Επίσκεψη Κ.Αγοραστού στο Ξουρίχτι

2020202020CE9ECE9FCEA5CEA1CE99CEA7CEA4CE9920-11
Κ. Αγοραστός στο Ξουρίχτι: «Κινηθήκαμε γρήγορα με αίσθημα κοινωνικής ευθύνης, αναλαμβάνοντας ακόμη και ευθύνες άλλων για να δώσουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα λύσεις»
-Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας επισκέφθηκε τα έργα αποκατάστασης κατολισθήσεων και επισήμανε ότι η Περιφέρεια Θεσσαλίας προχώρησε στα αναγκαία έργα αν και η αρμοδιότητα ανήκει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας
– «Δεν είναι δική μας αρμοδιότητα να κλείνουμε δρόμους. Δική μας βούληση είναι να δίνουμε λύσεις, όπως κάνουμε και σε άλλα 10 επικίνδυνα σημεία στο οδικό κύκλωμα του Πηλίου»
Τα έργα αποκατάστασης καθιζήσεων στο οδικό δίκτυο Ζαγοράς – Καράβωμα- Μουρεσίου και αποκατάστασης κατολισθήσεων στο 48ο χλμ. της Εθνικής οδού Βόλου – Νεοχωρίου – Ζαγοράς – Ξουρίχτι επισκέφτηκε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός και ενημερώθηκε από τους επιβλέποντες μηχανικούς κ.κ. Ηλία Σαρρή και Ρήγα Καραμαύρο.
«Κινηθήκαμε γρήγορα με αίσθημα κοινωνικής ευθύνης. Δεν διστάσαμε ακόμη και να αναλάβουμε ευθύνες άλλων για να δώσουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα λύσεις και να στηρίξουμε την τοπική οικονομία», δήλωσε ο κ. Κ. Αγοραστός υπενθυμίζοντας ότι βάσει απόφασης του Γενικού Γραμματέα της πρώην (κρατικής) Περιφέρειας Θεσσαλίας στις 31/7/2009 η αιρετή Περιφέρεια Θεσσαλίας ως διάδοχος της πρώην Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας είναι αρμόδια μόνο για την απλή συντήρηση της Εθνικής Οδού στο οδικό κύκλωμα του Πηλίου, για έργα δηλαδή όπως  «η αποκατάσταση φθορών και βλαβών του οδοστρώματος, της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης, κλπ.». Στην απλή συντήρηση δεν περιλαμβάνονται η ανακατασκευή του επιχώματος σε μεγάλο βάθος, η αποκατάσταση κατολισθήσεων και λοιπές εκτεταμένες εργασίες οι οποίες υπάγονται στην αρμοδιότητα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας.
«Πήραμε την πρωτοβουλία και με ταχύτητα και απόλυτη διαφάνεια προκηρύξαμε δύο εργολαβίες προκειμένου να γίνουν τα αναγκαία έργα όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά επειδή αυτό επιτάσσει το συμφέρον της τοπικής κοινωνίας και του τόπου μας», επισήμανε ο κ. Κ. Αγοραστός και πρόσθεσε με νόημα: «Δεν είναι δική μας αρμοδιότητα να κλείνουμε δρόμους. Δική μας βούληση είναι να δίνουμε λύσεις, όπως κάνουμε και σε άλλα 10 επικίνδυνα σημεία στο οδικό κύκλωμα του Πηλίου».
Από την πλευρά τους οι επιβλέποντες μηχανικοί ενημέρωσαν τον κ. Κ. Αγοραστό επισημαίνοντας:
«Η επέμβαση στη θέση Ξουρίχτι αφορά μεγάλες, τεχνικά δύσκολες και δαπανηρές παρεμβάσεις και δεν είναι αρμοδιότητα της Υπηρεσίας μας, η οποία, όμως, παρενέβη αμέσως και είναι πρόθυμη να συνεχίσει με τα μέσα που διαθέτει σε συνεργασία με τους φορείς που έχουν την αρμοδιότητα της οδού εφόσον εξασφαλιστούν και οι απαιτούμενες πιστώσεις, τόσο για την αντιμετώπιση πολύ σοβαρού κινδύνου όσο και για να επιλυθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα το πολύ σοβαρό πρόβλημα στην εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής και του μεγάλου αριθμού των επισκεπτών.
Από 2-3-2011 εκδηλώνονται έντονα και μεγάλης έκτασης γεωλογικά φαινόμενα τόσο στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Ζαγοράς – Μουρεσίου όσο και στο Οδικό κύκλωμα της Εθνικής Οδού. Συγκεκριμένα συμβαίνουν καθιζήσεις και κατολισθήσεις των πρανών σε περισσότερες από τριάντα θέσεις στην Ε.Ο. αλλά και σε άλλες θέσεις μακράν αυτής, πολλές από τις οποίες έχουν προξενήσει βλάβη και στην Ε.Ο. Οι αιτίες οι οποίες πρέπει να αναζητηθούν και να αντιμετωπιστούν είναι οι ακόλουθες:
– Τα ιδιαίτερα γεωλογικά χαρακτηριστικά του εδάφους της περιοχής τα οποία επιτρέπουν την δημιουργία αστάθειας.
– Η γήρανση της οδού σε συνδυασμό με την επιβάρυνσή της με φορτία κυκλοφορίας πολύ μεγαλύτερα από αυτά που υπήρχαν τον χρόνο κατασκευής της.
–  Η απουσία ριζικής επισκευής της οδού σε όλες τις περιπτώσεις των βλαβών που έχουν δημιουργηθεί μέχρι σήμερα.
–   Η έλλειψη οργανωμένων δικτύων απορροής των ομβρίων και άρδευσης στην ευρύτερη περιοχή τα οποία άμεσα ή έμμεσα επιβαρύνουν την Ε.Ο.
Χαρακτηριστικά πρέπει να αναφερθούν, τόσο ότι συναντάται ασφαλτική στρώση μεγάλου πάχους (συχνά μεγαλύτερου από ένα μέτρο) από την συνεχή μέχρι σήμερα επίστρωση ασφαλτικού, όσο και το γεγονός ότι είναι τέτοια η κατάσταση της οδού που δεν επαρκεί πλέον η απλή συντήρηση για την αποκατάσταση των βλαβών αλλά η ελάχιστη επέμβαση που απαιτείται είναι η ανακατασκευή μεγάλου μέρους του επιχώματος.
Από διετίας έχει λάβει γνώση η Υπηρεσία μας την ύπαρξη αναγνωριστικής μελέτης η οποία είχε συνταχθεί το 2004 από το Ι.Γ.Μ.Ε., μελετά τις θέσεις της Ε.Ο. στην οποίες συμβαίνουν οι βλάβες και προτείνει την ανακατασκευή της οδού και των αναγκαίων έργων στις συγκεκριμένες θέσεις. Ήδη ολοκληρώνεται νέα αναγνωριστική μελέτη που είχε ανατεθεί πρόσφατα από την πρώην Ν.Α. Μαγνησίας, η οποία ιεραρχεί ως προς την σοβαρότητα τις βλάβες της Ε.Ο. (36 θέσεις), προτείνει τις αναγκαίες μελέτες που πρέπει να εκπονηθούν για την οριστική αποκατάσταση και προϋπολογίζει την απαιτούμενη δαπάνη των μελετών και των αναγκαίων έργων.
Αντιμετώπιση των βλαβών της Ε.Ο. μέχρι την οριστική αποκατάσταση
Η Υπηρεσία μας παρενέβη άμεσα από την ημέρα που εκδηλώθηκαν οι πρώτες βλάβες στην Ε.Ο., τόσο με τα μηχανήματα που διαθέτει η Π.Ε. Μαγνησίας & Σποράδων, όσο και με δύο έργα τα οποία ανατέθηκαν και εκτελούνται με την διαδικασία της κατεπείγουσας ανάγκης. Τα έργα αφορούν την «Αποκατάσταση καθιζήσεων στο οδικό δίκτυο Ζαγοράς – Καράβωμα- Μουρεσίου» με προϋπολογισμό προσφοράς 79.540,00 € (περιλαμβανομένου του ΦΠΑ) και την «Αποκατάσταση κατολισθήσεων στο 48ο χλμ. της Εθνικής οδού Βόλου – Νεοχωρίου – Ζαγοράς – Ξουρίχτι (Α΄ΦΑΣΗ) με προϋπολογισμό προσφοράς 117.500,00 € (περιλαμβανομένου του ΦΠΑ).
Η επέκταση των βλαβών στο οδικό δίκτυο που προκλήθηκαν από τις συχνές έντονες βροχοπτώσεις της τελευταίας χρονικής περιόδου, αντιμετωπίζονται άμεσα όταν συμβαίνουν με την πιο πάνω πρώτη αναφερόμενη εργολαβία. Οι εργασίες εκτελούνται σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση αφορά την συνεχή παρακολούθηση και την άμεση προσωρινή αποκατάσταση  και προστασία της οδού ώστε να εξασφαλίζεται η βατότητα συνεχώς, δεδομένου ότι αποτελεί την μοναδική επιλογή για την μετακίνηση των κατοίκων, επισκεπτών και επαγγελματιών. Έτσι δεν έχει κλείσει ο δρόμος και εξυπηρετούνται οι μετακινούμενοι μέχρι σήμερα, όπως και τις αργίες των Απόκρεω και της 25ης Μαρτίου, εκτός από ελάχιστες ημέρες που δεν εκτελέστηκαν τα δρομολόγια του υπεραστικού ΚΤΕΛ με απόφασή του. Παράλληλα ζητήθηκε η εφαρμογή των προβλεπομένων διατάξεων για την μετακίνηση ορισμένων κατηγοριών μετακινουμένων (εκπαιδευτικοί κλπ.).
Παράλληλα με την δεύτερη φάση αποκαθιστώνται οι βλάβες με προτεραιότητα τα πιο επικίνδυνα σημεία, η οποία αφορά την ανακατασκευή των στρώσεων οδοστρωσίας καθώς και μεγάλου μέρους του επιχώματος της οδού, καθώς και εργασίες προστασίας της οδού (επισκευή τάφρων, φρεατίων, άρση καταπτώσεων κλπ.)
Οριστική αποκατάσταση των βλαβών της Ε.Ο.
Με την παράδοση της αναγνωριστικής μελέτης ιεράρχησης και κοστολόγησης των αναγκαίων μελετών και έργων για την οριστική αποκατάσταση των βλαβών της Ε.Ο., θα προωθηθεί άμεσα με ιεράρχηση η σύνταξη των μελετών και οι εκτέλεση των έργων και θα γίνουν οι απαιτούμενες ενέργειες για την εύρεση των αναγκαίων πόρων. Με την ολοκλήρωση των έργων της παρούσας παραγράφου, θα επιλυθεί οριστικά το πρόβλημα δημιουργίας νέων σοβαρών βλαβών στην οδό και θα απαιτείται πλέον μόνο η αναγκαία συντήρησή της.
Παράλληλα έργα
Θα πρέπει να μελετηθούν, να εκτελεστούν και να οργανωθεί η λειτουργία των δικτύων απορροής των ομβρίων και άρδευσης