Η συγγραφέας Τούλα Τίγκα στο 4ο Γυμνάσιο Τρικάλων

Στα πλαίσια του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, οι μαθητές και των τεσσάρων τμημάτων της Α΄ τάξης διάβασαν και ανέλυσαν στην τάξη τους το βιβλίο της Τούλας Τίγκα «Η εποχή των υακίνθων» δουλεύοντας παράλληλα φύλλα εργασίας και διατυπώνοντας εκεί τις απόψεις τους πάνω σε διάφορα θέματα που προέκυπταν στην πορεία της ανάγνωσης του βιβλίου.

Στο αίτημά τους να γνωρίσουν προσωπικά τη συγγραφέα. η Τούλα Τίγκα ανταποκρίθηκε θετικά και πραγματοποίησε δύο διαδοχικές επισκέψεις στο σχολείο μας. Η πρώτη επίσκεψη έγινε στις 12/2, ημέρα Τετάρτη για τα τμήματα Α1 και Α2 με υπεύθυνη καθηγήτρια την κα Βαρμπομπίτη Χρυσούλα, ενώ η δεύτερη στις 13/2, ημέρα Πέμπτη για τα τμήματα Α3 και Α4 με υπεύθυνη καθηγήτρια την κα Νικολοπούλου Σταυρούλα.

Κατά τις ημέρες αυτές οι μαθητές, αφού συγκεντρώθηκαν στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας υποδέχτηκαν με ιδιαίτερη χαρά και ανυπομονησία τη συγγραφέα. Μέσω των ερωτήσεων που της έθεσαν πληροφορήθηκαν αρχικά για τη ζωή και το έργο της, τη συγγραφική της πορεία και δραστηριότητα καθώς και για τις πηγές έμπνευσής της. Η απάντησή της ότι τα σύγχρονα κοινωνικά θέματα και προβλήματα αποτελούν τη βασική της έμπνευση, έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να αναφερθούν στον βασικό άξονα του βιβλίου που αφορά στο διαζύγιο και στα προβλήματα που αυτό δημιουργεί στις ζωές των εφήβων. Τα ερωτήματα που τέθηκαν, οι βιωματικές εμπειρίες ορισμένων παιδιών σχετικά με το θέμα αυτό αλλά και με άλλα προβλήματα που σχετίζονται με τη ζωή των εφήβων δημιούργησαν ένα κλίμα αμφίδρομης συγκίνησης αλλά και άντλησης συμπερασμάτων. Με  αριστοτεχνικό τρόπο και κάνοντας χρήση της «μαιευτικής» μεθόδου η συγγραφέας βοήθησε τα παιδιά να διατυπώσουν τα ίδια το συμπέρασμα που προσδοκούσε και εκείνη να ακούσει – για να δικαιωθεί, όπως μας είπε για την επιλογή του θέματος που επέλεξε- ότι δηλαδή όλα μπορούν να διορθωθούν αρκεί να υπάρχει καλή διάθεση και από τις δύο πλευρές, αγάπη, υπομονή, αισιοδοξία και κυρίως θετικά πρότυπα.

Στη συνέχεια ανέλυσαν τον χαρακτήρα των ηρώων του έργου και της διάβασαν χαρακτηριστικά αποσπάσματα του βιβλίου που αποτελούν ταυτόχρονα και μηνύματα δηλώνοντας στη συγγραφέα ότι μέσω αυτών των μηνυμάτων ανακάλυψαν διεξόδους και για δικά τους προβλήματα και συμπεριφορές που αφορούν στις διαπροσωπικές τους σχέσεις.

Στην πορεία ακολούθησαν τα σχόλια των μαθητών σχετικά με τις αφηγηματικές τεχνικές της συγγραφέα τονίζοντας τις πιο ενδιαφέρουσες για εκείνα όπως αυτή της μετάθεσης του χρόνου, ο οποίος κινείται συχνά αναδρομικά φωτίζοντας, έτσι και το παρελθόν των ηρώων για να εξηγηθούν και να αναλυθούν τωρινές συμπεριφορές, καθώς και την τεχνική της εγκιβωτισμένης αφήγησης αλλά και εκείνη της σύγκρισης-αντίθεσης.

Τέλος, κάποιοι μαθητές με παρότρυνση της συγγραφέα διάβασαν το τέλος που εκείνοι σκέφτηκαν για την ιστορία αυτή ακολουθώντας φυσικά το δικό της ύφος. Και δε διέφεραν από το τέλος που εκείνη επέλεξε ως προς την αισιόδοξη και δημιουργική πορεία της ζωής των ηρώων, γιατί η ίδια η συγγραφέας τους ενέπνευσε να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση.

Πολλαπλά τα οφέλη απ’ αυτή τη συνάντηση. Αφενός ο παλμός, η ζωντάνια και η διάθεση των παιδιών να κρατήσει όσο γίνεται περισσότερο αυτή η συζήτηση συγκίνησαν τη συγγραφέα. Αλλά και οι ίδιοι οι μαθητές σ’ αυτό το δημιουργικό δίωρο έλυσαν απορίες, εξέφρασαν συναισθήματα, ενθουσιάστηκαν, διδάχτηκαν και το βασικότερο κατανόησαν τον ρόλο και την αποστολή της λογοτεχνίας · να τους κάνει καλύτερους ανθρώπους, όπως είπαν, και πιο δυνατούς. Η συζήτηση έκλεισε με την πλειοψηφία των μαθητών να ξεχωρίζει ως κυρίαρχο το ηχηρό και σπουδαίο μήνυμα που εκπέμπεται στο βιβλίο ότι τελικά «τα σοβαρά και τα δύσκολα είναι αυτά που μας ωριμάζουν και μας δυναμώνουν ή δίνουν αξία στη ζωή μας».

Πριν αποχαιρετήσουν τη συγγραφέα οι μαθητές της ζήτησαν να υπογράψει τα βιβλία τους, για να θυμούνται αυτή τη συνάντηση και εκείνη ανταποκρίθηκε θετικά.

                                                                  Οι καθηγήτριες

Βαρμπομπίτη Χρυσούλα  

                                                                                             Νικολοπούλου Σταυρούλα