Η Παναγιώτα Δριτσέλη για το αθλητικό νομοσχέδιο

IMG 0889 copy

Δηλώσεις της Παναγιώτας Δριτσέλη μετά από την συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα της UEFA κ. Gianni Infantino

Με την ακρόαση των φορέων και την συζήτηση επί των άρθρων ολοκληρώθηκε η α΄ ανάγνωση του σχεδίου νόμου για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό, στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Στο πλαίσιο αυτό η εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτα Δριτσέλη έθεσε τα κύρια επίδικα στα οποία τοποθετήθηκαν οι φορείς του αθλητισμού, ενώ παρουσίασε και τις βασικές ρυθμίσεις επί των άρθρων που εισάγει ο αρμόδιος για τον Αθλητισμό Υπουργός κ. Σταύρος Κοντονής.

Στο πλαίσιο των παραπάνω επισημάνθηκε :

– Η ανάγκη συμβολής όλων των φορέων του αθλητισμού για την επίλυση του προβλήματος της οπαδικής βίας.
– Η σημασία της συμβολής της υγιούς δημοσιογραφίας στην εμπέδωση του φίλαθλου πνεύματος.
– Η διάθεση της Πολιτείας να νομοθετήσει εποικοδομητικά και αποτελεσματικά.
– Η στήριξη της Πολιτείας σε όλους τους φορείς που συνδράμουν στην εξυγίανση του επαγγελματικού αθλητισμού

Ακολουθούν τα πρακτικά της εισήγησης επί των άρθρων και των ερωτήσεων προς τους φορείς του νομοσχεδίου :

Εισήγηση επί των άρθρων του σχεδίου νόμου «Επείγοντα μέτρα για τηναντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξεις». Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. 28/4/2015

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΔΡΙΤΣΕΛΗ (Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ): Νομίζω, ότι παρ’ όλες τις αντιρρήσεις που εκφράστηκαν χθες, κυρίως, από την Αντιπολίτευση για το γεγονός, ότι το νομοσχέδιο μπαίνει με τη διαδικασία του επείγοντος και δεν θα έχουμε το χρόνο να συζητήσουμε ενδελεχώς τα ζητήματα, αυτό το επιχείρημα σήμερα ειδικά και μετά την ακρόαση των φορέων έχει προφανώς καταρριφθεί.
Με πάρα πολύ καλή διάθεση και καλοπροαίρετα ο Υπουργός άκουσε όλους τους φορείς καθώς και τους συναδέλφους και πολλά απ’ αυτά στα οποία υπήρξαν ενστάσεις, έχουν ενσωματωθεί στο σώμα του νομοσχεδίου.
Επίσης, έγινε κατανοητό, ότι προφανώς και τη βία δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αποσπασματικά, γιατί είναι ένα πολύπλευρο ζήτημα με πολύπλευρη λύση, χρειάζεται ενδελεχή αντιμετώπιση και έχει να κάνει με ζητήματα που αφορούν στην παιδεία, στην οικογένεια, στο σχολείο, και στα κοινωνικά προβλήματα, καθώς και στην εμπορευματοποίηση του αθλητισμού.
Αυτό που δεν έγινε αντιληπτό ίσως από όλους τους συναδέλφους και, κυρίως, από την Αξιωματική Αντιπολίτευση η οποία δεν έχουμε καταλάβει ακόμη ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα της και παρόλο που χθες υπήρχε μεγάλη ένταση για το γεγονός ότι πρέπει να κληθούν εδώ όλοι οι φορείς για να συζητήσουμε, σήμερα πραγματικά δεν είχε να κάνει ούτε μία ερώτηση σε κανέναν από τους φορείς που ήρθαν και παρευρέθηκαν στην Επιτροπή μας.
Αυτό, λοιπόν, που δεν έγινε αντιληπτό – και επανέρχομαι – είναι το γεγονός, ότι δεν πρόκειται για έναν αθλητικό νόμο εν γένει, αλλά πρόκειται για διατάξεις που έρχονται να αντιμετωπίσουν τη βία και νομίζω, ότι χθες ο κ. Υπουργός ανέπτυξε ακριβώς το σκεπτικό, γιατί έχει φτάσει στο σημείο να φέρει αυτό το νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση των φαινομένων που το τελευταίο διάστημα και ακριβώς μετά την ανάληψη της κυβέρνησης ήρθαν στο φως και ήταν και μια κοινωνική επιταγή, για να μπορέσουμε επιτέλους να αντιμετωπίσουμε αποφασιστικά αυτό το ζήτημα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατά την άποψή μου, τα πράγματα είναι απλά. Νομίζω, ότι έγινε καταφανές και από τις τοποθετήσεις των περισσοτέρων από τους φορείς, ότι για να σπάσει το απόστημα της βίας στον αθλητισμό χρειάζεται κατ’ αρχήν πολιτική βούληση, συλλογική, αλλά και ατομική ευθύνη, διαφάνεια και ρηξικέλευθες αποφάσεις και σίγουρα – για να χρησιμοποιήσω και δύο λέξεις που είναι και της μόδας το τελευταίο διάστημα – δημιουργική ρήξη.
Αλλιώς, δεν μπορούμε να μιλάμε ούτε για αναβάθμιση του αθλητισμού, αλλά ούτε και για αναβάθμιση του αθλήματος του ποδοσφαίρου, συγκεκριμένα.
Η κυβέρνηση όσο και αν σε μερικούς μπορεί και να μην αρέσει φαίνεται να διαθέτει αυτά τα χαρακτηριστικά και επ΄ αυτού περιμένουμε και τις τοποθετήσεις όλων των παρατάξεων και όλων των κομμάτων που βρίσκονται και εκπροσωπούν τον ελληνικό λαό στην εθνική αντιπροσωπεία.
Μετά δε και από την πολύ δημιουργική συζήτηση που είχαμε με όλους τους φορείς έχω και την αίσθηση, ότι οι όποιοι προβληματισμοί που μπορεί να υπήρχαν σχετικά με το εάν με αυτό το νομοσχέδιο τελικά η πολιτεία παρεμβαίνει στο αυτοδιοίκητο του ποδοσφαίρου, κατά την άποψή μου, έχουν πέσει στο κενό, διότι τα επιχειρήματα που ακούστηκαν, δεν μπορούν να στοιχειοθετηθούν σε κανένα επίπεδο.
Τελικά, και μετά από αυτά, εκφράζω και τη βούληση της Κυβέρνησης, αφού αύριο έχει κληθεί και ο εκπρόσωπος της UEFA και της FIFA, ο κ. Infantino να επισκεφτεί τη χώρα μας για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Ελπίζω και αύριο, λοιπόν, που θα γίνει η συνάντηση με τον Υπουργό να υπάρξει μια εποικοδομητική συνεργασία, ειδικά όταν από την ίδια την FIFA, αλλά και την UEFA σε αρκετές από τις εκθέσεις τους στηλιτεύουν συγκεκριμένα γεγονότα και πρακτικές που εφαρμόζονται στη χώρα και μου φαίνεται αδιανόητο τη στιγμή που η ελληνική πολιτεία δίδει χέρι βοηθείας πάταξης αυτών των φαινομένων, οι διεθνείς ομοσπονδίες από την πλευρά τους να μην το λαμβάνουν υπόψη τους.
Επειδή, νομίζω ότι έχουμε πει πάρα πολλά για συγκεκριμένα άρθρα και επειδή και ο Υπουργός έχει ήδη καταθέσει τις προτάσεις του για το ποια πράγματα θα κάνει δεκτά και ποιες αλλαγές θα γίνουν, επιτρέψτε μου να αναφερθώ σε κάποια άρθρα, τα οποία παρόλη τη σπουδαιότητα τους, δεν τους δόθηκε η απαραίτητη προσοχή.
Δεν θα μιλήσω γι’ αυτά που πρόκειται να αλλάξουν, οπότε θα έχουμε σαφή εικόνα και στη β΄ ανάγνωση, αλλά θα μπω σε αυτά τα οποία παρόλο που είναι σημαντικά, δεν φάνηκε να έχουμε ασχοληθεί και πάρα πολύ. Θα αναφερθώ στα άρθρα 6 και 7.
Το άρθρο 6, «δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης διαιτητών, βοηθών διαιτητών και παρατηρητών διαιτησίας» και το άρθρο 7, «αντιμετώπιση υπόπτων χειραγώγησης και στοιχηματισμός», φαίνεται καθαρά, ότι το νομοσχέδιο με αυτά τα άρθρα καταπολεμά την οικονομική απάτη στο ποδόσφαιρο, διότι θεσπίζεται η δυνατότητα στον Υπουργό να διενεργεί ελέγχους και να λαμβάνει γνώση της περιουσιακής κατάστασης των διαιτητών, βοηθών διαιτητών και παρατηρητών διαιτησίας.
Με το άρθρο 11 του νομοσχεδίου, καλούνται οι αθλητικές ανώνυμες εταιρείες οι οποίες μισθώνουν αθλητικούς χώρους να ρυθμίσουν τις οφειλές τους προς τους χώρους αυτούς, για να μπορέσουν να συμμετάσχουν στα αντίστοιχα πρωταθλήματα.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι για να συμμετάσχουν στα επαγγελματικά πρωταθλήματα οι ομάδες και να λάβουν πιστοποιητικό συμμετοχής θα πρέπει να προσκομίζουν βεβαίωση εξόφλησης ή διακανονισμού των οφειλών τους προς τις αθλητικές εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούν, καθώς και προς το ΕΣΚΑΝ και το Εργαστήριο Αντιντόπινγκ του ΟΑΚΑ.
Σε περίπτωση, βέβαια, που δεν τηρηθούν οι όροι του διακανονισμού, θα εκπίπτει η εγγυητική τους επιστολή.
Ακόμη, με τα άρθρα 9 και 12, ρυθμίζονται θέματα του οργανογράμματος της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, ενώ περιλαμβάνονται και δύο διατάξεις που διασφαλίζουν και επεκτείνουν σημαντικά δικαιώματα των αθλητών.
Συγκεκριμένα, με το άρθρο 10, διασφαλίζεται νομικά η αμοιβαιότητα σεβασμού των υποχρεώσεων αθλητών και αθλητικών σωματείων ή αθλητικών ανωνύμων εταιρειών, ενώ με την 3η παράγραφο του άρθρο 11, διασφαλίζεται η δυνατότητα άδειας με αποδοχές στους αθλητές ΑΜΕΑ ή κωφούς, καθώς και στους προπονητές και στους συνοδούς τους.
Εκτός, όμως, από τα θέματα του αθλητισμού υπάρχουν και θέματα τα οποία αφορούν στη μέση εκπαίδευση και ιδιαίτερα στο Λύκειο.
Πρόκειται για τα άρθρα 13 και 14, με τα οποία υλοποιούνται μια σειρά από δεσμεύσεις του Υπουργείου Παιδείας απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα. Νομίζω, ότι και αυτά θα έχουμε τη δυνατότητα να τα συζητήσουμε εκτενώς και στην επόμενη Επιτροπή.
Κύριε Υπουργέ, να σας ενημερώσω για μια τροπολογία, που πρόκειται να κατατεθεί σχετικά με το ζήτημα της συμπερίληψης της πρόβλεψης εισόδου των φωτορεπόρτερ στους αγωνιστικούς χώρους στο νέο αθλητικό νόμο.
Νομίζω, ότι πρόκειται για μια παράλειψη από την πλευρά της ηγεσίας του Υπουργείου σχετικά με το θέμα.
Αυτό είναι ένα πάγιο αίτημα των φωτορεπόρτερ, καθώς η είσοδός τους τώρα, αυτή τη στιγμή στα γήπεδα, ουσιαστικά δεν τους κατοχυρώνει νομικά και νομίζω ότι δικαιούνται, ειδικά άνθρωποι οι οποίοι αυτή τη στιγμή εκπροσωπούν το 97%, δηλαδή, τη Δημοσιογραφική Ένωση και μάλιστα είναι Πανελλήνια και καλύπτει το 97% των φωτοειδησεογράφων στη χώρα μας και το υπόλοιπο ανήκει είτε στην Ένωση Ξένων Ανταποκριτών είτε στις Ενώσεις της ΕΣΗΕΑ και με τον τρόπο αυτό θα ζητήσουμε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αθλητικού Τύπου να αποτελεί συντελεστή και παράγοντα προβολής, διάδοσης και ανάπτυξης του ελληνικού αθλητισμού.
Γι’ αυτό οι αθλητικοί συντάκτες – μέλη του ΠΣΑΤ και τα μέλη της Ένωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδος να έχουν το δικαίωμα ελευθέρας εισόδου στους αγωνιστικούς χώρους κατά τη διεξαγωγή αγώνων εισέρχονται σε αυτούς με τη επίδειξη του Δελτίου Ταυτότητας που εκδίδει ο ΠΣΑΤ ή η ΕΦΕ. Η διάπραξη δε ποινικού ή πειθαρχικού αδικήματος κατά αθλητικού συντάκτη κατά την άσκηση του λειτουργήματός του να αποτελεί επιβαρυντική περίσταση.
Κύριε Πρόεδρε, κλείνοντας θα ήθελα να τονίσω πάλι και να μην το ξεχνάμε, ότι αυτό το νομοσχέδιο αποτελεί ουσιαστικά την πρώτη παρέμβαση της πολιτείας στα επείγοντα ζητήματα του Αθλητισμού, αλλά και της Εκπαίδευσης, καθώς τίθεται, και νομίζω ότι και οι δύο Υπουργοί το έχουν πει, σε κίνηση ταυτόχρονα μια μεγάλη προσπάθεια προοδευτικών αλλαγών και οι αλλαγές αυτές υλοποιούν τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης για ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις και για την εφαρμογή πολιτικών που θα λειτουργούν επιτέλους επ’ ωφελεία και για την προστασία των κοινωνικών αγαθών, όπως είναι και ο αθλητισμός, αλλά και η παιδεία. Σας ευχαριστώ.

Ερωτήσεις κατά την ακρόαση των φορέων στην 2η συνεδρίαση για το νομοσχέδιο «Επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξεις».

IMG 08501

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΔΡΙΤΣΕΛΗ (Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ): Ευχαριστούμε τους φορείς που είχαν την καλοσύνη να έρθουν σήμερα για να ανταλλάξουμε εποικοδομητικές απόψεις, αλλά και να μας διαφωτίσουν με τις απόψεις τους και τις τοποθετήσεις τους σχετικά με το θέμα της αντιμετώπισης της βίας στον αθλητισμό.
Καταρχήν ήταν πολύ ενδιαφέροντα και νομίζω ότι πρέπει να το ομολογήσουμε όλοι, τα όσα ακούστηκαν εδώ από τους φορείς και ευλόγως δημιουργούνται κάποια ερωτήματα ή κάποιες διευκρινίσεις από την πλευρά μας και φαντάζομαι από όλους τους βουλευτές που συμμετέχουμε στην Επιτροπή προκειμένου να θέσουμε επί τάπητος τα ζητήματα.
Θα ξεκινήσω τις ερωτήσεις απευθυνόμενη στον εκπρόσωπο του Πανελληνίου Συνδέσμου Αθλητικού Τύπου, στον κ. Τριανταφύλλου. Τον άκουσα με προσοχή και σαφώς και όλοι συμφωνούμε ότι η λογοκρισία δεν πρέπει να υφίσταται σε κανένα ευνομούμενο δημοκρατικό Κράτος και μακριά από μας τέτοιες αντιλήψεις, απλά δεν κατάλαβα τελικά ποια είναι η άποψη των αθλητικών δημοσιογράφων για το μέτρο αυτό το οποίο φαίνεται να θεσπίζεται μέσα από το παρόν νομοσχέδιο. Πώς τελικά αξιολογούν οι ίδιοι τη στάση του οπαδικού Τύπου της χώρας όλα αυτά τα χρόνια; Γιατί είναι διαφορετικό το να διαπιστώνουμε ένα πρόβλημα, είναι διαφορετικό το να ομολογούμε ένα πρόβλημα ή να το παραδεχόμαστε, αλλά όταν έρχεται ένας τρόπος αντιμετώπισης, για παράδειγμα, απλά να ζητάμε την απόσυρση ενός άρθρου. Επίσης, είναι διαφορετικό το να ζητάμε να αλλάξουν κάποια πράγματα για την αντιμετώπιση, εάν τελικά υπάρχει πρόβλημα, εάν θεωρούμε ότι υπάρχει πρόβλημα και είναι διαφορετικό απλά να την απορρίπτουμε.
Άρα ρωτάω τον κ. Τριανταφύλου, δεν συμφωνεί καθόλου με το ότι υπάρχει ζήτημα με το θέμα του οπαδικού Τύπου; Δεύτερον, δεν συμφωνεί με την πρόταση που υπάρχει στο άρθρο ότι θα πρέπει να υπάρχει και σύμφωνη γνώμη των συνδικαλιστικών φορέων των δημοσιογράφων ή απλά και μόνο θέλει να αποσυρθεί η διάταξη; Δεν επιδέχεται, δηλαδή, να κάνει προτάσεις να τροποποιηθεί το άρθρο προς την καλύτερη κατεύθυνση;
Πηγαίνω τώρα στον κ. Μπέλο από τη Διαρκή Επιτροπή Αντιμετώπισης της Βίας. Κύριε Μπέλο, από όσο ξέρετε με το παρόν σχέδιο νόμου αναβαθμίζεται ο ρόλος της ΔΕΑΒ και θα είχε πραγματικά ενδιαφέρον να μας παρουσιάσετε, αν είναι δυνατόν, ποιες πιστεύετε ότι θα ήταν οι προτεραιότητες της δράσης της Επιτροπής για το επόμενο διάστημα και σε ποια πεδία εκτιμά η Επιτροπή ότι θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή σε σχέση με την αντιμετώπιση της βίας τον αθλητισμό.
Έρχομαι στους Προέδρους της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας, της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης και της Ελληνικής Ομοσπονδίας Πετοσφαίρισης. Ρωτάω αρχικά και τους τρεις, γι’ αυτό ξεκινάω έτσι, για το πώς τελικά φαίνεται να αποτιμούν την κατάσταση σήμερα στον επαγγελματικό αθλητισμό και εάν είναι διατεθειμένοι μαζί με την Πολιτεία να συνδράμουν σε συνεργασία για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου.
Κύριε Τσαγκρώνη, μπορείτε να μας πείτε από ποιους δικαστές, από τι δικαστές απαρτίζονται τα πειθαρχικά σας όργανα;
Κύριε Γκιρτζίκη, σας ακούσαμε πάρα πολύ προσεκτικά και καταλαβαίνουμε ως ένα βαθμό και τον προβληματισμό σας. Επειδή πραγματικά δεν έχουμε καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει, θέλω ευθέως να σας κάνω κάποια ερωτήματα. Καταρχήν το 2006 ξέρουμε πάρα πολύ καλά, γιατί όλο αυτό το άγχος και επειδή η συζήτηση γίνεται συνεχώς υπό τη δαμόκλειο σπάθη ενός ποδοσφαιρικού grexit θέλω να ρωτήσω τα εξής. Το επίμαχο άρθρο, το οποίο καταργείται από το άρθρο 15 ανέφερε τα εξής: «ειδικά για το άθλημα του ποδοσφαίρου όλα τα θέματα λειτουργίας και οργάνωσης του αθλήματος της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας και των μελών της ρυθμίζονται αυτόνομα από την ΕΠΟ και τα όργανα της σύμφωνα με το καταστατικό και τους κανονισμούς της, καθώς και αυτούς που καθορίζονται από την Ευρωπαϊκή και Παγκόσμια Συνομοσπονδία Ποδοσφαίρου, ακόμη και αν προβλέπονται διαφορετικές ρυθμίσεις στο νόμο 2725 /1999 και εν γένει στην αθλητική νομοθεσία». Δεν πιστεύετε ότι πρόκειται για μια, συγχωρήστε μου την άποψη, «μαξιμαλιστική» προσέγγιση του αυτοδιοίκητου που θα πρέπει να διέπει τις ομοσπονδίες;
Τελικά υφίσταται άρθρο στο καταστατικό της FIFA ή της UEFA στην οποία συμμετέχουμε που να λέει ότι μπορεί να παρεμβαίνει στο έργο της εκάστοτε κυβέρνησης ή στο νομοθετικό έργο όταν, μία επικαιροποίηση επιβάλλεται από έκτακτες συνθήκες ή καταστάσεις; Γιατί πραγματικά δεν έχουμε καταλάβει. Τελικά συμφωνείτε με αυτά που διαπιστώθηκαν από τον κ. Μαλάκο και τον κ. Καμάρα, τις διαπιστώσεις που εκφράστηκαν από το Ινστιτούτο Διεθνούς και Ελληνικού Αθλητικού Δικαίου;
Δεύτερη ερώτηση προς τον κ. Γκιρτζίκη. Κύριε Γκιρτζίκη, σε περίπτωση υποβιβασμού ομάδων, όπου σ’ αυτές τις ομάδες παίζουν ξένοι ποδοσφαιριστές, προβλέπεται ρητά ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν χάνουν τα χρήματά τους εάν η ομάδα αυτή επανέλθει στην προηγούμενη κατηγορία. Το ίδιο, όμως, δεν ισχύει και για τους Έλληνες ποδοσφαιριστές. Σ’ αυτό το σημείο γιατί η χώρα μας, η ΕΠΟ δεν έχει εναρμονιστεί με το καταστατικό της FIFA;
Τελευταία ερώτηση προς τον κ. Γκιρτζίκη. Πόσο πιστεύετε ότι διασφαλίζεται η αξιοπιστία του πρωταθλήματος όταν δίνεται απρόσκοπτα η δυνατότητα δανεισμού παιχτών από ομάδα σε ομάδα της ίδιας κατηγορίας;
Θα ήθελα τέλος να κάνω μία ερώτηση προς τον εκπρόσωπο της ΟΛΜΕ. Επειδή δεν κατάλαβα καλά, ίσως και να φταίω εγώ, μήπως μπορεί ο κ. Κοτσιφάκης να μας πει ή να μας διαφωτίσει σχετικά με το θέμα της αναπλήρωσης των χαμένων διδακτικών ωρών, έτσι όπως αυτό προβλέπεται από το άρθρο που τίθεται προς ψήφιση; Σας ευχαριστώ.

.