Ηρακλής Φίλιος: ALEXIS MERRY CHRISTMAS!!!

Ieronimos-Tsipras

Ευχαριστώ aprioriτη δημοκρατία που μου δίνει τη δυνατότητα να εκφραστώ ελεύθερα. Όμως σήμερα έχω διάθεση να αφήσω για λίγο το δόγμα και το πνεύμα και να κάνω παρέα στον ηγέτη που ευαγγελίζεται το «τέλος» της ορθοδοξίας σε μία χώρα που συντριπτικά θρησκεύει, πιστεύει κι εκκλησιάζεται. Σε μία χώρα που μάτωσε αιώνες με το αίμα παπάδων που δολοφονήθηκαν, δεσποτάδων που μαρτύρησαν και ανθρώπων με φόβο Θεού που ενέπνευσαν.

Με την πολιτική δεν τα πάω καλά. Δεν έχω σκοπό να υποστηρίξω καμία παράταξη ούτε να εντρυφήσω στη θεωρία του Norberto Bobbio για τη διάκριση δεξιάς κι αριστεράς. Ομολογώ ότι βρίσκω ορισμένες αλήθειες σε προσωπικότητες υγιούς έκφρασης των αριστερών ιδεών, τρέφω συναισθήματα «κατανόησης» που ίσως φέρουν «ελπίδα» και προέρχονται από τον αριστερό χώρο, όμως εντούτοις στην πράξη δεν πιστεύω σε κάτι καλύτερο, αφού η πολιτική πρακτική απέδειξε σε πολλές χώρες πως η θεωρία απέχει από την πράξη.

Για μια στιγμή εντυπωσιάστηκα. Τα ‘χασα όταν διάβασα τη ρήση του κ. Αλέξη Τσίπρα προς τον Αρχιεπίσκοπο κ.κ. Ιερώνυμο σε συνάντηση τους προχθές όπου ο κ. Τσίπρας από κοντά είδε το έργο που επιτελεί η εκκλησία. Να λοιπόν τι είπε στον Αρχιεπίσκοπο (ακόμη και ο Νίτσε θα ζήλευε!!!): «Μακαριότατε, ακολούθησα κι εγώ την προτροπή του Αποστόλου Φιλίππου «Έρχου και Ίδε». Ήρθα να δω ιδίοις όμμασι το πώς η Εκκλησία προσπαθεί να αντιμετωπίσει ένα τεράστιο πρόβλημα, το πώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει, με όσες δυνάμεις διαθέτει, το πρόβλημα της κοινωνικής περιθωριοποίησης…». Για μια στιγμή ήμουν έτοιμος να του στείλω πρόσκληση με τις ιερές αγρυπνίες στις ενορίες των Τρικάλων, πιστεύοντας πως ίσως να τον έβλεπα να έβαζε και καμία στολή «πολυσταύρι» (ιδίως σε κόκκινο – επαναστατικό χρώμα) και να έβγαινε με τη λαμπάδα στη Μεγάλη Είσοδο. Ειλικρινά όμως πίστεψα πως έχει καλή διάθεση στη συνάντηση αυτή όπως και σε όσες όντως έχουν πραγματοποιηθεί με τον Αρχιεπίσκοπο μας.
Όμως απογοητεύτηκα κι ένιωσα γρήγορα το «δι’ ευχών» της ατμόσφαιρας όταν διάβασα πως ο κ. Τσίπρας, είπε τα εξής στον κ.κ. Ιερώνυμο (τα λόγια που ακολουθούν δεν καταγράφηκαν στη δημόσια συζήτηση των δύο ανδρών, αλλά προέρχονται από έγκυρες πηγές σύμφωνα με έγκυρα δημοσιεύματα): «Μακαριότατε, είναι ενδιαφέροντα αυτά που κάνετε βοηθώντας τους οικονομικά αδύνατους. Όμως, πρέπει να επισημάνω μερικά πράγματα τα οποία πρέπει να έχετε υπόψη σας, αφού οι εκλογές πλησιάζουν και το κόμμα μου έχει πολλές πιθανότητες να τις κερδίσει. Πρέπει να γνωρίζετε ότι έχουμε ταχθεί υπέρ του διαχωρισμού εκκλησίας-κράτους, δεν είναι δυνατόν στον 21ο αιώνα να εμπλέκονται με κάθε είδους συμφέροντα οι δύο αυτοί φορείς. Και όπως κατανοείτε, αυτός ο διαχωρισμός σημαίνει, μεταξύ άλλων, πως δεν μπορεί το φτωχό ελληνικό δημόσιο να καταβάλλει τους μισθούς σε περίπου 10.000 ιερείς από χρήματα των φορολογουμένων, αρκετοί από τους οποίους μάλιστα πιστεύουν σε διαφορετικά δόγματα. Και αυτό, Μακαριότατε, συμβαίνει, όταν το δημόσιο έχει ανάγκη από γιατρούς, δασκάλους, καθηγητές και μια σειρά από άλλες ειδικότητες ανθρώπων που θα βοηθάνε ουσιαστικά το κοινωνικό σύνολο.
Επίσης, Μακαριότατε, να γνωρίζετε πως μέχρι να νομοθετηθεί αυτός ο διαχωρισμός, οι ιερείς δεν θα εξαιρούνται από απολύσεις και διαθεσιμότητες των δημοσίων υπαλλήλων, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα. Ένα άλλο σημείο που θα ήθελα να σας επισημάνω, είναι πως δεν μπορεί ένα σύγχρονο κράτος να έχει σχεδόν σε κάθε δημόσιο χώρο, όπως η Βουλή, τα δικαστήρια κ.α., θρησκευτικές εικόνες. Στο πρόγραμμά μας ακόμα προβλέπεται κατάργηση του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της πρωινής προσευχής στο σχολείο.
Σημαντικό, επίσης, να γνωρίζετε, πως οι ναοί, ναοί κάθε δόγματος, θα φορολογούνται με τον ίδιο τρόπο που συμβαίνει για κάθε οίκημα. Αυτά Μακαριότατε, είναι μερικές μόνο από τις θέσεις μας, που θα αρχίσουμε να υλοποιούμε μόλις αναλάβουμε την εξουσία και οι οποίες περιλαμβάνονται στο κυβερνητικό μας πρόγραμμα».
Ουπς! Έπρεπε να «συνέλθω». Πετάγομαι να πάρω μίαredbull κι έρχομαι!!! Έως την επόμενη συνέχεια καλά, ευλογημένα Χριστούγεννα και καλές γιορτές!!!
O κ. Τσίπρας αφού συνεχάρη την εκκλησία για το ρόλο της (ο οποίος βασικά είναι ο αγιαστικός, αλλά ψιλά γράμματα αυτά για τον αριστερό χώρο και τον ανθρωπισμό του διαφωτισμού…), σύμφωνα με έγκυρες πηγές τα «έψαλλε» στον Μακαριότατο και τον προειδοποίησε συνάμα. Εύλογο να επιδιώκει ένα αριστερό κόμμα όπως ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. το διαχωρισμό κράτους – εκκλησίας, αλλά το ερώτημα που αναδύεται είναι γιατί να πασχίζει τόσο πολύ να το θέσει ως θέμα ακόμη και σε μία εκδήλωση αγάπης, όπως αυτή της «ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ» της Εκκλησίας της Ελλάδος πριν λίγες μόλις μέρες. Ίσως να είναι και οι τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις. Ίσως ο κ. Τσίπρας να ξεχάσει αν εκλεγεί Πρωθυπουργός τα προβλήματα και αμέσως να κινήσει όλες τις ενέργειες για το διαχωρισμό αυτόν, με τη φόρα που έχει πάρει.
Το θέμα όμως είναι σοβαρό. Το γιατί θα φανεί στη συνέχεια μέσα από τα λεγόμενα του ίδιου του κ. Τσίπρα, αλλά και του προγράμματος του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Γράφει λοιπόν στο πρόγραμμα του ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. που έχει ποικιλία απόψεων πάνω στο θέμα του διαχωρισμού κράτους – εκκλησίας: «α) Κατάργηση του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της πρωινής προσευχής στο σχολείο. β) Κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών και αντικατάσταση του από μάθημα επιστημονικού και όχι κατηχητικού προσανατολισμού, στο πλαίσιο του οποίου θα διδάσκεται η αναγκαία γνώση περί της ιστορίας και της φιλοσοφίας των θρησκειών του κόσμου. γ) Διαχωρισμό των θρησκευτικών υποθέσεων από το Υπουργείο Παιδείας και υπαγωγή τους σε άλλο υπουργείο (π.χ. στο υπουργείο Εσωτερικών)». Επίσης ο ίδιος μεταξύ άλλων αναφέρει: «Ανεπίτρεπτος ο εκκλησιασμός, η υποχρεωτική πρωινή προσευχή στα σχολεία, και η ανάρτηση χριστιανικών εικόνων και συμβόλων στις τάξεις μαθημάτων κ.ά.».
Που να δείτε και τις δύο (2) επιστολές που έστειλε ο κ. Τσίπρας στους μεταπτυχιακούς φοιτητές της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. και με τι παθιασμένη ένταση στα γραφόμενα του επιδιώκει την θρησκειοποίηση του μαθήματος των θρησκευτικών, ήτοι την από – εκκλησιαστικοποίηση του.
Γράφει ο πρόεδρος του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. σε επιστολή του προς τους μεταπτυχιακούς φοιτητές του Α.Π.Θ. στις 02/06/09 τα εξής «επαναστατικά»: «Διεκδικούμε την εξίσωση όλων των θρησκευτικών δογμάτων… θεωρούμε απαράδεκτο σε χώρους εκπαίδευσης παιδιών και νέων να υπάρχει με την παρούσα μορφή του και μάλιστα υπό υποχρεωτική μορφή το μάθημα των θρησκευτικών. Όπως επίσης ανεπίτρεπτο θεωρούμε τον εκκλησιασμό και την υποχρεωτική πρωινή προσευχή στα σχολεία… σε μία πλουραλιστική , πολυπολιτισμική κοινωνία δεν θα πρέπει κανένας μαθητής ή μαθήτρια να είναι υποχρεωμένος/η να κατηχείται επί της ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης, αλλά πρέπει να διδάσκεται τις ρίζες αυτής, την σημασία της για την διαμόρφωση ταυτότητας και φιλοσοφίας ζωή με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο οφείλει να διδάσκεται τα ίδια πράγματα και για τα άλλα επίσημα δόγματα και θρησκείες. Εμείς πιστεύουμε ότι το μάθημα των θρησκευτικών με την σημερινή του μορφή ”διαλέγεται με τα άλλα μαθήματα” γιατί η Ελλαδική Εκκλησία ελέγχει σε μεγάλο βαθμό με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο όλα τα σχολικά εγχειρίδια… Δεν πιστεύουμε ότι το μάθημα των θρησκευτικών με την σημερινή του μορφή βοηθά στην ”κατανόηση της παράδοσης και εκφράζει τον θρησκευτικό πολιτισμό μας με σεβασμό προς κάθε ετερότητα».
Αυτά είναι μέρος των όσων έγραψε ο κ. Τσίπρας σχετικά με το μάθημα των θρησκευτικών, τον εκκλησιασμό, την προσευχή και τις εικόνες. Η κορύφωση του «ανθρωπίνου δράματος» (κατά το «θείο δράμα») κι ενός «πάσχοντος ανθρώπου» (κατά το «πάσχων Θεός») συνεχίζει «ανατρεπτικά» μα περισσότερο αφοριστικά: «Δεν πιστεύουμε ότι το μάθημα των θρησκευτικών με την σημερινή του μορφή ”τείνει σταθερά να είναι μάθημα ανοικτό, πλουραλιστικό και ανεκτικό προς τις άλλες χριστιανικές ομολογίες αλλά και με τις θρησκείες με γνωστικό και παιδαγωγικό χαρακτήρα».
Μα τόση εμπάθεια; Ένας Φιντέλ Κάστρο κι είχε δηλώσει στα εγκαίνια ορθόδοξου ιερού ναού στην Κούβα παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου: «Θέλω η Κούβα να γίνει το προπύργιο της Ορθοδοξίας στη Λατινική Αμερική». Από τα γραφόμενα του κ. Τσίπρα η ορθόδοξη διδασκαλία φαντάζει μισαλλόδοξη, κομπλεξική, εσωστρεφής, ανασφαλής. Άραγε ενημέρωσαν τον κ. πρόεδρο πως στις Θεολογικές Σχολές διδάσκεται το μάθημα της θρησκειολογίας και η ιστορική παρουσίαση και ανάλυση των θρησκευμάτων του κόσμου; Επίσης στα σχολεία διδάσκοντα και τα άλλα θρησκεύματα, εκτός κι αν ο κ. Τσίπρας θέλει να διδάσκονται τα άλλα θρησκεύματα και να γίνεται και λόγος κάπου κάπου για την ορθόδοξη πίστη. Η ορθοδοξία είναι η κατεξοχήν πίστη αποδοχής του άλλου, του ξένου, του διαφορετικού, εκείνου που δεν «τον πάμε», του εχθρού, του αντίθετου, του άθρησκου, του άθεου. Κι αυτό το διδάσκει η ζωή του Θεανθρώπου («συγγνώμη» που χρησιμοποιώ τον όρο Θεάνθρωπος και όχι τον όρο Χριστός – σαν ιστορικό πρόσωπο-!!!).Βλέπετε τα ολοκληρωτικά συστήματα και οι κομμουνιστικές πρακτικές στα πρώην ανατολικά κράτη δεν «έβγαλαν» «υπερανθρώπους» σαν αυτόν του Νίτσε, αλλά επιβλήθηκαν δια ροπάλου στους χριστιανούς, τους οποίους με μίσος και με βάναυσο τρόπο εξόντωσαν ή στην καλύτερη περίπτωση εκδίωξαν.
Αλλά φαίνεται πως ο κ. Τσίπρας μιλώντας για τον μη πλουραλισμό της ορθόδοξης διδασκαλίας, επηρεάζεται από τον πολύχρωμο ουρανιο – ταξικό χρωματισμό των συνιστωσών και άθεων διδασκαλιών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.. Δηλ. της Δ.Ε.Α. (του Μαρξ, Λένιν, Τρότσκι), της Κ.Ο.Ε. (των σκληρών μαοϊκών που σύμφωνα με πολλά μέλη του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. είναι η πιο δυναμική συνιστώσα), της ομάδας ΡΟΖΑ (στελέχη της οποίας τοποθετούνται υπέρ της 17Ν). Το μάθημα των θρησκευτικών δεν τραβάει τα παιδιά να τα κάνει μοναχούς ή μοναχές, ούτε τα στέλνει σε μοναστήρια, ούτε αφορίζει τις άλλες θρησκείες, ούτε καλλιεργεί το φόβο προς κάθε έναν που πιστεύει σε κάτι άλλο. Διδάσκει το σεβασμό και την ανεκτικότητα. Ο ορθόδοξος ανθρωπισμός είναι η κατεξοχήν έκφραση της ελευθερίας και της ανεκτικότητας, που σέβεται τον άνθρωπο και τον δέχεται ως δημιούργημα του Θεού κι όχι ως «άτομο» που πρέπει να διεκδικήσει τα δικαιώματα του καταπιέζοντας πολλές φορές τους άλλους.
Δεν καταστροφολογώ, ούτε πιστεύω σε καμία περίπτωση πως αν βγουν οι εικόνες ή απαγορευτεί η προσευχή στα σχολεία και ο εκκλησιασμός και…. και…, κινδυνεύει η πίστη του καθενός. Σε καμία περίπτωση. Όμως επειδή όπως όλα δείχνουν, οι εκλογές πλησιάζουν, ας πέσουν οι μάσκες, κι ας γίνει μία ειλικρινής ομολογία για το τι προτίθεται να κάνει ο κ. Τσίπρας και μέρος των ομοϊδεατών του (γιατί δεν κινούνται όλοι στο ίδιο μήκος κύματος), αναφορικά με τις σχέσεις κράτους – εκκλησίας. Να σημειωθεί κάτι που απ’ ότι φαίνεται, τείνει να ξεχαστεί ή μάλλον να «ανατραπεί». Σύμφωνα με το άρθρο 3, παρ. 1 του Συντάγματος , «επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού».
Εκτός κι αν θέλετε να βγάλουμε τις εικόνες και να βάλουμε τα πορτραίτα των Μάο και Κιμ Γιονγκ – Ουν (αυτό το τρελό κούρεμα με το δελεαστικό καπελάκι).Και αντί για πρωινή προσευχή να γίνεται προσκλητήριο συντρόφων. Και φυσικά αντί για εκκλησιασμό να καταθέτουμε στεφάνια στην κόκκινη πλατεία (μιας κι έχετε κομμουνιστικό παρελθόν). Έτσι θα βάλουμε κι ένα βωμό με τον Βούδα σε κάθε τάξη όπου θα διδάσκεται η θρησκειολογία (με κεράκια, θυμιάματα κι όλα τα ατμοσφαιρικά…) και θα διδάσκονται οι μαθητές πως σε 3 μόνο νύχτες θα μπορέσουν να αποκτήσουν την απόλυτη γνώση και το φωτισμό (όπως ο Βούδας). Και για να υπάρχει πλουραλισμός (μιας και η ύπαρξη των 12 συνιστωσών συνηγορεί προς αυτή την κατεύθυνση), θα επιδιώξουμε να γίνουμε δάσκαλοι κι εμείς. Έτσι θα έχουμε και πολυθεϊσμό. Λίγο από Indra, Rudra, Visnu, Varuna, Siva. Λίγο από samsara, sangha, nirvana, yoga, yogi, atman, karmaκαι να σου ξεπροβάλλει και η μετενσάρκωση. Βέβαια για να είμαστε ειλικρινής θα αναφέρουμε ότι κάποτε υπήρξε κι ένας επαναστάτης (γιατί για εσάς επαναστάτης είναι) που ονομαζόταν Χριστός. Αλλά σύντροφοι μου, θα αναφέρουμε οπωσδήποτε πως υπήρξε μόνο άνθρωπος. Μην βάλουμε και τους μαθητές σε υποψίες ότι είναι Θεός και αρχίζουν να αναζητούν ποια τελικά είναι η αλήθεια! Λένιν, Στάλιν, Μάο Τσε Τουνγκ, Χριστός. Υπέροχα!
Βέβαια από την άλλη, δεν καταλαβαίνω γιατί υπάρχει μία διγλωσσία στο θέμα των σχέσεων κράτους – εκκλησίας από τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Καλό είναι να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, σύνθεση απόψεων, αποκλίσεις, συγκλίσεις, αλλά οι αντιφωνίες με μπερδεύουν. Άλλοι λένε για πλήρη διαχωρισμό, κι άλλοι για κάτι πιο ήπιο. Άλλοι δε κάνουν λόγο στο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. για υποχρεωτική διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών! Συγκεκριμένα, η κα. Ρένα Δούρου σε συνέντευξη της στο «ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ», έχει δηλώσει για τις σχέσεις κράτους – εκκλησίας: «Με πλήρη συναίσθηση της βαρύτητας των δύο παραγόντων, τονίζω ότι στο θέμα σχέσεων κράτους – εκκλησίας, δεν πρόκειται να προβούμε σε καμία μονομερή ενέργεια αλλά με διάλογο να επιδιώξουμε τη συνεννόηση προς όφελος της μεγάλης πλειοψηφίας του ελληνικού λαού». Δηλαδή των ορθοδόξων χριστιανών. Και μη μου πείτε πως λόγω κρίσης η εκκλησία πρέπει να «πληρώσει» και να συμβάλλει στην προσπάθεια εξόδου από την κρίση. Αφήστε την εκκλησία όπως είναι. Πριν καν εσείς όλοι οι κουλτουριάριδες κάνετε την εμφάνιση σας, η εκκλησία από την ίδρυση της διακονεί όλους τους ανθρώπους ανεξαιρέτως, και μάλιστα καταφέρνει και κάτι παραπάνω. Νοηματοδοτεί τις πονεμένες ζωές των ανθρώπων και τους αγιάζει. Αυτό, κανένα κομμουνιστικό μανιφέστο και καμία αριστερήδιακήρυξη δεν κατάφερε, δεν καταφέρνει και ποτέ δεν θα διανοηθεί να συλλάβει ως αλήθεια και πραγματικότητα.
Κι ερχόμαστε και στις δηλώσεις του βουλευτή του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. κ. Γιάννη Μιχελογιαννάκη για τις σχέσεις κράτους – εκκλησίας και το μάθημα των θρησκευτικών: «Συνολικά είμαι υπέρ στο να γίνει διαχωρισμός Εκκλησίας – Κράτους. Είμαι υπέρ στην αναδιοργάνωση και αυτοτέλεια της Εκκλησίας. Είμαι υπέρ στο να δοθεί έμφαση στη θεολογική ανθρωπολογία. Όμως, θεωρώ ότι οφείλουμε να έχουμε υποχρεωτικό το μάθημα των Θρησκευτικών, για τους κάτωθι λόγους: 1. Είναι ή όχι αναπόσπαστο μέρος της παράδοσης μας; 2. Είναι ιδιοπροσωπικό χαρακτηριστικό που δεν πρέπει να αγνοείται; 3. Χρειάζεται ή όχι ο προσανατολισμός του μαθήματος στο σήμερα; 4. Είναι ή όχι το σχολείο, όχι μόνο εργαλείο γνώσης, αλλά και θεμέλιο πολιτιστικής κληρονομιάς; 5. Σήμερα, που έχει καταρρακωθεί η εθνική αξιοπρέπεια, η διδασκαλία του ενισχύει ή όχι την απαραίτητη εθνική συνείδηση; 6. Το 95% των ελλήνων που είναι ορθόδοξοι, ποιος τους αγνοεί;». Εύστοχες οι σημειώσεις σας κ. Μιχελογιαννάκη, αλλά δεν ξέρετε ποιος τους αγνοεί;
Ας βάλουμε στην παρέα μας και τον ποιητή – βουλευτή του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. κ. Τάσο Κουράκη (τις θέσεις του σχετικά με το παρόν θέμα δεν έχει υιοθετήσει ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.). Στο Συνέδριο που έλαβε χώρα στο Α.Π.Θ. από 22 – 23 Ιανουαρίου 2013, με θέμα «Εκκλησία και Αριστερά», ο κ. Κουράκης ανέφερε: «Προτείνουμε να καταργηθεί η μισθοδοσία των ιερέων από το κράτος. Είναι προφανές ότι, όταν ζητούμε τον διαχωρισμό Κράτους – Εκκλησίας, δεν νοείται μισθοδοσία ιερέων οποιασδήποτε θρησκείας ή δόγματος από την Πολιτεία. Θα έλεγα ότι εάν αυτό είναι δύσκολο να γίνει, θα μπορούσαμε να συζητήσουμε μια εναλλακτική πρόταση. Η εναλλακτική πρόταση είναι να επιβληθεί ειδικός φόρος σε όσους πολίτες δηλώνουν κατά την υποβολή της φορολογικής τους δήλωσης ότι είναι χριστιανοί ορθόδοξοι και ο οποίος θα αποδίδεται στην Εκκλησία. Σε αυτή την περίπτωση οι πολίτες θα πρέπει να είναι απολύτως ενημερωμένοι ότι η δήλωσή τους ότι είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι συνεπάγεται την επιβολή αυτού του φόρου. «Πρέπει να σας πω ότι αυτή η λύση δεν είναι καινοφανής, δεν την ανακάλυψε ο ΣΥΡΙΖΑ. Πάρα πολλές αστικές δημοκρατίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν μισθοδοτούν τους κληρικούς. Πιο συγκεκριμένα, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ιρλανδία) δεν τους μισθοδοτούν διόλου, έχουν όμως επιβάλει τον λεγόμενο “εκκλησιαστικό φόρο’ που τον καταβάλλουν οι δεδηλωμένοι πιστοί και τον αποδίδει το κράτος στις αντίστοιχες Εκκλησίες. Πρέπει να σας πω ότι η Αγγλία περιορίζεται αποκλειστικώς και μόνο στο να συντηρεί με κρατική δαπάνη τους ναούς που έχουν χαρακτηριστεί ιστορικά μνημεία. Στη δε Γαλλία όχι μόνον δεν μισθοδοτούνται οι κληρικοί, αλλά και η πάσης φύσεως επιχορήγηση προς τις Εκκλησίες απαγορεύεται ρητά από το Σύνταγμα».
Κι άλλος ειδικός φόρος κ. Κουράκη; Και σε ποιους; Σε όσους πολίτες μας λέτε ότι είναι χριστιανοί ορθόδοξοι. Δηλαδή στο πάνω από το 90% του ελληνικού πληθυσμού; Υπέροχα, να θυμηθούμε ξανά και κάτι από Οθωμανική Αυτοκρατορία! Και καλύτερα να τους εξοντώσετε τους χριστιανούς (αν δεν μπορέσετε να τους αλλαξοπιστήσετε) με αυξημένο φορολογικό συντελεστή. Και τους ιερείς με πιο αυξημένο. Και τους νέους 14 – 18, ξέρετε εσείς… Παιδομάζωμα! Για να σας βοηθήσω, φορολογήστε τις εικόνες, τα ιερά σκεύη, τα λειτουργικά βιβλία, κι αν δεν βγαίνετε στο πρόγραμμα σας, έχω και κάτι καλύτερο. Ξέρετε πόσες καρέκλες έχει μέσα κάθε ναός; Στο σημείο αυτό κ. Κουράκη, δεν ισχύει το «θα πληρώσει ο λαός», αλλά το «θα πληρώσει ο χριστιανός». Φορολόγηση λοιπόν βάση των θρησκευτικών πεποιθήσεων. Κάτι από απολυταρχικά και σταλινικά καθεστώτα. Οι χριστιανοί στο τέλος θα φτάσουν να λένε στην εξομολόγηση: «Συγγνώμη, αμάρτησα. Είμαι χριστιανός»!!! Να λοιπόν μια καλή ευκαιρία να ξαναθυμηθούμε το κρυφό σχολειό. Διαχωρισμός των Ελλήνων με βάση την πίστη. Τότε γιατί εναντιωθήκατε στην αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες; Μα με την αναγραφή είναι πιο εύκολο να κάνετε την «εκκαθάριση» σας! Τελικά αρχίζω και διαπιστώνω πως όσοι υποστηρίζουν τέτοιες θέσεις και πρακτικές, δεν γνωρίζουν τα στοιχειώδη για το φιλανθρωπικό έργο της εκκλησίας. Ακόμη κι αν ανάβουν κεράκι σε κανα πανηγυρικό εσπερινό (τώρα να δείτε που έρχονται κι εκλογές), ακόμη κι αυτό μπορεί να το τοποθετούν ανάποδα!!!
Έχει γίνει και γίνεται συνέχεια, λόγος για τη μισθοδοσία του κλήρου. Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος, σε επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό κ. Σαμαρά, τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων της Βουλής, τον Υπουργό Παιδείας, τον Γ.Γ. Θρησκευμάτων, τους πρεσβευτές των χωρών της Ε.Ε. στην Ελλάδα, τους επικεφαλείς των ευρωπαϊκών οργάνων και σε όλους τους ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος, αναφέρει τα εξής για τη μισθοδοσία των κληρικών: «Η μισθοδοσία των κληρικών καταβάλλεται από το Δημόσιο ως συμβατική υποχρέωσή του, την οποία ανέλαβε από το 1833 έναντι της Εκκλησίας, εφόσον το 65% (2/3) της τότε αγροτικής και αστικής ακίνητης περιουσίας Της περιήλθε σε αυτό. Έκτοτε και έως σήμερα, το 96% της εναπομείνασας ως άνω περιουσίας έχει – μονομερώς (με διάφορους νόμους της Ελληνικής Πολιτείας) ή με δωρεές της Εκκλησίας – περιέλθει επίσης στο Δημόσιο. Οι μεγαλύτερες μαζικές παραχωρήσεις αγροτικών ακινήτων της Εκκλησίας στο Κράτος έγιναν προς αρωγή των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής (1922), καθώς και των ακτημόνων καλλιεργητών μετά το 1945.
Τα σημαντικότερα δε δημόσια κτίρια της πρωτεύουσας (ακαδημαϊκά ιδρύματα, νοσοκομεία κ.ά.) έχουν ανεγερθεί σε ακίνητα, που παραχωρήθηκαν δωρεάν από την Εκκλησία για τον σκοπό αυτό. Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος της εκκλησιαστικής περιουσίας αποτελείται από δασικές εκτάσεις, στις οποίες δεν επιτρέπεται, κατά το Ελληνικό Σύνταγμα, καμία μεταβολή του προορισμού και της χρήσης τους, και από λίγα αστικά ακίνητα, στα περισσότερα εκ των οποίων έχουν επιβληθεί από το Κράτος ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις για να καταστούν κοινόχρηστοι χώροι, χωρίς όμως τα νομικά πρόσωπα της Ορθόδοξης Εκκλησίας να έχουν αποζημιωθεί γι΄ αυτές, ελλείψει χρηματικών πόρων των Δήμων. Σημειωτέον ότι ο μισθός του διακόνου και του πρεσβυτέρου της Ορθόδοξης Εκκλησίας καθορίζεται από τον ίδιο νόμο που ισχύει για τους δημοσίους υπαλλήλους και υπόκειται στις ίδιες περικοπές και φορολογικές κρατήσεις».
Επίσης ενδεικτικά ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ.κ. Χρυσόστομος έχει πει: «Για να διακοπεί η μισθοδοσία θα πρέπει να καταργηθούν όλοι οι φόροι που πληρώνει η Εκκλησία ή να αναθεωρηθούν. Σήμερα η Εκκλησία φορολογείται σαν να είναι εταιρεία και όχι σαν Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου». Και ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Περιστερίου κ.κ. Χρυσόστομος δήλωσε: «Το κράτος πρέπει να συνεχίζει να μισθοδοτεί τους κληρικούς διότι πήρε την Εκκλησιαστική περιουσία. Αν την επιστρέψει τότε να τη διακόψει».
Ο πρώην διευθυντής των Οικονομικών Υπηρεσιών της Εκκλησίας της Ελλάδος (ΕΚΥΟ) αρχιμανδρίτης Αντώνιος Αβραμιώτης και νυν Επίσκοπος Σαλώνων, σε συνέντευξη του στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, σε ερώτηση του δημοσιογράφου κ. Ριζούλη, σχετικά με τη μεγάλη περιουσία της εκκλησίας, έχει δηλώσει: «Αυτό είναι ένας μεγάλος καλοστημένος μύθος (. Τα ακίνητα της Εκκλησίας που μπορούν να αξιοποιηθούν είναι συγκεκριμένα. Τα υπόλοιπα είναι δάση που δεν αποδίδουν. Αλλά και από αυτά που μπορούν να αξιοποιηθούν τα περισσότερα έχουν διάφορες δεσμεύσεις, ιδίως από Δήμους, που κατ’ ουσίαν αδρανοποιούν το οποιοδήποτε όφελος από αυτά.Μέχρι τώρα το κράτος έχει πάρει το 96% της εκκλησιαστικής περιουσίας και με αυτό εκάλυψε διάφορες ανάγκες του. Το νέο ελληνικό κράτος το 1842 πήρε το πρώτο του δάνειο υποθηκεύοντας τη μισή εκκλησιαστική περιουσία εκείνης της εποχής. Στην συνέχεια με την εκκλησιαστική περιουσία εκαλύφθησαν τα προβλήματα της μικρασιατικής καταστροφής, του Β΄ παγκοσμίου πολέμου και του εμφυλίου.
Εκτός αυτού σχεδόν όλα τα νοσοκομεία των Αθηνών, τα Πνευματικά Ιδρύματα και πολλές πλατείες και άλση ευρίσκονται επί εκκλησιαστικών εκτάσεων. Η περιουσία της Εκκλησίας προέρχεται κυρίως από την περιουσία των μοναχών που κληρονομούν από τους γονείς τους και από δωρεές πιστών που θέλουν να διαχειρισθεί η Εκκλησία τα περιουσιακά στοιχεία που δίνουν και όχι άλλος. Αν έγιναν δωρεές στην Τουρκοκρατία για φορολογικούς λόγους έχουν οπωσδήποτε επιστραφεί μετά την αφαίμαξη του 96% της εκκλησιαστικής περιουσίας.Έπειτα πρέπει να διευκρινισθεί, ότι ένα κτίριο από μόνο του δεν είναι ρευστά. Σας διαβεβαιώ ότι δεν υπάρχουν χρήματα για να δώσουμε. Ό,τι έχουμε το δίνουμε ήδη. Η αρχή του Μακαριωτάτου όμως είναι, ό,τι δίνουμε να το δίνουμε απευθείας στο λαό και όχι για να κλείσουν μαύρες τρύπες».
Όσον αφορά το θέμα του διαχωρισμού κράτους – εκκλησίας, δεν υπάρχει κανένας λόγος να τρομοκρατηθεί κανείς πιστός. Είναι δυνατόν εκείνος που γνωρίζει την αλήθεια να φοβάται; Να δειλιάζει; Να αμφιταλαντεύεται; Να προβληματίζεται ναι μπορεί. Όμως η αλήθεια δεν διστάζει, δεν εκβιάζεται, δεν δραπετεύει. Και η αλήθεια είναι πως η Εκκλησία δεν είναι ένα μέρος κανενός συστήματος. Δεν είναι πολιτική παράταξη. Δεν είναι κίνημα. Δεν είναι οργάνωση. Είναι όμως μία αλήθεια που 2014 χρόνια έχει δεχτεί μέσα στην ιστορία πολεμικές και διωγμούς που ένας χωρισμός από το κράτος, θα την ενδυνάμωνε και σε καμία περίπτωση δεν θα την αποδυνάμωνε. Αποδυναμώνεται εκείνος που στηρίζεται σε κάτι κι εξαρτιέται από αυτό. Η Εκκλησία δεν στηρίζεται σε κάτι άλλο για να υπάρξει. Δεν εκβιάζεται. Δεν υποκύπτει. Αντίθετα όπως λέει και ο ιερός Χρυσόστομος «πολεμουμένη νικά». Κομμουνιστικά και άθεα καθεστώτα έπεσαν. Πολιτικές φυσιογνωμίες και ηγετικές – θρησκευτικές μορφές αφανίσθηκαν. Συστήματα, κινήματα και οργανώσεις κατέρρευσαν. Και μία αποκάλυψη (γιατί η ορθοδοξία δεν είναι θρησκεία όπως την εννοεί ο Muller, ο Freudκαι ο Frazer), δεν φοβάται να υπάρξει μέσα στη ροή του χρόνου.
Αυτός ο διαχωρισμός πως νοείται; Τι σημαίνει; Από την άλλη έχω την εντύπωση πως είναι αδόκιμος ο όρος «διαχωρισμός», διότι δεν υπάρχει «συμβίωση» στο ζήτημα και δεν χρειάζεται επομένως διαζύγιο. Αν χρειάζεται κάτι, αυτό είναι ένα ζήτημα με το οποίο θα ασχοληθούν ειδικοί, οι δύο μεριές, όπου μέσα από συζήτηση, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. θα πει στην εκκλησία γιατί έχει εχθρική στάση απέναντι της. Κι εκεί ας αναρωτηθεί ο ίδιος, για ποιο λόγο και με ποια προαίρεση επιδιώκουν οι ίδιοι αυτό το ξεκαθάρισμα. Από αγαθή προαίρεση που θα μπορούσε να «γλιτώσει» την εκκλησία από παθογένειες εξωτερικές ή επειδή οι άνθρωποι είναι δηλωμένοι άθεοι; Γιατί έχω την αίσθηση πως δεν τους πήρε ο πόνος να θελήσουν να «τακτοποιήσουν» τα της εκκλησίας προς όφελος της. Αντίθετα διακατέχονται από εμπάθεια προς την Εκκλησία.Ή αναλωνόμαστε ή ξεκαθαρίζουμε. Καθαρές λύσεις.
Το σίγουρο είναι ότι ακόμη κι αν επέλθει ένας «διαχωρισμός» ανάμεσα στο κράτος και την εκκλησία, η τελευταία θα βγει πιο δυνατή και πιο ανεξάρτητη. Σε καμία περίπτωση αποδυναμωμένη. Αλλά αν το κράτος σταματήσει να πληρώνει τους κληρικούς, το ίδιο πρέπει να επιστρέψει την εκκλησιαστική περιουσία πίσω. Μέχρι τότε όμως κι αν συμβεί κάτι τέτοιο, AlexisMerryChristmas!!!

Ηρακλής Αθ. Φίλιος

.