτό θα κληθούν να θέσουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα που θα αποφασίσουν.
Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, το Νέο Λύκειο θα πρέπει να αποκαταστήσει «όχι μόνο τη σωστή και πλήρη λειτουργία του, πρέπει επίσης να αποκαταστήσει την ισορροπία στη ζωή των εφήβων. Πρέπει να κάνει “φυσιολογική” τη ζωή τους και τη ζωή των γονιών τους. Ο έφηβος έχει δικαίωμα στη γνώση, αλλά και στη ζωή. Το λύκειο δεν είναι απλά ο προθάλαμος του Πανεπιστημίου ή του ΤΕΙ. Είναι μια αυτόνομη εκπαιδευτική μονάδα με λίγα μαθήματα, με επαρκή αριθμό ωρών διδασκαλίας στο σχολείο, που θα μπορούν να προετοιμάσουν πλήρως τον μαθητή να επενδύσει εκεί που έχει κλήση. Η μορφή και το είδος των εξετάσεων θα έχουν διαφορετικά και καινοτομικά στοιχεία που δεν θα απαιτούν αποστήθιση και αντιγραφή. Η οργάνωση του λυκείου θα συζητηθεί ανεξάρτητα από το σύστημα των εξετάσεων, για το οποίο ισχύουν οι βασικές αρχές που έχουν διατυπωθεί και θα συζητηθούν αφού έχει ολοκληρωθεί η συζήτηση για το λύκειο».
Tvxs.gr