Ευκολότερα θέματα σημαίνει περισσότεροι εισακτέοι;

Πιο εύκολα θέματα για να πετύχουν οι υποψήφιοι ευκολότερα το 10, ζήτησε η Υπουργός Παιδείας από τους θεματοδότες, με άτυπη οδηγία προς την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων σύμφωνα με την Καθημερινή.

Αιτία η ιδιαιτερότητα της φετινής χρονιάς, αλλά και της περσινής (όταν φοιτούσαν στη Β Λυκείου), που επηρέασε τους υποψηφίους, με αποτέλεσμα να μην είναι σωστά προετοιμασμένοι στη μεγάλη τους πλειοψηφία. Αυτό σημαίνει ότι και με ευκολότερα θέματα δεν γνωρίζουμε πως θα ανταποκριθούν. Αν, δηλαδή, θα γράψουν καλύτερα από τους περσινούς υποψηφίους ή όχι.

Το ερώτημα είναι πόσο μπορεί να επηρεάσουν οι επιδόσεις των υποψηφίων την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), για να ξέρουμε τι να περιμένουμε. Οι επιδόσεις των υποψηφίων του 4ου πεδίου είναι πάντα οι χαμηλότερες, οπότε αυτές παίρνουμε ως οδηγό για να δούμε πόσο μπορεί να αυξομειωθεί η ΕΒΕ. Στον πίνακα βλέπουμε τους μέσους όρους σε κάθε μάθημα την τελευταία 5ετία. Πριν το 2016 είχαμε άλλο σύστημα εισαγωγής με 6 εξεταζόμενα μαθήματα. Βλέπουμε ότι ο μέσος όρος των υποψηφίων στα Μαθηματικά είναι από 5,79 έως 6,6. Πέρα από το τραγικό του γεγονότος, βλέπουμε στην 6η στήλη ότι ο Μέσος Όρος των 4 μαθημάτων κυμαίνεται από 9,81 έως 10,92, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιάζεται με 0,8 για να προσδιορίσουμε τη μικρότερη δυνατή ΕΒΕ. Οι υποψήφιοι που θα έχουν μέσο όρο στα μαθήματα κάτω από το βαθμό που βλέπουμε στην τελευταία στήλη θα μείνουν εκτός ΑΕΙ.

Το ελάχιστο όριο είναι λοιπόν από 7,85 έως 8,74 στην εξαετία. Δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά από χρονιά σε χρονιά δηλαδή. Μέχρι 0,9. Αν λοιπόν τα θέματα είναι ευκολότερα από πέρυσι σε όλα τα μαθήματα και αν οι υποψήφιοι γράψουν καλύτερα από το σύνηθες, τότε το ελάχιστο για να μπορεί να υποβάλει μηχανογραφικό ο υποψήφιος θα είναι κοντά στο 8,74, ενώ αν έχουμε μία δύσκολη χρονιά το ελάχιστο διαμορφώνεται στο 7,85. Αυτά είναι τα περιθώρια μεταβολής του ελάχιστου· περίπου 0,9. Δεν πρόκειται για μεγάλη διαφορά, συνεπώς δεν αναμένουμε κάποια σημαντική μεταβολή στο ελάχιστο όριο εισαγωγής.

Αν το 2020 οι υποψήφιοι είχαν γράψει μέσο όρο 8 στα Μαθηματικά, που αποτελούν το αγκάθι στο 4ο πεδίο, τότε το ελάχιστο όριο θα διαμορφωνόταν στο 8,15 αντί για 7,86. Επαληθεύεται, έτσι, ότι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής είναι ανεξάρτητη από τη δυσκολία ή την ευκολία των θεμάτων, όπως ακριβώς σχεδιάστηκε. Αυτό σημαίνει ότι αν οι υποψήφιοι γράψουν καλύτερα τότε θα συναντήσουν υψηλότερη βάση και θα μείνουν και πάλι εκτός ΑΕΙ. Τότε γιατί έδωσε το Υπουργείο Παιδείας την άτυπη οδηγία τα θέματα να είναι ευκολότερα από τις προηγούμενες χρονιές, κάτι που επιβεβαιώθηκε από τα θέματα των Μαθηματικών; Υποθέτουμε ότι έγινε για να μη δουν οι υποψήφιοι πολύ χαμηλούς βαθμούς, που θα τους έριχνε το ηθικό. Στην πράξη δεν θα έχει καμία επίπτωση. Μάλιστα η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε τμήματος αναμένεται να ανακοινωθεί ταυτόχρονα με τις βαθμολογίες, οπότε η όποια ανακούφιση των υποψηφίων με τις καλύτερες βαθμολογίες θα εξανεμισθεί από την υψηλότερη ΕΒΕ των τμημάτων που δεν θα τους επιτρέψει να δηλώσουν τα τμήματα στα οποία δεν υπερβαίνουν την ΕΒΕ.

Το μόνο που μένει να υποθέσουμε είναι ότι το Υπουργείο Παιδείας αναγνωρίζει ότι η προετοιμασία των υποψηφίων φέτος είναι ελλιπέστερη από τις άλλες χρονιές, λόγω της πανδημίας, που επηρέασε και αντικειμενικά την προετοιμασία των υποψηφίων, αλλά και ψυχολογικά, αφού η ψυχολογική τους ισορροπία διαταράχθηκε από τον εγκλεισμό.

Αν ήθελε το Υπουργείο Παιδείας πραγματικά να βοηθήσει τα παιδιά θα άλλαζε τον ελάχιστο συντελεστή από 0,8 σε 0,65, όπως είχε αρχικά προτείνει. Η νομική δυνατότητα υπάρχει αφού το εύρος του συντελεστή καθορίζεται κάθε χρόνο με Υπουργική Απόφαση και, συνεπώς, μπορεί να αλλάζει κάθε χρόνο, όπως και οι συντελεστές που ορίζουν τα τμήματα. Θα μπορούσε φέτος να ορίσει ως ελάχιστο συντελεστή το 0,65, λόγω της έκτακτης κατάστασης, και του χρόνου να επανέλθει το 0,8. Γιατί αυτό που θα αφήσει ένα στους τρεις υποψηφίους εκτός ΑΕΙ δεν είναι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Είναι ο ελάχιστος συντελεστής 0,8, που χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό της, που σημαίνει ότι πρέπει ο υποψήφιος να γράψει τουλάχιστον το 80% του μέσου όρου όλων των υποψηφίων για να μπορέσει να εισαχθεί σε μία σχολή. Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής είναι μεταβαλλόμενη, σύμφωνα με τις επιθυμίες του Υπουργείου Παιδείας. Μπορεί να είναι υψηλή ή χαμηλή, ανάλογα με τις αποφάσεις του. Το βασικό επιχείρημα για την εισαγωγή της στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν να μην εισάγονται φοιτητές με 2 και με 3, αλλά τώρα βλέπουμε ότι δεν θα εισάγονται στα πρώτα 3 Επιστημονικά Πεδία με λιγότερο από 9,2 και στο 4ο Πεδίο με λιγότερο από 8, πράγμα διαφορετικό από το επιχείρημα του Υπουργείου Παιδείας.

4o Πεδίο Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
Γλώσσα Μαθηματικά Οικονομία Πληροφορική Μ. Όρος Ελάχιστη ΕΒΕ
2016 12,04 6,6 13,65 11,39 10,92 8,74
2017 11,89 5,93 11,62 11,53 10,24 8,19
2018 11,37 5,79 12,16 9,93 9,81 7,85
2019 11,42 6,59 10,81 11,34 10,04 8,03
2020 10,07 6,52 11,85 10,82 9,82 7,86
Μελέτη Στράτος Στρατηγάκης

naftemporiki.gr