Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για ζητήματα ψηφιακής ευημερίας «Συνδεδεμένοι και Ενεργοί Έφηβοι» για μέλη 15μελών Μαθητικών Συμβουλίων (Πρεσβευτές των σχολείων) σε Γυμνάσια
Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων σε συνεργασία με τον Επόπτη Ποιότητας Δ.Ε. Τρικάλων, τους/τις Συμβούλους Εκπαίδευσης της Δ.Ε. Τρικάλων, το Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων και το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Τρικάλων «Κέντρο Κοινωνικής Παρέμβασης», σε συνεργασία με τον Εθνικό Οργανισμό Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων Ε.Ο.Π.Α.Ε., συνδιοργανώνουν εκπαιδευτικό πρόγραμμα για ζητήματα ψηφιακής ευημερίας «Συνδεδεμένοι και Ενεργοί Έφηβοι» για μέλη 15μελών Μαθητικών Συμβουλίων σε Γυμνάσια της Π.Ε. Τρικάλων.
Η ταχύτατη ανάπτυξη της τεχνολογίας, η ευρεία χρήση του διαδικτύου, το υψηλό επίπεδο ανταλλαγής πληροφοριών και η έκθεση σε διαφορετικές απόψεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εισάγει τους/τις εφήβους/ες σε ένα πεδίο ευκαιριών και προκλήσεων. Η οικοδόμηση της ταυτότητας του εαυτού, η διαμόρφωση σχέσεων με συνομηλίκους, η εξερεύνηση των ενδιαφερόντων και η έκθεση σε κοινωνικούς κανόνες αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των διαδικτυακών αλληλεπιδράσεων. Παράλληλα όμως με αυτές τις ευκαιρίες, μια ανθυγιεινή σχέση με τις οθόνες μπορεί να απειλήσει την ψηφιακή ευημερία, δημιουργώντας ανησυχίες που σχετίζονται με το απόρρητο, τον διαδικτυακό εκφοβισμό, τον εθισμό και πιθανές αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική ευεξία των εφήβων.
Η ψηφιακή ευημερία αφορά στην ισορροπημένη χρήση της τεχνολογίας για στη διατήρηση της σωματικής και ψυχικής υγείας. Η ανάπτυξη καλών συνηθειών, όπως ο έλεγχος του χρόνου χρήσης και η προστασία των δεδομένων είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλειά μας στον ψηφιακό κόσμο. Παράλληλα, η ανάπτυξη της ψηφιακής πολιτειότητας και η συμμετοχή στα κοινά μπορούν να λειτουργήσουν προστατευτικά, ενισχύοντας την κριτική σκέψη, την υπεύθυνη χρήση του διαδικτύου και την κοινωνική ευαισθησία.
Πιο συγκεκριμένα η υλοποίηση της παρέμβασης αφορά στα παρακάτω χαρακτηριστικά:
Τίτλος παρέμβασης : «Συνδεδεμένοι και Ενεργοί Έφηβοι» Δράσεις Ενεργού Πολίτη στο Γυμνάσιο, σε μέλη 15 μελών Συμβουλίων, για την υπεύθυνη χρήση του διαδικτύου και την συμμετοχή στα κοινά.
- Η παρέμβαση αυτή μπορεί να ενταχθεί στον άξονα Καλή Υγεία / Ευημερία του προγράμματος Ενεργός Πολίτης και έχει ως βασικό στόχο την αντιμετώπιση σύνθετων κοινωνικών, οικονομικών, περιβαλλοντολογικών ζητημάτων και την ενδυνάμωση του ρόλου του Ενεργού Πολίτη/Εφήβου στην εποχή της Τεχνολογίας, με όλες τις προκλήσεις που φέρει αυτή.
- Στοχεύοντας στο να καλλιεργήσει υπεύθυνους πολίτες όχι μόνο για την ασφαλή χρήση από τους κινδύνους του διαδικτύου αλλά και την ενίσχυση της κριτικής σκέψης, της συνεργασίας, της κοινωνικής υπευθυνότητας, δεξιοτήτων που προάγουν τη δημιουργία μιας βιώσιμης κοινωνίας με έμφαση στην κοινωνική δικαιοσύνη.
Ομάδα Στόχος
Το πρόγραμμα απευθύνεται στα 15μελή συμβούλια των Γυμνασίων του νομού Τρικάλων, αξιοποιώντας τη δυναμική τους ως μοντέλο για τη διάχυση θετικών αλλαγών στο σύνολο της σχολικής κοινότητας.
Το μαθητικό συμβούλιο είναι ένα αντιπροσωπευτικό όργανο μαθητών/τριών που εκλέγονται από τους/τις συμμαθητές/τριες και συμβάλλει στην ανάπτυξη ηγετικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, προωθεί τα δικαιώματα των μαθητών/τριών και δημιουργεί ένα θετικό σχολικό κλίμα. Μέσω της συμμετοχής τους, οι μαθητές/τριες εκπαιδεύονται στη δημοκρατία, στην κοινωνική συμμετοχή και ευημερία, στον εθελοντισμό και έτσι μπορούν να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές των όσων έμαθαν προωθώντας σημαντικές αλλαγές στην μαθητική κοινότητα.
Διάρκεια Παρέμβασης
Μία (1) Παρέμβαση ανά Συμβούλιο σε κάθε Γυμνάσιο τρίωρης διάρκειας.
Μεθοδολογία
Η παρέμβαση θα πραγματοποιηθεί με συνδυασμό μεθόδων ενεργητικής μάθησης & θεωρητικών παρουσιάσεων.
Χώρος Διεξαγωγής
Σε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο σε κάθε Γυμνάσιο.
Εκτίμηση Αναγκών
Η ανάγκη για υλοποίηση του προγράμματος βασίζεται σε δεδομένα που καταδεικνύουν:
Την αυξημένη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μέσω των smartphones από τους εφήβους, που διευκολύνουν μεν τις σύγχρονες και τις ασύγχρονες αλληλεπιδράσεις, θολώνουν δε τα όρια μεταξύ του φυσικού κόσμου και των ψηφιακών αλληλεπιδράσεων, απαιτώντας την επαναξιολόγηση των παραδοσιακών εννοιών της κοινωνικοποίησης και της επικοινωνίας. Η συνεχής ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα παιχνίδια και τις διαδικτυακές εφαρμογές, περιορίζει τον ελεύθερο χρόνο που αφιερώνεται σε δημιουργικές δραστηριότητες και στην αληθινή επικοινωνία.
Την αποστροφή των νέων για συμμετοχή στα κοινά, φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια. Η έλλειψη κινήτρων και η περιορισμένη καλλιέργεια κοινωνικής υπευθυνότητας συχνά οδηγούν τους νέους σε αποστασιοποίηση από την ενεργή συμμετοχή τους στη σχολική και κοινωνική ζωή.
Στόχοι του Προγράμματος
Το πρόγραμμα στοχεύει στην:
- Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση: Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες τους κινδύνους της προβληματικής χρήσης του διαδικτύου, των smartphones, και τη σημασία της πρόληψης.
- Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης: Να μάθουν να αξιολογούν την ψηφιακή πληροφορία, να αναγνωρίζουν παραπληροφόρηση, ψευδείς ειδήσεις και διαδικτυακούς κινδύνους.
- Ενίσχυση Υπεύθυνης Ψηφιακής Συμπεριφοράς: Να αναπτύξουν δεξιότητες για ασφαλή και εποικοδομητική χρήση του διαδικτύου.
- Ενδυνάμωση Συμμετοχής στα Κοινά: Στην υποστήριξη των μαθητών/τριών να συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν το κοινό καλό, συμβάλλοντας ενεργά στη δημιουργία μιας βιώσιμης και δίκαιης κοινωνίας. Να κατανοήσουν τη σημασία της ενεργούς συμμετοχής στη διαμόρφωση της κοινότητας και της κοινωνίας.
- Ενίσχυση Ομαδικού Πνεύματος: καλλιέργεια δεξιοτήτων που ενδυναμώνουν την κοινωνική ευθύνη και την ενεργό συμμετοχή και την συνεργασία στην ανταλλαγή ιδεών για την βελτίωση της κοινότητάς τους.
Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η συνεργασία μας θα έχει πολλαπλά οφέλη για τους/τις μαθητές/τριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τη σχολική κοινότητα.