«ΚΑΡΠΑ στο Σχολείο: Γνώση που Σώζει, Παιδεία για Ενεργούς Πολίτες και Δημοκρατία»

«Μια ιατρική γνώση που αξίζει να αποτελέσει κεντρικό πυλώνα της σύγχρονης εκπαίδευσης»

Καθώς η σύγχρονη εκπαίδευση καλείται να υπερβεί τα στενά όρια της θεωρίας και να διαμορφώνει πολίτες ικανούς να ανταποκριθούν στις πραγματικές προκλήσεις της ζωής, η ενσωμάτωση της Καρδιοπνευμονικής Αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ) στο σχολείο αναδεικνύεται σε μια σωτήρια και καίρια εκπαιδευτική τομή.

Η ΚΑΡΠΑ είναι μια απλή αλλά κρίσιμη τεχνική πρώτων βοηθειών, που μπορεί να σώσει ζωές σε περίπτωση καρδιακής ανακοπής. Όταν η καρδιά σταματά ξαφνικά να χτυπά, τα πρώτα λεπτά είναι καθοριστικής σημασίας, κάθε δευτερόλεπτο μετράει. Χιλιάδες άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο, επειδή οι παρευρισκόμενοι δεν γνωρίζουν πώς να αντιδράσουν ή φοβούνται να παρέμβουν. Η άμεση παροχή ΚΑΡΠΑ από τυχαίο παρευρισκόμενο πολίτη μπορεί να διατηρήσει τον πάσχοντα στη ζωή, έως ότου φτάσει η εξειδικευμένη βοήθεια.

Η γνώση της ΚΑΡΠΑ είναι σωτήρια, γιατί σώζει ζωές. Αν τα παιδιά εκπαιδευτούν κατά τη διάρκεια των σχολικών τους χρόνων, μπορούν να γίνουν πολύτιμοι «φορείς ζωής» – ικανοί και πρόθυμοι να αναλάβουν επείγουσα δράση ως πρώτοι ανταποκριτές. Διότι η ΚΑΡΠΑ δεν είναι απλώς μια τεχνική διάσωσης· είναι ταυτόχρονα μια πράξη ευθύνης και έμπρακτης κοινωνικής αλληλεγγύης.

Τα μαθήματα ΚΑΡΠΑ εφοδιάζουν τα παιδιά με τις ζωτικής σημασίας γνώσεις και πρακτικές δεξιότητες που απαιτούνται, αλλά παράλληλα συμβάλλουν στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και στην ενδυνάμωση της αυτοαποτελεσματικότητας των παιδιών. Επομένως όχι μόνο γνωρίζουν τι να κάνουν, αλλά πιστεύουν στις δυνατότητές τους και στην ικανότητά τους να εφαρμόσουν ΚΑΡΠΑ. Ταυτόχρονα καλλιεργείται η κουλτούρα ανταπόκρισης, ετοιμότητας και προσφοράς. Μαθαίνοντας να σώζουν μια ζωή, μαθαίνουν να σέβονται την ανθρώπινη ζωή, να βοηθούν τον συνάνθρωπό τους και να λειτουργούν με υπευθυνότητα. Μαθαίνουν να συνεργάζονται για ένα κοινό σκοπό, να αλληλοϋποστηρίζονται και λειτουργούν ως ομάδα. Μαθαίνουν να αναλαμβάνουν δράση σε κρίσιμες στιγμές, ξεπερνώντας φόβους και αδράνεια, στοιχεία θεμελιώδη για τη συγκρότηση ενεργών και υπεύθυνων πολιτών.

Σε έναν σύγχρονο και πολιτισμένο κόσμο, η παιδεία δεν περιορίζεται στη μετάδοση θεωρητικών γνώσεων. Στοχεύει στη διαμόρφωση χαρακτήρων που συνεισφέρουν στο κοινό καλό. Η εκπαίδευση στην ΚΑΡΠΑ αναδεικνύει την αξία της δράσης την κρίσιμη στιγμή, ενισχύει την ενσυναίσθηση, αναπτύσσει κοινωνική συνείδηση και συμβάλλει σε μια δημοκρατική κοινωνία με αλληλέγγυους πολίτες.

Η θεσμοθέτηση της ΚΑΡΠΑ στο ελληνικό σχολείο μπορεί να λειτουργήσει ως θεμέλιος λίθος μιας παιδείας που προάγει την υπευθυνότητα, την αλληλεγγύη και τη δημοκρατική συμμετοχή. Η ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών σε αυτή τη γνώση είναι προϋπόθεση για μια πραγματικά δημοκρατική κοινωνία, όπου κάθε πολίτης είναι έτοιμος να δράσει για το συλλογικό καλό.

Για να διασφαλιστεί η καθολική ωφέλεια των μαθητών, η διδασκαλία της ΚΑΡΠΑ οφείλει να ενσωματωθεί οργανωμένα και με μόνιμο χαρακτήρα στο υποχρεωτικό αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών, ως αναπόσπαστο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η Ελλάδα έχει σήμερα την ευκαιρία να προχωρήσει σε αυτή τη σημαντική και απολύτως εφαρμόσιμη παιδαγωγική τομή.

Οι εκπαιδευτικοί έχουν ουσιαστικό ρόλο στην εκπαίδευση των μαθητών στην ΚΑΡΠΑ. Μετά από κατάλληλη εκπαίδευση και υποστήριξη, μπορούν να παρέχουν με επιτυχία και αποτελεσματικότητα εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ στο σχολικό περιβάλλον. Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στην ΚΑΡΠΑ και στη διδασκαλία της συνιστά μια στρατηγική, μακροπρόθεσμη επένδυση· είναι ο πιο αποδοτικός και βιώσιμος τρόπος για να διδάξουμε περισσότερους μαθητές, διασφαλίζοντας τόσο την ποιότητα όσο και τη συνέχιση του εγχειρήματος στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Σε μια εποχή όπου η ανθρώπινη ζωή μπορεί να κριθεί μέσα σε λίγα λεπτά, η ΚΑΡΠΑ αξίζει να έχει θέση στο ελληνικό σχολείο, ως γνώση ζωής και πράξη ευθύνης. Η θεσμοθέτηση της διδασκαλίας της ΚΑΡΠΑ δεν αποτελεί απλώς μια παιδαγωγική καινοτομία. Είναι μια ουσιαστική επένδυση στη ζωή και στην ελπίδα.

 

Ελένη Πολύζου
Ιατρός – Αναισθησιολόγος, Ερευνήτρια ΤΕΦΑΑ ΠΘ