Ο σχεδιασμός για το κλείσιμο καταστημάτων των ΕΛ.ΤΑ. αποτελεί τη χαριστική βολή για τη ζωή των πολιτών σε πολλές περιοχές της χώρας
Η αναγγελία του κλεισίματος των καταστημάτων των ΕΛ.ΤΑ.σε όλη τη χώρα με την αιτιολογία ότι είχαν παθητική οικονομική δραστηριότητα φανερώνει το μέγεθος της αναλγησίας απέναντι στα προβλήματα εξυπηρέτησης των πολιτών αλλά και την τεχνοκρατική αντίληψη με την οποία επιχειρεί η κυβέρνηση να λειτουργήσει τις δημόσιες επιχειρήσεις. Η εφαρμογή είτε τώρα είτε σε λίγους μήνες ενός τέτοιου σχεδίου περιλαμβάνει μια σειρά από κινδύνους για τους οποίους προφανώς υπήρξε γνώση πριν την ανακοίνωση του συγκεκριμένου μέτρου. Τα ΕΛ.ΤΑ. δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν ως μια οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση που πρέπει να εξυγιανθεί καθώς η αποστολή γραμμάτων, δεμάτων, οι καταβολές των συντάξεων για την τρίτη ηλικία, αλλά και μια σειρά άλλων συναλλαγών αποτελούν την κοινωνική πλευρά στην εξυπηρέτηση των πολιτών εδώ και πολλά χρόνια. Η λειτουργία των ΕΛ.ΤΑ. ως κρατική επιχείρηση έχει έναν μακροχρόνιο συμβολισμό που συνδέεται με τους πολίτες των απομακρυσμένων περιοχών και με την αμεσότητα που χαρακτηρίζουν εδώ και χρόνια τη συγκεκριμένη λειτουργία. Έτσι λοιπόν η αναστολή λειτουργίας των 204 καταστημάτων των ΕΛ.ΤΑ. θα προκαλέσει:
- Μαζικές απολύσεις εργαζομένων.
- Αυξημένα έξοδα στη μετακίνηση των πολιτών για την εξυπηρέτησή τους στα πιο κοντινότερα καταστήματα που θα βρίσκονται σε λειτουργία με συνέπεια την επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού.
- Μείωση της οικονομικής δραστηριότητας στην ύπαιθρο λόγω της μετακίνησης πολλών υπαλλήλων των ΕΛ.ΤΑ σε καταστήματα πόλεων.
- Βίαιη προσαρμογή στα νέα δεδομένα για ανθρώπους της τρίτης ηλικίας που δεν είναι γνώστες της τεχνολογίας.
- Κατάργηση του χαρακτήρα της αμεσότητας με την οποία λειτουργούσαν ως σήμερα τα καταστήματα των ΕΛ.ΤΑ.
- Αναστολή λειτουργίας χωρίς πρόβλεψη για την επόμενη μέρα.
Το ζήτημα λοιπόν δεν μπορεί να είναι πάντα αριθμητικό και να αναλύεται με την αιτιολογία της παθητικής λειτουργίας όπως αναφέρθηκε. Πρέπει προ πάντων στη λειτουργία κάθε δημόσιας επιχείρησης να λαμβάνεται υπόψη το κοινωνικό πρόσωπο το οποίο δεν μπορεί να αντικατασταθεί πάντα με την όποια τεχνοκρατική απόφαση. Παράλληλα πρέπει να συνυπολογιστεί και κάθε κοινωνική και πολιτιστική συνέπεια από την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου. Τα ΕΛ.ΤΑ. λοιπόν πρέπει να συνεχίσουν να λειτουργούν όπως και πριν με στόχο την ενίσχυση της υπαίθρου με κίνητρα που θα δώσουν ζωή σε κάθε οικονομική δραστηριότητα που τόσο την έχουν ανάγκη οι διάφορες περιοχές της χώρας μας.
Τσιάκαλος Γεώργιος
