Ηρακλής Φίλιος : Ένας φάρος στο σκοτάδι τους!

filotheos-faros-1

Στις 6 Απριλίου 2008, ένας ισορροπημένος κληρικός ο π. Φιλόθεος Φάρος, έδωσε μία συνέντευξη στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗστον Νίκο Παπαχρήστο. Όχι για να υπερασπιστεί το γένος του, μα με διάθεση αυτοκριτικής να στηλιτεύσεις τις κακές αγωνίες και τα πάθη που στον σταυρό της ζωής σκότωσαν την ανάσταση. Ο λόγος του καυστικός και τολμηρός.

Ο π. Φιλόθεος έδωσε μία αυτογνωσιακή συνέντευξη με εμφανή τα σημεία αυτοκριτικής. Σημεία που δυστυχώς αναδεικνύουν την τραγικότητα ενός μεγάλου μέρους του σύγχρονου στις μέρες μας κλήρου, που οι έννοιες της ζωής του έπαυσαν την ώρα της προσωπικής και οικογενειακής του τακτοποίησης, η οποία έφερε την άμεση επανάπαυση του στη σκιά της αταραξίας του. Εξάλλου έχω ισχυρή την αίσθηση ότι αν ο Χριστός ξαναερχόταν, οι σταυρωτές του δεν θα ήταν ο Νίτσε, ο Καζαντζάκης, οι αναρχικοί, οι μοιχοί, οι πόρνες, οι δολοφόνοι.

Εκείνοι θα έσκυβαν την ασχήμια τους στο Θεανθρωποκεντρικό πρόσωπο και στην αγιαστική φύση της εκκλησίας, γιατί η ανάγκη τους για ύπαρξη είναι αδύνατον να μην διψά για τη θεία χάρη, εκείνο το φάρμακο που θα τους έβγαζε από τη βεβαιότητα της έμμονης αμαρτίας. Βέβαια συμβαίνει και κάτι παράδοξο που προκαλεί περισσότερο γέλιο παρά προβληματισμό. Οι κληρικαλιστικοί θιασώτες του π. Φιλόθεου Φάρου και των έργων και λόγων του, «τυγχάνει» να είναι οι κατεξοχήν αντίθετοι σε όσα υποστηρίζει ο π. Φιλόθεος. Και φυσικά όσο κι αν τους αρέσει ο π. Φιλόθεος, είμαι σκανδαλιστικά σίγουρος πως δεν έχουν διαβάσει αυτή τη συνέντευξη του στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ή όταν την διάβασαν ο εφημεριδιακός καθρέφτης τόνιζε πεισματωδώς την αντανάκλαση άλλων εαυτών!

Και κάτι τελευταίο. Μία ακόμη απομυθοποίηση. Η ενάργεια των πραγμάτων και η καθαρή και ανεπηρέαστη οπτική, αναδεικνύει την αλήθεια που μέρος των κληρικαλιστικών θιασωτών έθαψε μαζί με την προοπτική της οικείωσης του άλλου. Εκείνοι που έδειχναν δυνάστες και εξουσιαστές των εκκλησιαστικών πραγμάτων και σχέσεων δεν είναι οι Επίσκοποι. Δυνάστες, αδιάφοροι προς τους Επισκόπους και αυστηροί κριτές των Επισκόπων που είναι «εις τύπον και τόπον Χριστού», είναι οι άνωθεν θιασώτες!

Ο π. Φιλόθεος Φάρος γεννήθηκε το 1930 στον Πειραιά. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες, νομικά και θεολογία. Έγινε κληρικός το 1962 και συνέχισε σπουδές στην ποιμαντική ψυχολογία και την ποιμαντική συμβουλευτική στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης στις ΗΠΑ. Δίδαξε ποιμαντική ψυχολογία στη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού στη Βοστώνη και εργάσθηκε ως Pastoral Counselor και Family Therapy Supervisor στην πρότυπη ψυχιατρική θεραπευτική κοινότητα Human Resource Institute της Βοστώνης, όπου απέκτησε μια σημαντική ψυχοθεραπευτική εμπειρία κάνοντας ατομική και ομαδική ψυχοθεραπεία και κυρίως εργαζόμενος με οικογένειες και ζευγάρια. Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα επεχείρησε να θέσει στην υπηρεσία της Εκκλησίας της Ελλάδος την εμπειρία του, οργανώνοντας ένα πρόγραμμα ποιμαντικής κλινικής εξασκήσεως για κληρικούς σ’ ένα νοσοκομείο της Αθήνας. Ταυτόχρονα οργάνωσε ένα κέντρο νεότητος για την Αρχιεπισκοπή Αθηνών, όπου καλλιεργείται και προάγεται η κοινοτική ζωή. Έχει γράψει πολλά άρθρα, μελέτες και δεκατρία βιβλία που διαπραγματεύονται άμεσα και καίρια για τη ζωή του ανθρώπου θέματα, όπως είναι το πένθος, ο γάμος, η ανατροφή των παιδιών, ο έρωτας κ.τ.λ.

Ακολουθεί μέρος της συνέντευξης του π. Φιλόθεου Φάρου: «Ο Χριστός ήταν σαφής όταν είπε πως δεν ήρθε να κρίνει αλλά να σώσει τον κόσμο. Μην κρίνετε ίνα μην κριθείτε. Αντιθέτως, καταδικάζει ξεκάθαρα συγκεκριμένες συμπεριφορές όπως την υποκρισία. Μιλώντας στους Φαρισαίους, οι οποίοι έκαναν όσα κάνουμε εμείς οι κληρικοί σήμερα, στηλίτευσε το ενδιαφέρον τους για τα περίτεχνα κοσμήματα, τα περίλαμπρα άμφια, την επιδίωξή τους να κάθονται στις πρώτες θέσεις των δείπνων αλλά και την εκμετάλλευση φτωχών ανθρώπων. Ο Χριστός συνεχώς καταδικάζει την υποδούλωση στα υλικά αγαθά, τη χλιδή και την πολυτέλεια. Όλα αυτά αφορούν εμάς τους παπάδες … Ε, λοιπόν, είμαστε ανακόλουθοι με όσα δίδαξε ο Χριστός. Και επομένως το λιγότερο που θα περίμενε κάποιος από εμάς είναι να μην πετάμε πέτρες στους άλλους. Οι δικές μας αμαρτίες είναι εκείνες που κυρίως καταδίκασε ο Ιησούς Χριστός. Πώς να το κάνουμε• δεν μίλησε για τις προγαμιαίες σχέσεις, αλλά είπε ξεκάθαρα πως δεν γίνεται να υπηρετεί κάποιος δύο Κυρίους, τον Θεό και τον Μαμωνά. Είπε επίσης πως όποιος έχει δύο χιτώνες να δίνει τον ένα».

«Εμείς οι παπάδες έχουμε πολλές νευρώσεις σχετικά με τον ερωτισμό. Και πολλά από αυτά που λέμε μπορεί να είναι συνέπεια των νευρώσεών μας. Πιστεύω ότι οι αυστηρότεροι από εμάς τους κληρικούς στα θέματα της σεξουαλικής ηθικής είναι είτε πιο νευρωτικοί σε σχέση με τον ερωτισμό είτε κρύβουν τα περισσότερα και θέλουν να έχουν ένα άλλοθι. Εμφανίζονται δηλαδή αυστηροί για να μην επιτρέψουν στον απλό άνθρωπο να σκεφθεί πως αυτοί μπορεί να έχουν μια έντονη προσωπική ζωή, σχετική με αυτό που εξίσου έντονα καταδικάζουν. Αναμφισβήτητα, πάντως, όταν κάποιος ελέγχει τον ανθρώπινο ερωτισμό έχει στα χέρια του αλυσοδεμένους τους ανθρώπους».

«Οι περισσότεροι παπάδες είναι ποιμαντικά ανύπαρκτοι και δεν έχουν σταθεί ποτέ στο πλευρό ενός ανθρώπου που έχει ανάγκη. Όχι να του δώσουμε ρετσέτες, αλλά απλά να σταθούμε πλάι του. Γιατί πολλές φορές αυτό που χρειάζεται ο άνθρωπος που έχει μια δυσκολία δεν είναι να του δώσουμε μια λύση, αλλά να δει ότι νοιαζόμαστε γι’ αυτόν. Αυτήν τη στιγμή η ελληνική οικογένεια βρίσκεται σε τρομερή κρίση. Σήμερα, ένα τεράστιο ποσοστό νέων είναι παροπλισμένοι με ψυχικές διαταραχές• πολλές από τις οποίες οφείλονται σε κάποιους παπάδες που είναι λαύροι κατά των σαρκικών αμαρτημάτων. Εμείς οι παπάδες οδηγούμε τα παιδιά στους ψυχιάτρους. Όταν ακούω ψυχίατρο παπά να λέει ότι έχει θεραπεύσει ομοφυλοφίλους ξέρω ότι έχει αποπειραθεί να τους κάνει ψυχολογική λοβοτομή. Και τους έχει παραδώσει σε τρομερά βασανιστήρια και ενοχικά σύνδρομα. Ο διεθνούς κύρους κατάλογος της ψυχοπαθολογίας που εκδίδει η Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία εδώ και 50 χρόνια δεν θεωρεί την ομοφυλοφιλία αρρώστια. Υπάρχουν όμως Έλληνες παπάδες που τη θεωρούν αρρώστια. Και πιστεύω πως εκείνος που προσπαθεί να θεραπεύσει έναν ομοφυλόφιλο είναι ο ίδιος άρρωστος που χρησιμοποιεί ταλαίπωρους ανθρώπους για να δώσει τη δική του νευρωτική μάχη».

«Κοιτάξτε, εμείς οι κληρικοί στο μεγάλο μας ποσοστό εσωτερικά είμαστε τενεκέδες ξεγάνωτοι. Και προσπαθούμε να καλύψουμε την αίσθηση της εσωτερικής μας ανεπάρκειας. Γιατί πολλοί από εμάς, αν μας βγάλετε τα γένια και τα ράσα, δεν είμαστε τίποτα. Θα ήμασταν σκέτα μηδενικά. Όμως με αυτά τα συμπράγαλα που φοράμε αποκτάμε κύρος, μπορούμε να καθορίζουμε τις ζωές των άλλων, κρέμονται οι άλλοι από το στόμα μας, αποκτάμε εξουσία. Και έτσι νομίζουμε ότι θα αυξήσουμε την αυτοεκτίμησή μας. Κούνια που μας κούναγε. Δεν αφορά βέβαια τους πολλούς ότι δεν αυξάνουμε την αυτοεκτίμησή μας. Τους αφορά όμως ότι τους βασανίζουμε και τους οδηγούμε στον Καιάδα των ψυχοφαρμάκων που είναι ένας δρόμος χωρίς επιστροφή. Επίσης, πολλοί κληρικοί θέλουμε να βρούμε κάποιον άλλο τρόπο να δείξουμε ότι έχουμε λόγο υπάρξεως».

«Στις μέρες μας ο Θεός είναι νεκρός. Τον έχουμε σκοτώσει και είμαστε ορφανοί. Τα λόγια που λέμε, τα μεγάλα, τα επουράνια, τα πνευματικά όχι μόνο δεν ακτινοβολούν πίστη, αλλά φανερώνουν την αγωνία μας να καλύψουμε την έλλειψη της πίστεώς μας. Γιατί η πίστη δεν μεταδίδεται με μπλα μπλα, αλλά ακτινοβολεί. Δεν λες εγώ πιστεύω, αλλά ο τρόπος που ζεις δείχνει ότι πιστεύεις. Σήμερα ο τρόπος ζωής όλων μας δείχνει ότι δεν πιστεύουμε. Προσεγγίζουμε την πίστη σαν ένα καταναλωτικό αγαθό. Έχουμε από αυτό, από εκείνο, τα έχουμε όλα και λέμε άντε τώρα να εξασφαλίσουμε και ένα οικοπεδάκι στον παράδεισο».

Σημείωση: Ο π. Φιλόθεος Φάρος δεν αποδέχτηκε τις αλλεπάλληλες προτάσεις του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κυρού Σεραφείμ, ώστε να γίνει επίσκοπος.

ηρακλής φίλιος
([email protected])

.