Από 19 εώς 23 Ιουνίου 2023, πραγματοποιήθηκε η δεύτερη κινητικότητα του 5ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ERASMUS+KA1, με τίτλο «Makerspaces in school education», στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας, στην οποία συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί Κατσίκας Αχιλλέας και Μόσχου Αικατερίνη. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είχε διάρκεια πέντε ημέρες, με διοργανωτή το εκπαιδευτικό ίδρυμα Buinho Associacao και τη συμμετοχή δέκα (10) εκπαιδευτικών, από πέντε (5) χώρες (Ελλάδα, Κροατία, , Γερμανία, Ισπανία και Σερβία).
Το πρόγραμμα, Makerspaces in school education, έχει δημιουργηθεί για να προσφέρει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να έχουν μια πρακτική ενασχόληση και εμπειρία με τον πιο δημοφιλή εξοπλισμό στο Makerspaces. Θέτει τις βάσεις για να ανακαλύψουν οι συμμετέχοντες, ποιες είναι οι πιο αποτελεσματικές λύσεις, προσαρμοσμένες στον διαθέσιμο προϋπολογισμό και με βάση την καθημερινή πρακτική, να παράγουν εκπαιδευτικά αποτελέσματα υψηλής ποιότητας. Η παρακολούθηση αυτού του μαθήματος, σε έναν πραγματικό χώρο κατασκευών, προσφέρει την δυνατότητα, να κατανοήσουν οι εκπαιδευτικοί καλύτερα τα πλεονεκτήματα και τους περιορισμούς κάθε εξοπλισμού.
Αυτό το πρόγραμμα, απευθύνεται σε συντονιστές σχολείων ή εκπαιδευτικούς που έχουν τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν και να λειτουργήσουν ένα Makerspace εντός των σχολικών τους εγκαταστάσεων.
Οι στόχοι που έχουν τεθεί με τη διεξαγωγή αυτού του προγράμματος είναι:
- Να διδαχθούν οι εκπαιδευτικοί πώς λειτουργεί ένα Makerspace, πώς χωρίζεται σε τμήματα εργασίας και ποιες είναι οι γενικές κατευθύνσεις που πρέπει να λάβει κάποιος υπόψη κατά το σχεδιασμό του χώρου.
- Να χρησιμοποιούν οι συμμετέχοντες την τεχνολογία ψηφιακής κατασκευής, όπως κόπτες λέιζερ, εκτυπωτές 3D, κόφτες βινυλίου ή μύλους CNC.Γίνεται εφαρμογή και πειραματισμός με διαφορετικά ρομποτικά εκπαιδευτικά κιτ για να ανακαλυφθούν οι πιο κατάλληλες λύσεις για την εισαγωγή στη φυσική κωδικοποίηση και το STEAM στη σχολική τάξη.
- Ακόμη οι εκπαιδευόμενοι έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν με αναδυόμενες τεχνολογίες και μεθοδολογίες όπως η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, η τεχνητή νοημοσύνη το χακάρισμα παιχνιδιών, δημιουργώντας το χώρο για το μέλλον της σχολικής ψηφιακής εκπαίδευσης.
- Επιπλέον δίνονται προσεγγίσεις και στρατηγικές, για να καταστεί δυνατή η δημιουργία χώρων κατασκευής χαμηλού κόστους στα δημόσια σχολεία, καλύπτοντας παράλληλα όλα τα μέτρα υλικοτεχνικής υποστήριξης και ασφάλειας που μειώνουν τους σχετικούς κινδύνους.
Θα πρέπει επιπλέον να σημειωθεί, ότι κατά τη διάρκεια του παραπάνω εκπαιδευτικού προγράμματος, πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στο τουριστικό θέρετρο CASCAIS και επίσκεψη στην έκθεση του γνωστού ζωγράφου GOYA. Στον ίδιο χώρο οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν και έργα του σύγχρονου ζωγράφου SALTAO.
Κατά τη διάρκεια του παραπάνω ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού προγράμματος, οι συμμετέχοντες, είχαν την ευκαιρία να αναβαθμίσουν τις δεξιότητές τους και να ενημερωθούν για τις τελευταίες εκπαιδευτικές τάσεις. Τους δόθηκε η δυνατότητα, να αποκτήσουν νέες μεθόδους διδασκαλίας και πρακτικές που μπορούν να ενσωματώσουν στη διδασκαλία τους, βελτιώνοντας την ποιότητα της εκπαίδευσης που προσφέρουν στους μαθητές.
Η συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να αλληλεπιδρούν με συναδέλφους τους, από διάφορες χώρες, να μοιράζονται ιδέες και να εξερευνούν διαφορετικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε νέες παιδαγωγικές πηγές, εκπαιδευτικά υλικά και εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν στη διδασκαλία τους.
Στο 5ο ΓΕΛ Τρικάλων έχουμε την πεποίθηση ότι, η αξιοποίηση ενός προγράμματος Erasmus+, αποτελεί ευκαιρία για το σχολείο, να εμπλουτίσει την εκπαίδευση των μαθητών και των καθηγητών, να βελτιώσει τη διδασκαλία και να συνεισφέρει στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα. Πρέπει το σχολείο, να συνεχίσει να αναζητά νέες ευκαιρίες για συμμετοχή σε προγράμματα Erasmus+ και να επενδύει στη συνεχή βελτίωση της εκπαίδευσης. Τέλος είναι σημαντικό, να διαδώσει τα αποτελέσματα του προγράμματος Erasmus+ και τις εκπαιδευτικές επιτυχίες στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα.
Με εκτίμηση
Η παιδαγωγική ομάδα