Τι αφορά η νέα καμπάνια για την αποτροπή του καπνίσματος στους νέους
Μαθήματα ώστε να σταματήσουν το άτμισμα και το κάπνισμα θα δίνει η εταιρεία Παπαστράτος, στους ανηλίκους και τους πωλητές προϊότων καπνού και ατμού, καθώς ξεκινάει η νέα της καμπάνια “Είναι στο χέρι μας να μην είναι στο χέρι τους” σε συνεργασία με τα υπουργεία Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία παρουσιάστηκε χθες στο Ζάππειο.
Ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, που ήταν παρών στην εκδήλωση μαζί με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστέργιου, τόνισε πως ιδανικά το κάπνισμα δεν θα έπρεπε να υπήρχε, αλλά πρόσθεσε πως πρέπει να είμαστε ρεαλιστές και ο στόχος είναι το κάπνισμα να υπάρχει όσο το δυνατόν λιγότερο.
Ανέφερε,δε, πως πρόσφατα έχει ψηφιστεί ένας αρκετά αυστηρός νόμος για την καπνοβιομηχανία, στον οποίο ο κλάδος δεν είναι αντίθετος, αλλά επισήμανε πως για να προχωρήσει καλά η εκστρατεία θα πρέπει οι πωλητές λιανικής, που είναι στη πλειοψηφία τους υπέρ της νέας καμπάνιας, να μην πουλάνε παράνομα προϊόντα καπνού και ατμού σε ανήλικους, καθώς εάν το κάνουν μερικοί τότε θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι.
Με τη νέα καμπάνια, επιδιώκεται να δημιουργηθεί ένα σύστημα που θα αποτρέπει την παράνομη πώληση προϊόντων καπνού και ατμού τόσο σε φυσικά καταστήματα όσο σε ψηφιακά, χωρίς ωστόσο να πρέπει να παρουσιάζονται τα προσωπικά στοιχεία των αγοραστών στους πωλητές.
Σχετικά με αυτό ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, ανέφερε πως η ταυτοποίηση του εάν κάποιος είναι ή όχι ανήλικος, θα γίνεται μέσω του Wallet. Αυτό θα γίνεται μέσω ενός ειδικού κωδικού (QR), χωρίς να φαίνονται άλλα προσωπικά στοιχεία.
Σύμφωνα με τον υπουργό, οι πλατφόρμες αυτές θα είναι έτοιμες εντός διμήνου, ενώ πρόσθεσε ότι χρειάστηκε να δοθεί μάχη σε ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να πειστεί η Επίτροπος Χένα Βίρκουνεν και να υπάρχει η δυνατότητα εξακρίβωσης των στοιχείων. Το αποτέλεσμα αυτής ήταν το νέο mini-wallet που θα χρησιμοποιειταί για την εξακρίβωση της ενηλικιότητας των νέων.
Γιώργος Μαργώνης (Παπαστρατος): Δεν μας ενδιαφέρει το νεανικό κοινό – Θα συμβάλλουμε στο να κόψει το κάπνισμα
Σε σχετικό ερώτημα για την εκτίμηση της απώλειας κερδών από τη συμμετοχή στην καμπάνια αυτή, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Παπαστράτος, Γιώργος Μαργώνης, ανέφερε πως δεν υπάρχουν μελέτες στην Ελλάδα για το πόσοι ανήλικοι ατμίζουν ή καπνίζουν.
Πρόσθεσε, πως πρόκειται για μία δημογραφική ομάδα που δεν ενδιαφέρει ως πελάτης την εταιρεία, η οποία ακολουθώντας το θεσμικό της ρόλο συνεργάζεται με τα δύο υπουργεία ώστε να πετύχουν το σκοπό τους.
Σχολίασε, δε, πως χρειάζεται συλλογική κινητοποίηση ώστε να μην καταλήγουν τα προϊόντα καπνού και νικοτίνης στα χέρια των ανηλίκων, και πως όταν συμβαίνει αυτό κάτι δεν πάει καλά.
Η πρωτοβουλία της Παπαστράτος “Είναι στο χέρι μας να μην είναι στο χέρι τους” στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες:
- Εφαρμογή υπεύθυνων πρακτικών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και εκπαίδευση όσων βρίσκονται στην “πρώτη γραμμή”. Στο πλαίσιο αυτό, η Παπαστράτος θα ξεκινήσει πανελλαδικό πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει την ενημέρωση και τη σχετική πιστοποίηση των περίπου 20.000 λιανοπωλητών καθώς και την παροχή ειδικών σημάνσεων για τα σημεία πώλησης.
- Κοινωνική ευαισθητοποίηση. Με τις αιγίδες των Υπουργείων Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης, θα υλοποιήσει μια εκτεταμένη καμπάνια ενημέρωσης για την ανάγκη αποτροπής της πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης και την καλλιέργεια κουλτούρας ευθύνης σε ολόκληρη την κοινωνία.
- Αξιοποίηση της τεχνολογικής καινοτομίας. Η Παπαστράτος συνεργάζεται με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης, μοιράζεται “know-how” και συμμετέχει στην ανάπτυξη “έξυπνων εργαλείων” που διασφαλίζουν την αξιόπιστη επαλήθευση της ενηλικιότητας στις online αγορές.
Έρευνα MRB: Πωλητές και πολίτες συμφωνούν στην αποτροπή για τους νέους, αλλά πρέπει να υπάρξει καλύτερος έλεγχος της ηλικίας στα σημεία πώλησης
Για τη στάση των πωλητών λιανικής πώλησης και των πολιτών όσον αφορά τις διαστάσεις του προβλήματος και τις ανάγκες της αγοράς συνηγορεί και έρευνα που πραγματοποίησε η MRB για λογαριασμό της Παπαστράτος. Από τα συμπεράσματά της προκύπτουν τα εξής:
Η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών (91%), αλλά ακόμα περισσότερο οι πωλητές λιανικής (98%) έχουν γνώση της σημασίας της αποτροπής των ανηλίκων από την πρόσβαση και κατανάλωση προϊόντων καπνού και νικοτίνης.
Και οι δύο πλευρές τονίζουν σε ποσοστό 90% την ανάγκη για συνεργασία της Πολιτείας με την καπνοβιομηχανία για την αποτροπή της πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης.
Το 92% και από τις δύο πλευρές αναγνωρίζει πως ο περιορισμός της πρόσβασης των νέων στα προϊόντα αυτά είναι ευθύνη όλων μας.
Στα σημεία που χρήζουν σημαντικών βελτιώσεων όπως φαίνεται από τα ευρήματα της έρευνας ακολυθούν τα εξής:
Όσον αφορά τους πωλητές: Το 49% πιστεύει πως δεν εφαρμόζονται πάντα αποτελεσματικά οι κανόνες ελέγχου για την ηλικία των αγοραστών στα σημεία πώλησης.
Από τη πλευρά των πολιτών: Περίπου 1 στους 4 ισχυρίζεται πως δε γνωρίζει ότι απαγορεύεται η πώληση τσιγάρων σε ανηλίκους, ενώ περισσότεροι από τους μισούς (64%) θεωρεί ότι δεν εφαρμόζονται οι κανόνες ελέγχου της ηλικίας στα σημεία πώλησης.