Απάντηση Σ.Ε.Π.Ε. Τρικάλων στην κα Παπακώστα, για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία

Απάντηση στην κα Παπακώστα, βουλευτή Τρικάλων, σχετικά με το άρθρο της για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη, 1/4/21, σε ιστοσελίδα της πόλης μας».

Αρχικά θέλουμε να συμφωνήσουμε ότι ο δημόσιος διάλογος είναι πάντα η βάση για να ακουστούν με παρρησία οι απόψεις όλων των εμπλεκομένων, λόγω χάρη στη δημόσια εκπαίδευση, για τα πολύ σοβαρά ζητήματα που προκύπτουν καθημερινά όπως αυτό του χαρακτηρισμού κάποιων σχολικών μονάδων στην περιφερειακή μας ενότητα σε πειραματικά. Και βέβαια άριστος γνώστης της υφιστάμενης κατάστασης στα  σχολεία και σε ότι αφορά τη λειτουργία τους είναι ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Τρικάλων, που τα μέλη του είναι μάχιμοι εκπαιδευτικοί που κοσμούν με την διδακτική τους εμπειρία και τις σπουδές τους τα σχολεία στην πόλη μας.

Και βέβαια πιστεύουμε πως δεν είναι τυχαίο να ζητάται η σύμφωνη γνώμη του συλλόγου διδασκόντων για τη μετατροπή μιας σχολικής μονάδας σε πειραματικό σχολείο κι αυτό να υπαγορεύεται ρητά και κατηγορηματικά στον ν.4692/20 και στην πρόσφατη υπουργική απόφαση.

Το ότι στο «Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» του Νομπελίστα Χριστόφορου Πισσαρίδη καταγράφονται σειρά «αγκυλώσεων» στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σίγουρα αποτελεί ένα πεδίο ευρύτερης συζήτησης που όμως δεν σχετίζεται με βεβαιότητα με τη λειτουργία ή όχι πειραματικών σχολείων σε μια περιοχή.Σχετικά με το ερώτημά σας για το ποιο είναι το όραμα των διαφωνούντων στην ίδρυση Προτύπων και Πειραματικών σχολείων σας το παραθέτουμε μερικώς:

  1. Οραματιζόμαστε ένα σχολείο όπου από την αρχή της σχολικής χρονιάς θα βρίσκεται το απαιτούμενο εκπαιδευτικό προσωπικό σε κάθε σχολική μονάδα στη θέση του, δίχως την ύπαρξη χιλιάδων κενών ανά την Ελλάδα που διαπιστώνονται σε διάφορες δομές της Εκπαίδευσης στην αρχή του σχολικού έτους και την κάλυψη αυτών με χιλιάδες αναπληρωτές αντί μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού.
  2. Οραματιζόμαστε τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μέσα από δωρεάν μεταπτυχιακά προγράμματα για κάθε ενδιαφερόμενο εκπαιδευτικό, έτσι ώστε να μην επιμορφώνονται μόνον οι έχοντες και το αγαθό της επιμόρφωσης να είναι διαθέσιμο για όλους.
  3. Οραματιζόμαστε ένα σχολείο όπου ο θεσμός διορισμού των κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων, που είναι πολύτιμος σήμερα στα σχολεία, θα επεκταθεί σε όλες τις δομές της εκπαίδευσης και βέβαια όχι μόνον στα αστικά κέντρα αλλά και στην περιφέρεια.
  4. Οραματιζόμαστε ένα σχολείο που όλοι οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό και δωρεάν δίκτυο, γιατί εμείς γνωρίζουμε πολύ καλά τις ελλείψεις των μαθητών στα σχολεία μας , που ιδιαίτερα αυτή την περίοδο δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις ανάγκες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα η παρεχόμενη τηλεκπαίδευση να μην είναι για όλους.
  5. Οραματιζόμαστε σχολεία με αντισεισμική θωράκιση των κτηρίων και των υποδομών, όπου αυτή απαιτείται, για την προστασία του εκπαιδευτικού και μαθητικού πληθυσμού.
  6. Οραματιζόμαστε σχολεία που ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, την περίοδο της πανδημίας, δεν θα υπερβαίνει τους 15 για να μειώσουμε την διασπορά του ιού και να αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Αντί αυτού του μέτρου ο ν.4692/20 προβλέπει αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα στους 25.
  7. Οραματιζόμαστε ένα σχολείο όπου η αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων, όπως αυτή της πανδημίας, πρέπει να στηρίζεται σε έναν γενικότερο σχεδιασμό. Σε άλλες χώρες για παράδειγμα χρησιμοποιήθηκαν όλες οι άδειες αίθουσες δημοσίων κτηρίων για αίθουσες διδασκαλίας και παρασχέθηκαν από το κράτος ατομικά θρανία.
  8. Οραματιζόμαστε ένα σχολείο όπου θα δοθεί προτεραιότητα σε νέα αναλυτικά προγράμματα , νέα σχολικά εγχειρίδια και ανανέωση του εποπτικού εξοπλισμού για τη δωρεάν ποιοτικά αναβαθμισμένη δημόσια εκπαίδευση, που όπως γράφετε «η πλειονότητα των ελληνικών οικογενειών προσφεύγει από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού στην παραπαιδεία»!

Σε σχέση με τα πειραματικά σχολεία, γιατί μόνον αυτός ο τύπος σχολείων προβλέπεται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και σ΄ αυτόν αναφερόμαστε, δεν φοβόμαστε μήπως χαθεί η βόλεψη κάποιων ολίγων εκπαιδευτικών, αν και σε κανέναν εκπαιδευτικό δεν του χαρίστηκε η οργανική του θέση. Οι περισσότεροι υπηρέτησαν στις εσχατιές της πατρίδας για να μπορέσουν να έρθουν κοντά στις οικογένειές τους και στον τόπο συμφερόντων τους.

Επίσης γνωρίζετεαν οι γονείς αυτών των σχολείων που προτείνονται ως πειραματικά γνωρίζουν ότι η επιλογή του μαθητικού πληθυσμού που θα φοιτήσει στο πειραματικό σχολείο θα γίνει με κλήρωση; Είστε σίγουρη πώς θα συναινέσουν οι γονείς ενός σχολείου που θα μετατραπεί σε πειραματικό να εγγράψουν τα παιδιά τους σε άλλο όμορο σχολείο ή σε σχολείο στην άλλη άκρη της πόλης; Εμείς διατηρούμε τιςεπιφυλάξεις μας  σ΄ αυτό!

Τέλος η μετατροπή σχολικών μονάδων, χωρίς προγραμματισμό και υπ΄ αυτές τις προϋποθέσεις, σε πειραματικά σχολεία δε στοχεύει στη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης αλλά στην αλλαγή του χάρτη των δημόσιων σχολείων στη χώρα και στη δημιουργία σχολείων δύο κατηγοριών.

Με βάση τα παραπάνωδιαφωνούμε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο στην μετατροπή σχολικών μονάδων της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλωνσε πειραματικά σχολεία.  Θεωρούμε ότι η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων δεν θα λύσει τα προβλήματα στην παρεχόμενη εκπαίδευση, αντιθέτως θα δημιουργήσει νέα προβλήματα που η αντιμετώπισή τους θα αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη!

 

ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 ΠΟΥΡΝΑΡΑ ΕΛΕΝΗ