«Δικαίωση» του Τρικαλινού Χάρη Μαντέλλου στο θέμα της υποψηφιότητας για ΟΣΚΑΡ του συνθέτη Γιώργου Χατζηνάσιου

Ο γνωστός Τρικαλινός δημοσιογράφος Χάρης Μαντέλλος, έχοντας αφιερώσει απεριόριστο χρόνο στη σπουδή του κινηματογράφου και ως άριστος γνώστης της διαδικασίας την απονομής των βραβείων ΟΣΚΑΡ, απέστειλε προς τον δημοφιλή και σπουδαίο μουσικοσυνθέτη Γιώργο Χατζηνάσιο το παρακάτω κείμενο, με αφορμή πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξη του τελευταίου στην εκπομπή «Ενώπιος Ενωπίω» του δημοσιογράφου Νίκου Χατζηνικολάου στον ΑΝΤ1.

«Πολύς λόγος έχει γίνει τις τελευταίες μέρες για την άρνηση του σπουδαίου συνθέτη Γιώργου Χατζηνάσιου να προταθεί για Όσκαρ Μουσικής για την ταινία “Σίρλεϋ Βαλεντάιν”. Συγγνώμη αλλά αμφισβητώ το γεγονός χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ακυρώνω ή μειώνω την πολύ μεγάλη προσφορά του κ. Χατζηνάσιου στην μουσική, ότι ψεύδεται ή ότι δεν αναγνωρίζω ότι απάντησε για το θέμα με σεμνότητα στον πολύπειρο και σοβαρό δημοσιογράφο κ. Χατζηνικολάου. Θα γράψω λοιπόν κάποια στοιχεία με τα οποία θεωρώ ότι θα φανεί ότι κάτι άλλο μπορεί να συνέβη τότε με το θέμα της υποψηφιότητας και ίσως με το πέρασμα του χρόνου να μην αποδίδονται σωστά τα πραγματικά γεγονότα. Δεν είμαι απόλυτος, αν ισχύουν αυτά που είπε ο κ. Χατζηνάσιος με περισσότερες διευκρινίσεις θα ζητήσω συγγνώμη.

1) Ο κ. Χατζηνάσιος μιλάει για Όσκαρ Μουσικής, όχι Διασκευασμένης Μουσικής ή Τραγουδοποιίας (ναι, έχουν υπάρξει και τέτοια Όσκαρ). Το έγγραφο όμως που παρουσιάστηκε στην εκπομπή γράφει “Song title: Mikonos” και εν συνεχεία ακούσαμε ένα μουσικό κομμάτι με αυτόν τον τίτλο. Πού είναι το τραγούδι? Έκανε λάθος η Ακαδημία των Όσκαρ και αναφερόταν σε μουσικό θέμα και όχι τραγούδι?

2) Ο οποιοσδήποτε συνθέτης που προτείνεται για Όσκαρ προτείνεται για το σύνολο της μουσικής που έγραψε για κάποια ταινία. Επαναλαμβάνω όμως ότι στο έγγραφο που παρουσιάστηκε γίνεται αναφορά σε ένα και μόνο μουσικό θέμα που έγραψε ο κ. Χατζηνάσιος ενώ έγραψε και άλλα (που ίσως να μην τα θεωρεί άξια λόγου αλλά για την ταινία μια χαρά είναι και αναδεικνύουν και το ελληνικό ύφος στην σύνθεση).

3) Ως βασικός συνθέτης της ταινίας εμφανίζεται ο (και σεναριογράφος της) Γουίλι Ράσελ, ο οποίος όμως ΔΕΝ προτάθηκε για Όσκαρ Μουσικής. Εδώ τώρα τι συνέβη? Επηρέασε η άρνηση του κ. Χατζηνάσιου την Ακαδημία και αρνήθηκε υποψηφιότητα στον άλλον συνθέτη?

4) Πώς αρνείται κάποιος να είναι υποψήφιος για Όσκαρ? Και δεν αναφέρομαι στην ταπεινότητα του χαρακτήρα (που διαθέτει και ο κ. Χατζηνάσιος) αλλά στο διαδικαστικό κομμάτι. Έχουν υπάρξει περιπτώσεις όπως των ηθοποιών Τζορτζ Σι Σκοτ (για το “Πάττον, ο θρύλος της Νορμανδίας”) και του Μάρλον Μπράντο (για τον “Νονό”) που όχι μόνο υπήρξαν υποψήφιοι αλλά και…βραβεύτηκαν ερήμην τους διότι για τους προσωπικούς του λόγους ο καθένας δεν αναγνώριζε την αξία των Όσκαρ στην καλλιτεχνία. Υπάρχουν όμως και πιο ακραία παραδείγματα όπως π.χ. να ανακοινωθούν ως υποψήφιοι άνθρωποι που…δεν υπήρχαν (σαν καλλιτέχνες). Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Ντάλτον Τράμπο που κέρδισε Όσκαρ 2 φορές αλλά επειδή ήταν στην μαύρη λίστα του αντικομμουνιστή γερουσιαστή McCarthy γράφτηκε στους τίτλους των ταινιών με τα ονόματα Robert Rich και Ian McLellan Hunter (που δεν είχαν καμία σχέση με τα σενάρια των ταινιών που βραβεύθηκαν). Πώς επικοινώνησε λοιπόν η Ακαδημία με…ανύπαρκτα πρόσωπα και τα έθεσε υποψήφια? Τι θέλω να δείξω εδώ? Ότι όχι μόνο έχουν βραβευθεί αλλά και έχουν υπάρξει άνθρωποι υποψήφιοι για Όσκαρ ερήμην τους. Γιατί ειδικά στον κ. Χατζηνάσιο δέχθηκαν την άρνησή του με τόση ευκολία?

Κατόπιν όλων αυτών νομίζω ότι τα παραπάνω χρήζουν διευκρινίσεων για να υπάρξει πλήρης και ορθή ανάδειξη του θέματος.

Η απάντηση του Γιώργου Χατζηνάσιου

«Κύριε Μαντέλλο, διάβασα το κείμενο της αμφισβήτησής σας και σας ευχαριστώ για την τόσο εμπεριστατωμένη και ευγενική διατύπωσή της. Ποτέ δεν μίλησα για Όσκαρ μουσικής, μίλησα για μουσική υπόκρουση μιας ταξιδιωτικής διαδρομής. Τα διάφορα μέσα από άγνοια το ανήγαγαν σαν κάτι τέτοιο, εξάλλου έχω άλλες δυο σελίδες που εξηγούν τις διάφορες κατηγορίες που αφορούν στην μουσική.

Γνωρίζω ότι είστε λάτρης σε ό,τι αφορά στον κινηματογράφο. Σας προσκαλώ λοιπόν στο Στούντιο μου,, να “ξεδιαλύνουμε” σε ποια κατηγορία κατατάσσει η Ακαδημία τη μουσική μου την οποία αρνήθηκα άμεσα μη επιστρέφοντας υπογεγραμμένη την φόρμα της αποδοχής στην Ακαδημία.

Φιλικά,

ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟΣ