Γιατί τα ελαστικά ρυπαίνουν περισσότερo από τις εξατμίσεις

Τα σωματίδια από τα ελαστικά των αυτοκινήτων επιβαρύνουν την υγεία των κατοίκων περισσότερο και από τις εκπομπές αερίων των εξατμίσεων, σε ορισμένες περιπτώσεις.

Επί δεκαετίες, επιστήμονες και αξιωματούχοι υγείας προειδοποιούσαν τους οδηγούς για τους επιβλαβείς ρύπους που προέρχονται από τις εξατμίσεις. Καθώς τα συστήματα εξάτμισης των αυτοκινήτων έχουν γίνει πιο «πράσινα», η ρύπανση που συνδέεται με καρδιακές και πνευμονικές παθήσεις έχει αυξηθεί από μια διαφορετική πηγή: τα ελαστικά και τα φρένα.

Στην πραγματικότητα, η φθορά των ελαστικών και των φρένων έχει αποδειχθεί ότι παράγει όλο και περισσότερη σωματιδιακή ρύπανση, από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων σε διάφορα σενάρια πραγματικών συνθηκών και δοκιμών.

Ορισμένα από τα σωματίδια είναι τόσο μεγάλα, που είναι ορατά διά γυμνού οφθαλμού. Αλλα είναι λεπτά σωματίδια (γνωστά ως PM 2.5) και υπερλεπτά σωματίδια (γνωστά ως PM 0.1), τα οποία μπορούν να βλάψουν ζωτικά όργανά.

«Οι εκπομπές που δεν προέρχονται από καυσαέρια, αποτελούν σοβαρό ζήτημα για δύο λόγους», δήλωσε ο Χιτζανγκ Τζανγκ καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Riverside. «Πρώτον, οι εκπομπές δεν έχουν τεθεί σε καθεστώς περιβαλλοντικών ρυθμίσεων. Δεύτερον, η χημική τους σύνθεση φαίνεται να είναι δυνητικά πιο τοξική. Οι ρύποι αυτοί αποτελούν την πλειονότητα των πρωτογενών σωματιδίων στην ατμόσφαιρα από τις οδικές μετακινήσεις σε ποσοστό 60%» σημειώνει. Η έρευνα του καθηγητή επιβεβαιώνει αυτή της «Analytics Emissions», ενός ανεξάρτητου παγκόσμιου οργανισμού εμπειρογνωμόνων, που ειδικεύεται στις τιμές ρύπανσης της ατμόσφαιρας από αυτοκίνητα.

Δοκιμές έδειξαν πως ένα οικογενειακό hatchback που φορά καινούρια ελαστικά με σωστή πίεση, εκπέμπει 5,8 g/km σωματιδίων. Αυτή η ποσότητα είναι πάνω από 1.000 φορές μεγαλύτερη από το νομοθετημένο όριο των 4,5 mg/km που ισχύει για τις εκπομπές ρύπων από την εξάτμιση. 

Στην Καλιφόρνια, η βασική πηγή των εκπομπών δεν προέρχεται από τις εξατμίσεις. Μεγάλο μέρος της ρύπανσης προέρχεται από τη σκόνη του δρόμου, που εκτινάσσεται από τα αυτοκίνητα που κινούνται κατά μήκος του δρόμου. 

Ταυτόχρονα, η αύξηση στη δημοτικότητα των SUV με αυξημένο όγκο, αλλά και των ηλεκτρικών και plug-in hybrid με μεγαλύτερο βάρος (λόγω μπαταριών), δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Ο Τζανγκ υποστηρίζει ότι τα μεγάλα ηλεκτρικά οχήματα, λόγω των μεγάλων μπαταριών τους, είναι τουλάχιστον 50% βαρύτερα από ένα όχημα που κινείται με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Λόγω αυτού, τα λάστιχα θα φθείρονται ευκολότερα, προκαλώντας μεγαλύτερη ρύπανση. 

 

Με πληροφορίες από Washington Post

kathimerini.gr