Δημιουργική συνάντηση με τον συγγραφέα Θοδωρή Τζίμα στο 9ο Γυμνάσιο Τρικάλων

Μια  ξεχωριστή εκδήλωση έλαβε χώρα στο σχολείο μας, το 9ο  Γυμνάσιο Τρικάλων, την Παρασκευή 5/12/2025.

Στο πλαίσιο των δράσεων για την προώθηση της Φιλαναγνωσίας των μαθητών/τριών μας και με την ευκαιρία της ανασυγκρότησης της σχολικής μας βιβλιοθήκης, προσκαλέσαμε τον  φιλόλογο και συγγραφέα Θοδωρή Τζίμα, ο οποίος με χαρά ανταποκρίθηκε και μας τίμησε με την παρουσία του.

Η εν λόγω Δράση Φιλαναγνωσίας πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης σχολικής μονάδας. Στη συνάντηση με τον συγγραφέα  έγινε παρουσίαση  του συγγραφικού έργου του (με σύντομη αναφορά στο βιογραφικό του) με έμφαση στο τελευταίο του βιβλίο. Κατόπιν, μαθητές και μαθήτριες του υπέβαλαν ερωτήσεις για την τέχνη της συγγραφής, τις εμπνεύσεις του, τις θεματικές κατευθύνσεις των βιβλίων του, τον τρόπο γραφής του , την σημασία της ανάγνωσης κ.τ.λ).

Με τον συγγραφέα συζητήσαμε για τη λογοτεχνία γενικότερα και για τα βιβλία του ειδικότερα, και ιδιαίτερα για το τελευταίο βιβλίο του «Γιατί έλειπα καιρό». Τους μαθητές/τριες οι οποίοι/ες συμμετείχαν στην δράση Φιλαναγνωσίας,  ενημέρωσε, οργάνωσε και συντόνισε η Δ/ντρια του σχολείου κ. Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογος-ιστορικός.

Το βιβλίο-ιστορικό μυθιστόρημα του κ. Τζίμα Θοδωρή «Γιατί έλειπα καιρό» περιλαμβάνει καταγραφές όπου το βιωματικό μετασχηματίζεται σε συλλογικό και πανανθρώπινο και το τοπικό σε υπερτοπικό και παγκόσμιο. Περιστατικά που αντικρίζουν την αλήθεια αλλά και την θεατρικότητα της ζωής κατάματα, που σχολιάζουν τα φαινόμενα μιας εποχής σε κρίση, αλλά και συνομιλούν δημιουργικά με τον πολιτισμό, την Ιστορία, την πίστη, την παράδοση, την ομορφιά, τη χαρά αλλά και την σκοτεινιά της ζωής.

Τα γεγονότα λαμβάνουν χώρα στα Αντιχάσια της περιοχής μας και το κουβάρι τους αρχίζει να ξετυλίγεται τον Δεκαπενταύγουστο του 1948. Ο Αργύρης Καρυώτης εγκαταλείπει τον Εμφύλιο λίγο πριν από το τέλος και επιστρέφει στον τόπο του. Τα πράγματα όμως δεν είναι όπως τα άφησε. Οι δικοί του άνθρωποι δε ζουν πια και οι ανατροπές που διαπιστώνει ότι έχουν επισυμβεί τον επηρεάζουν καταλυτικά στις αποφάσεις για την τροπή και την συνέχεια της ζωής του από εδώ και πέρα… Η επιστροφή, άλλωστε, του ήρωά μας Καρυώτη στο χωριό του τρομοκρατεί τους κατοίκους, καθώς φαίνεται πως ορισμένοι κρύβουν ένοχα μυστικά.  Πλέον ο Αργύρης Καρυώτης καλείται να παλέψει μεταξύ γραπτού νόμου και εθιμικού δικαίου, για να διεκδικήσει τη θέση του στη μικρή κοινότητα, όπου όλοι είναι θύματα και θύτες.

Με λόγο συχνά συμβολικό και ενίοτε ποιητικό, με ρεαλισμό αλλά και λυρισμό, ο συγγραφέας εστιάζει σε απλές, καθημερινές στιγμές της ζωής, που κατά κανόνα τις προσπερνάμε και τις αγνοούμε. Τα ψυχολογικά πορτρέτα που δημιουργεί αριστοτεχνικά με τον σπονδυλωτό τρόπο της κινηματογραφικής γραφής του και η δόμηση του μυθιστορήματος σε βάσεις διακειμενικής λογοτεχνικότητας προσδίδουν στο έργο του γοητεία και εσωτερικότητα, καθώς από την επιφάνεια των κρίσιμων γεγονότων καταβυθίζεται απροσδόκητα στον κρίσιμο πυρήνα τους.

Ο συγγραφέας προσέγγισε τους μαθητές με πολλή αγάπη και κέρδισε τη συμπάθεια και την  προσοχή τους από την πρώτη στιγμή. Ενθουσιώδης  στον λόγο του, τους μετέφερε το πάθος του για τη ζωή και για τη λογοτεχνία και τους έκανε κοινωνούς των ιδεών και των συναισθημάτων του. Τα παιδιά τον περιέβαλαν με έντονο ενδιαφέρον και άκουσαν με προσήλωση και θαυμασμό τα λεγόμενά του. Ακολούθησε μια πολύ όμορφη  συζήτηση, κατά την οποία οι μαθητές/τριες έκαναν εύστοχα σχόλια και έθεσαν ενδιαφέρουσες ερωτήσεις σχετικά με τη συγγραφή, τη σχέση της λογοτεχνίας με τη ζωή, τις πηγές έμπνευσης και τον τρόπο γραφής του συγγραφέως, τους συμβολισμούς και τα μηνύματα του έργου του, και πολλές άλλες. Γενικά, τα παιδιά βίωσαν σε όλες της τις διαστάσεις, μια  διαφορετική και πολύτιμη εμπειρία ψυχικής και πνευματικής μέθεξης που τους άφησε μια ανθρώπινη  αίσθηση επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης, διαδραστικής συνέργειας.

Τον συγγραφέα ευχαρίστησε θερμά  η Δ/ντρια του σχολείου, κ. Ηλιάδη Αμαλία, ΦιλόλογοςΙστορικός, η οποία παρέλαβε και το αντίτυπο του βιβλίου του που προσέφερε ο κ. Τζίμας ως «αντίδωρο» στη σχολική βιβλιοθήκη για την πρόσκληση και τη φιλοξενία. Παράλληλα χάρισε στον συγγραφέα τρία δικά της βιβλία.

Ευχαριστούμε από καρδιάς τον κ. Τζίμα Θοδωρή για την πολύτιμη παρουσία και προσφορά του στο σχολείο μας και συγχαίρουμε τα παιδιά μας για τη συμπεριφορά και το ήθος που εξέπεμψαν. Είθε στο σχολείο μας να ακολουθήσουν και  άλλες τέτοιες όμορφες και ουσιαστικές, δημιουργικές συναντήσεις! Έτσι, δημιουργούμε από κοινού μια πιο ελπιδοφόρα προοπτική για το μέλλον της παιδείας μας και του πολιτισμού μας.

Η συντονίστριαυπεύθυνη καθηγήτρια της δράσης Φιλαναγνωσίας

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογοςιστορικός, Δ/ντρια 9ου Γυμνασίου Τρικάλων