Eισηγητική έκθεση προϋπολογισμού έτους 2014 για το δήμο Τρικκαίων

stournaras lappas 5

Eισηγητική έκθεση προϋπολογισμού έτους 2014.

κύριε πρόεδρε, κύριοι συνάδερφοι,
Μετά την εισήγηση της εκτελεστικής επιτροπής και την απόφαση της οικονομικής επιτροπής, κατατίθεται στο σώμα προς ψήφιση, ο προϋπολογισμός του δήμου τρικκαίων.
καλούμαστε να ψηφίσουμε τον προϋπολογισμό του δήμου τρικκαίων για το έτος 2014.
Η σύνταξη, η ψήφιση και η υλοποίηση του προϋπολογισμού ενός δήμου, εκτός από θεσμική υποχρέωση, αποτελεί κυρίως μια σημαντική πολιτική πράξη αφού μέσω του προϋπολογισμού υλοποιείται το πρόγραμμα, το σχέδιο και το όραμα της δημοτικής παράταξης που βρίσκεται στη διοίκηση του δήμου και ψηφίζεται από το κορυφαίο όργανο το δημοτικό συμβούλιο.
στον προϋπολογισμό δηλαδή αποτυπώνονται οι πολιτικές που ασκεί η δημοτική αρχή σε όλες τις λειτουργίες του δήμου , ενώ ταυτόχρονα χαράσσει την αναπτυξιακή της πολιτική μέσω του τεχνικού προγράμματος και του ετήσιου προγράμματος δράσης.
όμως κυρίες και κύριοι συνάδελφοι φέτος δεν έγινε αυτό.

Το νομοθετικό πλαίσιο κατάρτισης προϋπολογισμών των δήμων έχει γίνει πλέον πολύ αυστηρό. έτσι λοιπόν όπως λέει και μια γνωστή διαφήμιση φρόντισαν για μας πριν από μας.. το υπουργείο εγκαίρως μας απέστειλε την κυα 30842/31.07.2013 και μετά την εγκύκλιο 46703/20.11.2013 που ρητά μας απαγορεύουν την εγγραφή εσόδων πέραν των πραγματικά εισπραχθέντων το έτος 2012.
Ο προϋπολογισμός μας που συντάχτηκε έγινε με αυστηρές οδηγίες του οικονομικού παρατηρητηρίου , του υπουργείου οικονομικών αλλά και της τρόικας με μια διαδικασία λογιστική και άκρως αυθαίρετη ,αφού δεν λαμβάνει υπόψη της , τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών ,όσον αφορά την εξυπηρέτηση τους ή τις πραγματικές φοροδοτικές ικανότητες των πολιτών , όσων αφορά την είσπραξη των εσόδων.
Η διαχρονικά εχθρική θα έλεγα στάση του κεντρικού κράτους απέναντι στην αυτοδιοίκηση, η οποία εκδηλώνεται με πολλούς τρόπους και κυρίως με την περικοπή πόρων που είναι απαραίτητοι για την επιβίωση της αυτοδιοίκησης. με την νοοτροπία που διακρίνει την κεντρική εξουσία δηλαδή μη αποδίδοντας τα θεσμοθετημένα στους οτα θα αρχίσουμε πάλι να ζητάμε την νέα γενιά των παρακρατηθέντων.
η κυβέρνηση αδυνατεί να καταλάβει ότι οι οτα είναι το τελευταίο και μοναδικό πλέον εργαλείο στο οποίο οι τοπικές κοινωνίες έχουν εναποθέσει τις όποιες ελπίδες τους για ικανοποίηση και ανταπόκριση στις στοιχειώδες ανάγκες που χαρακτηρίζει μια διαβίωση με αξιοπρέπεια.
η τοπική αυτοδιοίκηση δοκιμάζει τα όρια των αντοχών της λόγω των συνεχών μειώσεων στην κρατική χρηματοδότηση των δήμων, τη μείωση προσωπικού λόγω αποχωρήσεων και της απαγόρευσης προσλήψεων, την ανάληψη δεκάδων αρμοδιοτήτων της κεντρικής κυβέρνησης χωρίς τους αντίστοιχους πόρους.
όμως, μείωση των θεσμοθετημένων πόρων (καπ, σατα) που το 2013 ξεπέρασε το 60% σε σχέση με το 2009 καθώς επίσης και αντίστοιχες μειώσεις για τα σχολεία, βρεφονηπιακούς σταθμούς, πολιτική προστασία, η διακοπή της χρηματοδότηση των κεπ, καθώς επίσης μείωση λοιπών τελών και φόρων λόγω της πραγματικής αδυναμίας των δημοτών και των επιχειρήσεων να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, δημιουργούν εκ των πραγμάτων τα παρακάτω προβλήματα:
– αδυναμία εκτέλεσης έργων υποδομής αλλά και της αποτελεσματικής λειτουργίας ενός κοινωνικού δικτύου ασφάλειας που θα διαφυλάττει την κοινωνική συνοχή και θα αποτελεί ανάχωμα για την κοινωνική εξαθλίωση στην οποία μας οδηγεί η συρρίκνωση των εισοδημάτων.
– αδυναμία διατήρησης ενός αποδεκτού επιπέδου υπηρεσιών καθημερινότητας (καθαριότητα, ηλεκτροφωτισμός, συντηρήσεις υποδομών).
– αύξηση των αρμοδιοτήτων που συνεπάγεται η εφαρμογή του ν. 3852/2010 (καλλικράτης), η οποία απαιτεί διάθεση χρημάτων αλλά και προσωπικού (εξειδικευμένου) την ώρα που τα έσοδα του δήμου μειώνονται.

Το μόνο παρήγορο που παρατηρείται τελευταία είναι η ένταξη νέων έργων στο εσπα και η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών. αυτό πραγματικά έδωσε ανάσα στον δήμο μας.
ο προϋπολογισμός που κατατίθεται προς ψήφιση βασίζεται σε στοιχεία επί των εισπραχθέντων μέσα στο 2012 και με δεδομένο ότι οποιαδήποτε επένδυση για να γίνει πρέπει πλέον να υπάρχει και αντίστοιχη έγκριση της πηγής χρηματοδότησης. το δε τεχνικό πρόγραμμα συμπεριλαμβάνεται εξ ολοκλήρου στις επενδύσεις των τεχνικών υπηρεσιών ύψους 9.205.870,00 € και αφορά διάφορα έργα του δήμου. είναι σίγουρο ότι θα θέλαμε να εντάξουμε πολύ περισσότερα έργα στον προϋπολογισμό μας. αυτό όμως δεν είναι εφικτό, λόγω του ότι για τη σύνταξη του, όπως προανέφερα πρέπει να υπάρχει έγκριση της πηγής χρηματοδότησης. πρέπει όμως να είμαστε ρεαλιστές, αν θέλουμε να δούμε την αλήθεια κατάματα. οι υπέρογκες υποχρεώσεις που υπήρχαν σε προμηθευτές, εργολάβους, ασφαλιστικά ταμεία κλπ. και οποίες έχουν τακτοποιηθεί , δεν μας επιτρέπουν να κάνουμε τέτοια ανοίγματα και να δημιουργήσουμε καινούριες στρατιές απλήρωτων προμηθευτών και εργολάβων. κάποια στιγμή πρέπει να μπει μια τάξη στα οικονομικά μας (όπως και μπήκε) και να είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας . επίσης δεν πρέπει να ξεφεύγει της προσοχής μας ότι δεν υπάρχει δυνατότητα να κάνουμε μεγάλα έργα με ιδίους πόρους. τα χρήματα που ήρθαν ως καπ του 2013 ήταν 9.933.292,54 €, η σατα ήταν 1.694.960,00 € όταν η μισθοδοσία όπως προκύπτει από τα στοιχεία ήταν περίπου 11.108.415,57€. τα δε τοκοχρεολύσια που πληρώθηκαν μέσα στο 2013 ήταν 4.438.302,99 € και αφορούν τα 2.697.633,08 € το δήμο, 1.226.138,89 € τη δευατ, 326.756,62 € τη δεκα και 187.774,40 € τον ασκληπιό. επίσης, υπάρχουν πολλά έργα που υπάρχει πιστοποίηση και είναι εκτός των οφειλών γιατί δεν έχουν κοπεί τιμολόγια.

Επίσης, δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι ένα σημαντικό έσοδο της τάξης του 1.464.000,00€ που αφορούσε την δόση των παρακρατηθέντων που εισπράτταμε κάθε χρόνο από το 2012 έπαψε να εισπράττεται και γίνεται συμψηφισμός των οφειλών του δήμου σε ασφαλιστικά ταμεία και δημόσιο.

Επιπλέον, με την νέα κυα 47490/18-12-2012 του υπουργείου εσωτερικών, βάσει της οποίας συντάχθηκε ο προϋπολογισμός στα έξοδα έχουν μεταφερθεί και 12.536.025,00€ που είναι απαιτήσεις του δήμου, οι οποίες δεν εισπράχτηκαν μέσα στο 2012. επομένως, το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού είναι 49.055.306,27. σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2013 είναι μειωμένος αφού συμπεριληφθεί και ο προϋπολογισμός του πρώην νομικού προσώπου ασκληπιος κατά περίπου 23.000.000,00€, ήτοι σε ποσοστό 27% δηλαδή ένας προϋπολογισμός κοντά στα πραγματικά μεγέθη.
ο προϋπολογισμός συντάχθηκε αφού λήφθηκαν υπόψη όλες οι εισηγήσεις των δ/νσεων του δήμου.

Από τη μεριά μου, καταβλήθηκε κάθε δυνατή προσπάθεια να απλοποιηθεί η κωδικοποίηση του προϋπολογισμού, την οποία έχετε μπροστά σας καθώς επίσης και την εισήγηση της υπηρεσίας, όπου φαίνονται τα έσοδα ανά κατηγορία, τακτικά και έκτακτα, καθώς επίσης και αναλυτικά οι δαπάνες ανά διεύθυνση. ο προϋπολογισμός είναι ένα εργαλείο που πρέπει να ψηφιστεί για να λειτουργήσει ο δήμος και στην πορεία οι διεκδικήσεις μας, που θα είναι προς κάθε κατεύθυνση για άντληση περισσοτέρων πόρων, είτε από την πολιτεία είτε με άνοιγμα νέων μέτρων από το εσπα είτε από το ελλαδα, όπως προβλέπει ο καλλικράτης, το δ.ς. θα τροποποιήσει τον προϋπολογισμό ώστε να ενταχθούν νέα έργα .
μ’ αυτή τη μικρή εισήγηση, σας καλώ να ψηφίσετε τον προϋπολογισμό του δήμου.

Τρίκαλα 05/01/2014
ο αντιδήμαρχος οικονομικών

Στουρνάρας Γεώργιος