Αν θέλουμε το παράλογο να κερδίσει το λογικό ας μη κάνουμε τίποτα

του Γιάννη Τζίκα*

Με αφορμή τα αποτελέσματα πρόσφατης επιστημονικής έρευνας στην οποία αναφέρεται ότι η εμφάνιση μυωπίας στις νεαρότερες ηλικίες έχει πάρει διαστάσεις επιδημίας, καταθέτω κάποιες σκέψεις μου που νομίζω  ότι δεν απέχουν πολύ απ’ αυτές όλων μας.

Τα  παιδιά στις μέρες μας περνούν πολύ περισσότερο χρόνο σε εσωτερικούς χώρους σε σχέση με το παρελθόν, δημιουργώντας εκτός των άλλων μια εξαρτημένη σχέση με την οθόνη της τηλεόρασης , του υπολογιστή ή του κινητού τηλεφώνου.

Η αντίληψη ότι η μυωπία οφείλεται κυρίως σε γενετικούς παράγοντες και στην κληρονομικότητα που επικρατούσε μέχρι πρόσφατα αποτελεί πλέον μια μόνο από τις αιτίες δημιουργίας αυτής.

Σύγχρονες μελέτες έδειξαν ότι ο βασικός παράγοντας που σχετίζεται  με τον κίνδυνο μυωπίας , ήταν ο συνεχώς ελαττωμένος χρόνος έκθεσης των παιδιών σε εξωτερικούς χώρους .

Η εξέλιξη των ερευνών οδήγησε στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά χρειάζονται να βρίσκονται τουλάχιστον  τρεις ώρες την ημέρα σε υπαίθρια ενασχόληση, όπου η επίδραση του ήλιου είναι ικανή να περιορίσει κατά πολύ το παραπάνω φαινόμενο.

Δεν χωρά βέβαια αμφιβολία ούτε χρειάζεται καμιά επιστημονική έρευνα για να απαριθμήσουμε τις  ωφέλειες της εξωτερικής δραστηριότητας στα παιδιά μας. Υγεία και γαλήνη, χαρά  και εκτόνωση, δημιουργικότητα και φαντασία, έλεγχος του σωματικού βάρους και φυσικά ψυχική ισορροπία που μόνο η φύση μπορεί να προσφέρει.

Οι επόμενες έρευνες οσονούπω έρχονται να μας ταρακουνήσουν για τον εθισμό τους στο διαδίκτυο και τις οθόνες και τον άμεσο αντίκτυπο στο ψυχικό τους κόσμο.

Ειλικρινά δεν ξέρω αν προλαβαίνουμε να ανατρέψουμε τα ευρήματά τους.

Η μία επιδημία διαδέχεται την άλλη και αν η πρώτη έχει να κάνει με την όραση των παιδιών μας, οι επόμενες έχουν να κάνουν με την ψυχή τους δηλαδή το κέντρο της προσωπικότητάς τους.

Η υποστήριξη ενός υγιούς πλαισίου για ελεύθερο και αυθόρμητο παιχνίδι είναι τεράστιας σημασίας σε μια εποχή που αυτό αρχίζει να φαίνεται ουτοπία.

Αν θέλουμε το παράλογο να κερδίσει το λογικό ας μη κάνουμε τίποτα.

Αν όχι… Ας δράσουμε τώρα.

 

ΚΔΑΠ ΜΑΘΗΣΗ: Η πραγματική δημιουργική απασχόληση.

 

*Ο Γιάννης Τζίκας είναι εκπαιδευτικός στα ΚΔΑΠ Μάθηση.