Eρώτηση του βουλευτή Γ. Κυρίτση για τα μουσικά σύνολα της ΝΕΡΙΤ

Kyritsis

Ερώτηση του βουλευτή της Δημοκρατικής Αριστεράς κ. Γ. Κυρίτση με θέμα τη συγκρότηση και ορθή λειτουργία των μουσικών συνόλων της ΝΕΡΙΤ.

Απορίες γεννούν οι προθέσεις της κυβέρνησης για τη συγκρότηση και επαρκή στελέχωση των Μουσικών Συνόλων της ΝΕΡΙΤ.

Τα Μουσικά Σύνολα δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης διακρίνονται από το υψηλό επίπεδο και τη διεθνή ακτινοβολία και είναι σε πανευρωπαϊκό επίπεδο καθιερωμένα και αυτονόητα σε όλη την Ευρώπη. Η προσφορά τους είναι διεθνώς τεράστια, ενώ στην Ελλάδα αποτελούν επίσης τα παλαιότερα θεσμοθετημένα μουσικά σύνολα από την δημιουργία της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ραδιοφωνίας το 1938, με πρωτεργάτες, μεταξύ άλλων, πρόσωπα όπως ο Μητρόπουλος, ο Σκαλκώτας, ο Γ. Κωνσταντινίδης, ο Χατζιδάκις (αναμορφωτής του Γ΄ Προγράμματος και δημιουργός της εξαίρετης Χορωδίας της ΕΡΤ), ο Θεοδωράκης κ.α.

Στο άρθρο 28 του «Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας», που δημοσιεύθηκε με βάση την υπ’ αριθμ. 010/14.1.2014 απόφαση του προέδρου του ΔΣ και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΝΕΡΙΤ Α.Ε. που αναρτήθηκε στο «Πρόγραμμα Διαύγεια», προβλέπεται ότι «οι αρμοδιότητες των Μουσικών Συνόλων της ΝΕΡΙΤ είναι να οργανώσουν και να προβάλλουν όλες της μορφές της ζωντανής μουσικής έκφρασης (κλασική μουσική, σύγχρονη, ηλεκτρονική, τζαζ, παραδοσιακή, μουσικές του κόσμου, βαριετέ, μιούζικαλ, ροκ, κλπ). Εξέχουσα θέση στην αποστολή τους καταλαμβάνει η ελληνική μουσική δημιουργία και η προώθηση νέων ταλέντων.».

Δηλαδή, το άρθρο δεν αναφέρει ποιοι είναι οι τίτλοι των Μουσικών Συνόλων, ήτοι η Συμφωνική Ορχήστρα, η Χορωδία και η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής. Επιπλέον, παραχωρεί στα Μουσικά Σύνολα ασαφείς αρμοδιότητες όπως αυτές της οργάνωσης και προβολής των μορφών της ζωντανής μουσικής, οι οποίες ουδέποτε έχουν δοθεί σε αντίστοιχα σχήματα. Αντιθέτως, αποστολή των Μουσικών Συνόλων δημόσιας ραδιοτηλεόρασης είναι η μουσική εκτέλεση, η συστηματική ηχογραφική δραστηρικότητα, η προβολή και ηχογραφική τεκμηρίωση της ελληνικής μουσικής αλλά και η συμβολή στον σύγχρονο μουσικό πολιτισμό.

Ένα άλλο ζήτημα αφορά στην κατάλληλη στελέχωση των Μουσικών Συνόλων, προκειμένου να επιτελέσουν ορθά τη λειτουργία τους. Στα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ, επί διεύθυνσης Μίκη Θεοδωράκη, στη Συμφωνική Ορχήστρα υπήρχαν οργανικές θέσεις 112 μουσικών, στην Χορωδία 55 μουσικών και στην Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής 70 μουσικών. Πριν το απαράδεκτο κλείσιμο της ΕΡΤ, οι θέσεις αορίστου χρόνου είχαν μειωθεί, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται έκτακτοι μουσικοί για την κάλυψη των αναγκών.
Όπως ανέφερε σε συνέντευξή του ο συνθέτης κ. Ν. Ξανθούλης, μέλος του Δ.Σ. της ΝΕΡΙΤ, ο ίδιος και ο μαέστρος κ. Λ. Καρυτινός, μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου της ΝΕΡΙΤ, επεξεργάστηκαν το οργανόγραμμα των Μουσικών Συνόλων της ΝΕΡΙΤ που περιλαμβάνει τουλάχιστον 95 μουσικούς για τη Συμφωνική Ορχήστρα, 50 μουσικούς για τη Χορωδία και 40 μουσικούς για την Ορχήστρα Σύγχρονης («ποικίλης») Μουσικής. Ωστόσο, η προκήρυξη, σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, αναμένεται να προβλέπει 70 θέσεις για τη Συμφωνική ορχήστρα, 30 θέσεις για τη χορωδία και 10 μόλις θέσεις για την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής. Είναι σαφές ότι οι αριθμοί αυτοί είναι ανεπαρκείς ως προς την ανωτέρω αποστολή και τις συνεπαγόμενες λειτουργικές ανάγκες των Μουσικών Συνόλων, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ορθή λειτουργία τους. Πουθενά διεθνώς δεν υπάρχουν ραδιοτηλεοπτικά μουσικά σύνολα με ελλιπή σύνθεση, γιατί η ακεραιότητά τους – η οποία οριακά προβλέπεται στο οργανόγραμμα των Καρυτινού και Ξανθούλη – είναι αυτονόητη προϋπόθεση της λειτουργίας τους.

Ο κ. Ξανθούλης ανέφερε επίσης ότι οι θέσεις των Μουσικών Συνόλων της ΝΕΡΙΤ επρόκειτο να προκηρυχθούν στο διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου και ότι τα Σύνολα θα έχουν συσταθεί ώς τον Απρίλιο. Ώς σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα, γεγονός που δημιουργεί εύλογες και μεγάλες ανησυχίες. Άγνωστο παραμένει επίσης το εργασιακό καθεστώς των μουσικών στα νέα Μουσικά Σύνολα.
Όμως, τα Μουσικά Σύνολα δημόσιας ραδιοτηλεόρασης έχουν πανευρωπαϊκά ιδιαίτερη αξία, καθώς συνδέονται με τη ραδιοτηλεοπτική επικοινωνία και την πολιτιστική προσφορά του εθνικού ραδιοτηλεοπτικού φορέα και ασκούν συστηματική ηχογραφική δραστηριότητα, με κύριο αντικείμενο την εθνική μουσική δημιουργία.
Κατόπιν όλων αυτών,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:

1. Πόσα και ποια θα είναι τα σχήματα των Μουσικών Συνόλων της ΝΕΡΙΤ;
2. Προτίθενται να προβούν σε ενέργειες για τον ορθό καθορισμό των θέσεων των μουσικών στα Μουσικά Σύνολα, ούτως ώστε η στελέχωσή τους να είναι επαρκής για την κάλυψη των ουσιαστικών και πρωταρχικών αναγκών τους;
3. Πότε θα προκηρυχθούν οι θέσεις και πότε θα δημιουργηθούν τα Μουσικά Σύνολα;
4. Ποιο θα είναι το εργασιακό καθεστώς των μουσικών που θα επιλεγούν να στελεχώσουν τα Μουσικά Σύνολα;
Ο ερωτών βουλευτής

Γιώργος Κυρίτσης