Καλαμπάκα-Τρίκαλα: Σύνδεση με ποδηλατόδρομο και μονοπάτι

Είναι εφικτό οι δύο μεγαλύτερες πόλεις του νομού Τρικάλων να γίνουν οι πρώτες πόλεις στην Ευρώπη ταυτόχρονα διασυνδεδεμένες με αυτοκινητόδρομο, σιδηρόδρομο, ποδηλατόδρομο και περιπατητικό-πολιτιστικό  μονοπάτι;  Ποια τα οφέλη για τον τουρισμό, το περιβάλλον, την κοινωνική συνοχή και τη δίκαιη βιώσιμη ανάπτυξη των πολιτών και των επιχειρήσεων της περιοχής μας;

Αρχικά, θα πρέπει να τονίσουμε ότι με την ολοκλήρωση του Ε-65 οι λωρίδες κυκλοφορίας που οδηγούν στις δύο πόλεις είναι τουλάχιστον 5 από κάθε κατεύθυνση, συμπεριλαμβανομένων των παράδρομων και των παρακάμψεων μέσα από τα χωριά που βρίσκονται ενδιάμεσα της διαδρομής. Επομένως, υπάρχει πλέον έδαφος για την αξιοποίηση μέρους του αριστερού παράδρομου -με κατεύθυνση προς Καλαμπάκα- για τη δημιουργία ποδηλατόδρομου, στεγασμένου με φωτοβολταϊκά, μήκους τουλάχιστον 13χλμ., παράλληλα με τον επαρχιακό δρόμο. Προσδοκώμενα οφέλη:

  • Δήμος Μετεώρων, Δήμος Τρικκαίων, Περιφέρεια-και γιατί όχι επιχειρήσεις του Επιμελητηρίου Τρικάλων- ως ενεργειακή κοινότητα χρησιμοποιώντας το ρεύμα που θα παράγεται από την ανανεώσιμη πηγή ενέργειας θα καλύπτουν σημαντικό μέρος των ενεργειακών τους αναγκών σε ήδη δομημένη επιφάνεια, χωρίς να σπαταλούν την απαραίτητη παραγωγική γη (βοσκότοπους και καλλιεργητικά εδάφη)
  • Μέρος της παραχθείσας ενέργειας δύναται να χρησιμοποιείται για κοινωνικούς σκοπούς με την παροχή δωρεάν ηλεκτρικής ενέργειας σε οικογένειες που χρησιμοποιούν συμβατικό τζάκι για την κάλυψη των ενεργειακών τους αναγκών. Στόχος περιβαλλοντικός: η μείωση του φαινομένου της αιθαλομίχλης τους χειμερινούς μήνες που έχει υποβαθμίσει εσχάτως δραματικά την ποιότητα ζωής μας
  • Ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη -σε ευθεία γραμμή- σκιασμένος και περιβαλλοντικά φιλικός ποδηλατόδρομος θα συνδράμει ευεργετικά στη διαφήμιση του τόπου μας ως πρωτοπόρου σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και θα ωφελήσει καταλυτικά μία σειρά επιχειρήσεων που ασχολείται με τον τουρισμό και τις εναλλακτικές δραστηριότητες
  • Η προσέλκυση <<ψηφιακών νομάδων>> θα γίνει πραγματικότητα με τέτοιας ποιότητας έργα, καθώς η Δυτική Θεσσαλία ως τουριστικός προορισμός (DMO) θα μπορεί να διαφημίζεται ενιαία ως περιοχή που παρέχει υψηλό επίπεδο ποιότητας ζωής
  • Τα Τρίκαλα, αξιοποιώντας αυτή και ανάλογες ιδέες θα μπορέσουν να επιτύχουν μεγάλο μέρος των στόχων που έχουν τεθεί για το 2030, βοηθώντας- με τα προσφερόμενα από την Ε.Ε κονδύλια- και όμορες περιοχές όπως η Καλαμπάκα

Τώρα, η δημιουργία μονοπατιού όπου εκκινώντας μέσα από τους λόφους της πόλης των Τρικάλων, με στάσεις σε διάφορα αξιοθέατα- όπως η ιαματική πηγή Ριζώματος και το σπήλαιο Θεόπετρας- και γραφικά χωριά, θα προσεγγίζει τα Μετέωρα και την Καλαμπάκα θα συνδράμει σε μία σειρά τομέων, όπως:

  • Αυτόνομος περιπατητικός και πολιτιστικός τουρισμός υψηλού επιπέδου στα όρια του Γεωπάρκου Μετεώρων-Πύλης
  • Δημιουργία νέων αθλητικών αγώνων που θα αξιοποιούν το δρομικό κίνημα
  • Σύνδεση του μονοπατιού με τη νομαδική κτηνοτροφία

ΥΓ: Η μεγάλη μείωση του πληθυσμού του νομού μας που υποδηλώνει τη φθίνουσα πορεία του, απαιτεί τη δημιουργία συγκριτικού πλεονεκτήματος. Στην παρούσα φάση, αυτό δύναται να προέλθει μονάχα από την αύξηση του επιπέδου της ποιότητας ζωής και της προσέγγισης των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης στην πράξη, με καινοτόμες ιδέες όπως αυτές του παρόντος άρθρου. Ιδέες οι οποίες αγκαλιάζουν ταυτόχρονα τις ανάγκες πολλών κοινωνικών ομάδων, αξιοποιώντας δημιουργικά ανεκμετάλλευτο ή περισσευούμενο χώρο, χωρίς να δημιουργούν προβλήματα σε άλλες κοινωνικές ομάδες ή άτομα.

 

Του Γεωγράφου Ιωάννη Μπουμπουρέση